Man kan ju be kunden ladda ner selga,ahlsell,solar katalogerna innan man kommer så är det ju bara för kunden att läsa innantill och
säga vad elektrikern skall ha med sig! :)
Nä allvarligt, jag förmodar att de flesta elektriker har ett litet lager av det vanligaste uttagen/brytarna (typ eljo trend) kabel och lite slang i bilen.
 
Mikael_L
RulleBulle skrev:
Jag hoppas med hela mitt hjärta att du är smartare än vad du framstår som här. Har för mig att selga lagerför ca 50000 produkter. Ska vi åka med en av varje tänkte du? Eller tror du att vi klarar av alla el jobb med tre olika typ av preiflex uttag? El arbeten består lite mer än att sätta upp spis uttag. Men vad vet jag du vet nog mer än mig!
Det roliga är att jag har en kompis som jobbat som elektriker sedan gymnasiet, och numera innehar AB (eller ABL är det kanske, vet inte riktigt).
Från honom har jag ju hört många roliga historier om bl.a. vad dom gjort när materialet tar slut eller fattas.
Ett exempel var när dom jobbade i ett bergrum, svart FK tog slut och det saknades bara en liten bit och dom orkade inte gå de 500 metrarna bort till bilen, så några meter blå FK och svart tuschpenna så hade dom tillräckligt med svart FK.
Samma historia i andra varianter var att linda ledarens synliga ände med rätt färg på eltape och sen skit samma vilken färg inne i röret.

Även hur begagnade saker återanvändes och sånt.
Då var nog ofta kunderna återkommande kunder med avtal, så att hålla på och köra med bilen fram och tillbaka och tro att man skulle få betalt för detta var nog utanför horisonten.
Så då gick det istället att lösa det mesta med fulmetoder istället.

Så nog verkar förmågan att lösa problemen utan extra körning finnas, även om lösningarna inte alltid var så bra. Han har ju givetvis inte hållt på och berättat om alla gånger dom löste det på ett bra sätt istället. Det är ju ingen rolig historia.
 
Hur tänker ni er att "strömställare/uttag/kabek/ledningar/säkringar/klammer/skruv/ etc. skall/bör förvaras.
En lätt gissning att svaret är "i sin förpackning". Mycke förpackningar blire.

Har själv fått kritik för att inte ha armaturer!!!! i bilen obs. ej service bil utan en Volvo 140 -73. Nåja han var så långt på sidan om mittlinjen att vi träffades i STHLM's tingsrätt där kostnaden för kunden ökade från 18000:- till 34000:- när målet hade avgjorts.
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
LGG-01 skrev:
Hur tänker ni er att "strömställare/uttag/kabek/ledningar/säkringar/klammer/skruv/ etc. skall/bör förvaras.
En lätt gissning att svaret är "i sin förpackning". Mycke förpackningar blire.

Har själv fått kritik för att inte ha armaturer!!!! i bilen obs. ej service bil utan en Volvo 140 -73. Nåja han var så långt på sidan om mittlinjen att vi träffades i STHLM's tingsrätt där kostnaden för kunden ökade från 18000:- till 34000:- när målet hade avgjorts.
Även om jag förstår din poäng så finns det säkert lika många historier där det motsatta inträffat.. ;)
 
