Fredrik Å skrev:
Hej
Läs isodräns monterings anvisningar...Inte många rätt i föregående talares tips.

Sent from my ST17i using Byggahus
Det är aldrig att rekommendera att tillåta växtlighet direkt mot grundmuren, i vare sig källare, torpargrund eller gjuten platta.


Personligen skulle jag aldrig utföra en grunddränering efter isodräns anvisningar i detta fall.
 
Var och en gör naturligtvis som denne själv vill men att lägga grus på listen och inte följa tillverkarens anvisningar är att be om problem.Anledning till att det inte ska vara grus på listen är att regnvatten då kommer att belasta dräneringen och det är inte syftet.
Fredrik

Sent from my ST17i using Byggahus
 
F
Är det tungjobbad lera så skit i att röra den, du sliter bara ut dig. Beställ ett par lass med jord. I göteborg så kan man beställa av kommunala Renova (från reningsverk), finns antagligen liknande eller bättre alternativ hos dig. På med ett tunnt lager (genomsnitt 10cm skulle jag tro). Dra det jämnt med en lastpall. Du borde kanske dock ge det en vinter att sätta sig först. Alternativt rullar du ut gräs så fort det finns att beställa på senvåren. Dyrare men det blir jäkligt fint fort.....
 
Införskaffat 20 ton matjord (20% sand) och lagt ut 15-16 . Tungt , men nu ser det trevligare ut.
Kört gallervält så svetten lackat och sått gräs med stroller och gallervältat igen. (y)
Nu gäller det bara att hålla allt fuktigt den närmaste tiden. DSC_4609.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tips från coachen: 20ton matjord kör du ut på ett par timmar med en Avanti kompaktlastare som du kan hyra för 1500kr per dag..... :)
 
Hej,
Jag har en trädgård/ Gräsmatta som ser ut precis som @s37632 efter dränering som utfördas i Augusti/September. Min är kanske till och med värre- område (utanför Stcokholm) är byggd på gammalt sjöbotten så det är riktigt tungt lera överalt.

Det var hanterbara över vinter med snö men nu i tövader är det ett katastrof med 3 små barn som kan inte vara i trädgård utan att förstora deras stövlar och skor.

Jag har inte riktigt tid att ta tag i det just nu så jag är ute efter tips på en snabb fix så att det bli lite mindre leriga och hinner torka/dränera bättre - jorden är väldigt komparerade. Kan man till exempel slänga på massa sand?
 
Rulla ut gräs låter väl som en bättre ide?
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Rulla ut gräs låter väl som en bättre ide?
Det är inte säkert att det går få tag på denna årstid. (hade problem med att få tag på "rull gräs" då jag denna årstid förra året , skulle fixa till en bit av gräsmattan inför försäljning av förra huset)
Annars skulle det vara min första rekommendation med
 
hmm ja det kanske är lite tidig för Stockholm iallafall..
 
Tack för input. Självklart är rullgräs optimalt, men det tror jag inte att jag kan få tag i til senare i vår? Och man kan inte väl bara rull ut grås utan att förbereda tomten innan, dvs fräsa upp leråken lite så att den är mindre komparerade och dräneras bättre, jämna av, lägg på lite nya jord osv? Det är väl inte en quick fix i min menning, jag är ute efter någonting jag kan göra i helgen som gör att det blir lite mindre lerig och blöt, och som också kan bidra till ett bättre underlag (därför jag tänker sand..) nar jag ta tag i det ordentligt i April / May.
 
Ok, jag tittade på bilden med anläggningsjord men du är lite tidigare i processen då.... Ärligt talat, vad du än gör på tomten så kommer det vara lerigt och blött. Har svårt att se vad man skulle kunna göra förutom att slänga en stor presenning över eländet...
 
L lochlomond skrev:
... är byggd på gammalt sjöbotten så det är riktigt tungt lera överalt.
...Kan man till exempel slänga på massa sand?
Om du blandar lera och sand blir slutresultatet betong. Gör du ett bra jobb med detta tror jag du får ett hårt och stabilt underlag för kommande gräsmatta.
Vill du inte ha det fullt så hårt är kompostjord, som ovan i tråden, ett bra tips. Det kan förstås vara svårt att få tag på både rullgräs och kompostjord så här tidigt på säsongen.
 
tack. låter som det inte finns något bra snabfix i nulaget :( Kan träflis vara ett alternativt?
 
L lochlomond skrev:
tack. låter som det inte finns något bra snabfix i nulaget :( Kan träflis vara ett alternativt?
Det kan det väl vara, om du kan få tag på det smidigt.
Har du det som underlag till gräsmattan kommer det att förmultna inom några år. Vet inte hur känsligt vanligt gräsmatte-gräs är, men en bör vara medveten om att flis sänker pH-värdet i marken, alltså gör jorden kemiskt surare. Det är därför man gärna täcker jorden runt rhododendron och blåbär med flis eller bark, eftersom dessa är surjordsväxter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.