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
mr_bygg skrev:
hakan_o skrev:
Öhh...ja, jag är inte intresserad av att sänka mina dagsintäkter för att kunden råkar bo 5 mil från min firma och jag skall lägga nära på 2 timmar i restid till och från honom för att göra ett mindre jobb på kanske 1 tim.
Jag säljer min tid 8 tim om dagen och det kostar x antal kr/tim att anlita mig. Mig spelar det mindre roll vad jag gör men den tiden jag lägger på en kund får också kunden betala. Inget konstigt med det.
Ditt resonemang är helt rimligt om du har fullt upp och kan ta betalt för varje timme. Men skulle det hända, vilket kanske inte helt otänkbart, att det blir ont om jobb så kanske konkurrensen gör att man inte kan ta betalt för resor eller så kanske man måste sänka priset om man vill ha jobbet och då får man välja mellan att ta jobbet eller sitta utan jobb. Visst kan jag ha förståelse för att man har principer men hur lång kan man dra det? Ibland får man intrycket i diskussionerna att det är en självklarhet att man som företagare kan sätta sina priser själv och det finns alltid kunder att välja och vraka bland.
Visst sätter man sina priser själv som hantverkare. Men att försöka ta ut 800 kr/tim där de flesta ligger kring 400-450 kr/tim är ju rätt så meningslöst. Man kan ta ungefär den timpengen den s.k. marknaden på orten har satt.
Den dagen det blir så ont om jobb att jag själv skall stå för en del av de kostnader som uppstår då jag jobbar åt en kund så kommer jag att göra något annat. Varifrån skall jag ta de pengarna menar du? Skall jag ta dom pengarna från den sänkta timpengen som jag också "tvingats" att göra? Kostnaderna skall inte ens täckas utan jag skall betala för att jobba...nja, den drömsituationen för dig som kund kommer aldrig att uppstå. Inte med mig som hantverkare i alla fall. :rolleyes:
Alltså, den situationen finns ju redan idag att man får göra enstaka sådana jobb p.g.a. olika omständigheter. Men det kommer inte att ske regelmässigt.


Zixten skrev:
Egentligen har jag inget emot att man tar betalt för bilen, frågan är bara hur.
Rätt är en milavgift på runt 30kr, vilket borde täcka det mesta av bilkostnaden.
Ok, men ingen hantverkare jag känner kör omkring med en mopedbil i tjänsten i alla fall. Kika in på Konsumentverket eller andra sidor som tillhandahåller uträkningar för vad en normal bil kostar per mil att köra.
 
hakan_o skrev:
Ok, men ingen hantverkare jag känner kör omkring med en mopedbil i tjänsten i alla fall. Kika in på Konsumentverket eller andra sidor som tillhandahåller uträkningar för vad en normal bil kostar per mil att köra.
Kör du in på firman mellan varje jobb eller kör du direkt till nästa kund?

Hur ser debiteringen ut?

Första kunden:
Betalar din restid från bostad till första arbetsstället (lön & bil)
Betalar din tid på plats
Betalar din restid till nästa kund (lön & bil)

Andra kunden:
Betalar din restid från förra kunden fram till andra arbetsstället (lön & bil)
Betalar din tid på plats
Betalar din restid till nästa kund (lön & bil)

Tredje kunden:
Betalar din restid från förra kunden fram till andra arbetsstället (lön & bil)
Betalar din tid på plats
Betalar din restid från sista kunden fram till din bostad (lön & bil)


Finn fem fel....
 
zenobia skrev:
Kör du in på firman mellan varje jobb eller kör du direkt till nästa kund?

Hur ser debiteringen ut?
Debiteringen görs alltid från firman som utgångspunkt. Jag förstår vad du är ute efter men efter mer än 25 år i yrket så är det bara i den ideala drömvärlden alla dagens kunder ligger på en enda rak linje efter varandra och alltid på "rätt" håll. I verkligheten existerar det inte mer än i enstaka undantagsfall.
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Elkludde skrev:
Returavgifter och inte ha material i bilen,förstår inte hur Du tänker o lägger upp ditt jobb
Den elnisse som jag anlitar har aldrig varit utan material han har bilen lastad o klar till nästa dag + han har kompletterad med special som han vet behövs när kunden ringer
men han är inte den sorten som älskar ligga på vägarna för kundens räkning
Det var inte dåligt: Innan kunden ringer!!! var rädd om den elnissen
 
  • Gilla
RulleBulle
  • Laddar…
LGG-01 skrev:
Det var inte dåligt: Innan kunden ringer!!! var rädd om den elnissen
Japp det är dom hantverkarna man önskar. En sund förståelse för den enkla kundens enkla önskemål. Kommer på avtalad tid, löser problemet och inte tar i för kung och fosterland när fakturan skall matcha fruns tredje thailandsresa detta år.
 
LGG-01 skrev:
Det var inte dåligt: Innan kunden ringer!!! var rädd om den elnissen
Edit kompletterar med material som behövs när kund ringer, o beställer jobb,skall det så klart vara
 
Elkludde skrev:
Edit kompletterar med material som behövs när kund ringer, o beställer jobb,skall det så klart vara
OK. jag hajjade det.
1. Jag håller på och avvecklar firman (start 1974) jag lovar att det är svårt att sälja nya apparater i org.kartong som installatör, prylar som jag ibland gissat att kunden behövde eller att kunden uppgav att dom behövde, men som det sen visade sig inte gick att använda/löstes på annat sätt när kunden blivit informerad.
2. Har råkat ut för att en apparat (Perilex utv,) gått sönder KL:17:00 en fredags kväll 6 Mil från stan. Av den erfarenheten undrar jag: för att vara säker på att inte behöva åka extra till grossisten så behövs 2st apparater, kan meddela att det blev 2st av varje i bland, därav punkt. 1.
 
Redigerat:
Villa vista skrev:
Det är alltid orimligt att anlita personer som arbetar i byggsvängen. Därför skall man ta in priset i förväg, antingen fast eller be om en specificerad budget.

Hursomhelst du kanske kan använda ROT:en som omnämns här på forat.
Innan du betalar be el-killen om provningsprotokoll, jordfel, isolationstest samt utlösningsvilkor. Det skall han utföra som elektriker och är skyldig enligt lagstiftning att ombesörja.
Offert till ett sådant litet jobb? He...
 
Elkludde skrev:
Men tilll 99 % det är inte hellre någon ursäkt att inte ha matrial med i bilen för man riskerar att det går sönder är det rätt inrett så är det inga problem
jag har oxå jobbat inom service yrket fattades mycket sällan något i bilen, det är en fråga om ordning o reda
Nu pratar ni visserligen el men vi i rörsvängen kan också ha detta "problem" med material. Det finns så mycket produkter att man kan inte ha allt. Kunderna vet inte alltid vad de har för något och kan inte alltid göra sig förstådda. De flesta har ju överseende att ibland måste man hämta när det kommer till material/produkter som inte är vanliga.

Vi har ordning och reda, sortimentslådor, en jävla massa olika produkter för service till både värma och tappvattensystem men det är totalt omöjligt att kunna ha en servicebil som skulle klara varenda hus/lghtkomplex och andra byggnader utan att någon gång bli tvungen att komplettera från lager eller grossist. I vissa fall även beställa då inte ens grossisten kan ha allt i det lokala lagret.

Jag kan tänka mig att detsamma gäller för el som också är en fruktansvärt bred bransch.
 
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
För att inte tala om oss målare som ska ha varenda kulör i bilen...:p
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Det roliga är att jag har en kompis som jobbat som elektriker sedan gymnasiet, och numera innehar AB (eller ABL är det kanske, vet inte riktigt).
Från honom har jag ju hört många roliga historier om bl.a. vad dom gjort när materialet tar slut eller fattas.
Ett exempel var när dom jobbade i ett bergrum, svart FK tog slut och det saknades bara en liten bit och dom orkade inte gå de 500 metrarna bort till bilen, så några meter blå FK och svart tuschpenna så hade dom tillräckligt med svart FK.
Samma historia i andra varianter var att linda ledarens synliga ände med rätt färg på eltape och sen skit samma vilken färg inne i röret.

Även hur begagnade saker återanvändes och sånt.
Då var nog ofta kunderna återkommande kunder med avtal, så att hålla på och köra med bilen fram och tillbaka och tro att man skulle få betalt för detta var nog utanför horisonten.
Så då gick det istället att lösa det mesta med fulmetoder istället.

Så nog verkar förmågan att lösa problemen utan extra körning finnas, även om lösningarna inte alltid var så bra. Han har ju givetvis inte hållt på och berättat om alla gånger dom löste det på ett bra sätt istället. Det är ju ingen rolig historia.
Förmågan att lösa problemen? Du tycker det är seriöst problemlösande att använda gammalt skit för att de inte orkade gå och hämta material i bilen? De behövde alltså inte ens åka till grossist/lager?

Självklart får man göra speciallösningar på service ibland för det finns en verklighet men att helt enkelt fuska för att man är lat? Om det nu var i sluttampen hade de kunnat bära tillbaka verktyg/material de inte behövt mer för att sedan ta med det material de behövde för det sista slutförande arbetet om jag tolkar dig rätt.

hur ska de förklara att alla de andra trådarna användes 34m och denna 33m? Bara ett exempel taget ur luften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.