Första posten här, hoppas på lite hjälp inför en installation av en Mitsubishi FD25 el FH25. Vi har ett relativt gammalt trähus på två våningar och en hel del gamla tvåglasfönster. Huset använder vi enbart på helger och vid längre ledigheter. Därför vill vi installera en luft/luftpump som klarar underhållsvärmen så vi slipper fukt och frost i rören.

Vi har nu fått rekommendation från en installatör att köra vår pump på 16 grader, fläktläge 1 och istället använda två strategiskt placerade värmespridare (små fläktar) mellan våningsplanen för att skapa bra rotation på luften och få underhållsvärme i hela huset. Detta skulle ge marginellt högre elkostnader, men avfrostningen skulle gå bättre och temperaturen jämnare i hela huset.

Vad säger ni om den lösningen? Om ni tycker att det är rätt tänkt räcker det ju med en FD, som jag förstår saknar underhållsvärme. Om inte, och vi istället skulle köra just på underhållsvärme, så behöver vi ju en FH. Inte sant?
 
Ett uteaggregat och sen ett inneaggregat på varje våning bör ge betydligt jämnare värmespridning och möjlighet att bättre justera temperaturen på de olika våningarna..
 
Jo, men det kostar ju betydligt mer. Vad jag har hört så kan dubbla inneaggregat kosta lika mycket som två helt egna pumpar. Det borde ju också vara mer komplicerat att installera.
 
Finns det vatten på övervåningen? I annat fall är det inte så viktigt att värmen sprider sig dit när ingen är där. Bästa värmespridning från luftvärmepumpen måste man rimligen få om man kör högsta fläkthastighet. När ingen är där är inte ljudet ett argument. Extra fläktar är givetvis också bra för att sprida värmen.

Det är flera som påstår att det drar marginellt mer att hålla 16 grader än att hålla 10 grader med en luftvärmepump. Jag har svårt att tro det och jag har inte sett någon undersökning av det, utan bara diverse tyckanden. Jag tror på att man för ekonomins skull har lägsta möjliga inställning i så liten del av huset som möjligt. Sedan är det skönare att komma ut till ett varmt hus, men det är en annan fråga.

Till sist kan det vara lämpligt att ha något element på med en lägre inställd temperatur än luftvärmepumpen. Luftvärmepumpar är inte helt pålitliga, och det är onödigt att vattnet fryser om värmepumpen stannar.
 
Vi har fått rekommendationen att alltid ha fläkten på så hög hastighet som möjligt för att få den bästa spridningen. Menar du att ni fått rekommendationen att ha fläkten på lägsta läget? Hade vi vår fläkt på lägsta läget hade halva huset varit kallt för oss.

/Krille
 
Tack för alla svar, skönt att få hjälp i en för oss lite knepig fråga. Jo, det finns toalett och handfat på övervåningen så där har vi tänkt ställa in ett litet termostatstyrt oljeelement precis som du skriver Avemo. Om jag har förstått installatören rätt så är hans tanke att man kör 16 på värmepumpen som då ger denna värme i en mycket liten del av huset, precis framför utblåset. De små värmespridarna hjälper sedan till att transportera runt luften på två olika ställen upp på andra våningen och sen ner genom trapphuset. Det borde ge en bra cirkulation och kanske 6-10 grader i de rum som är längst från fläkten. Jag litar på honom vad gäller detta, det låter sunt. Om inte annat kommer vi att ha nytta av värmespridarna när vi är där och eldar i kamin och vedspis. Nej, frågan är alltså om vi ska satsa på en pump med underhållsvärme, eller gå på hans rekommendation att köra 16 grader? Han motiverar också de 16 graderna med att pumpen använder den luften för att frosta av. Blir det riktigt kallt så är det svårt för pumpen att göra det med bara 8-10 graders inomhusluft.

Huset är förresten på ca 110 m2 med trapphus i mitten. Vi har haft två installatörer där och båda har velat placera pumpen långt från trapphuset.
 
  • Gilla
wowbagger
  • Laddar…
I följande forum kan du hitta mer info om värmepumpar: http://www.varmepumpsforum.com/

Det är vad jag förstår ofta problem att få värmen att sprida sig från ett våningsplan till nästa.

Jag har sett någon tumregel som säger att man tappar en grad för varje öppen dörr som värmen skall passera. Alltså får du 14 grader två rum bort om du har värmepumpen inställd på 16 grader. Det stämmer hyfsat hemma hos mig.

Blir det riktigt kallt kanske pumpen har svårt att frosta av. Jag har hört påståendet, men förstår inte orsaken och har inte sett något test som verifierar det. För det mesta är det inte riktigt kallt, och om pumpen får problem så kan elementen stötta de korta perioder då det inträffar. Utan att kunna hänvisa till någon undersökning tror jag att du sparar energi på att välja en pump med underhållsvärme. Om du också sparar pengar på det vågar jag inte gissa.
 
Tack Avemo, jag har ställt samma fråga där, men folk är snabbare att svara här. Ja, det enda sättet att testa hade ju varit att installera en pump som åtminstone har funktionen.
 
Det är sant att pumparna har problem att avfrosta om det är svinkallt ute och bara 10 grader inne. Vi kör vår på 16 grader. Har element i dusch och under diskbänk för vattnets skull. Vanliga el-element ställda på c:a 12 grader för att gå in och stötta när inte pumpen klarar att värma. Detta kompletterat med Ontech larmrelä som dels larmar vid strömavbrott och låg temperatur och dels kan jag med ett sms slå till ett 2kW konvektorelement som har termostaten på rumstemperatur på morgonen när vi ska åka till stugan. Det funkar kanonbra men vi har en helt öppen planlösning på nedervåningen
 
Tack mlkjhr, precis vad jag ville höra. Då är vår installatör inne på rätt spår. Nu återstår bara att se om han givit oss rätt pris...
 
Mlkjhr, hur yttrar sig problemen, och vad är svinkallt? Om pumpen fungerar sämre när det är svinkallt men drar mindre energi under alla andra omständigheter måste det vara svinkallt ganska länge för att det skall löna sig att ställa upp temperaturen. Har du sett någon undersökning om avfrostning vid låg innetemp, eller är det egen erfarenhet? Jag frågar eftersom jag hört påståendet från flera håll, men inte fått orsaken förklarad.
 
Vad jag hört så beror det på att pumpen använder den uppvärmda luften för att avfrosta. Om den är för kall så blir det naturligtvis svårare när det är riktigt kallt ute, men då ska den använda ett högre fläktläge. Det är väl det som krånglar ibland, gissar jag.
 
Jag har hört samma förklaring. Varför jag inte köper den rakt av är för att pumpen fungerar lika bra åt båda håll. Den klarar att värma inomhus när det är -15 grader ute och +16 grader inne. Varför skulle det då vara problem med den mycket lättare uppgiften att värma utedelen när det är +10 grader inne och -15 grader ute.

Jag säger inte att det är fel, utan att jag inte förstår varför det skulle vara ett problem. Ibland är det många som tror en sak och tvärsäkert påstår det trots att det senare visar sig vara felaktigt.
 
Det är antagligen så att det krävs MYCKET effekt för att tina den stora externa radiatorn. Jag har personligen sett en stor 12kW Panasonic LLVP helt överisad (flera decimeter) när det var ca fem grader i byggnaden och nollgradigt snöoväder.
 
Avemo skrev:
Jag har hört samma förklaring. Varför jag inte köper den rakt av är för att pumpen fungerar lika bra åt båda håll. Den klarar att värma inomhus när det är -15 grader ute och +16 grader inne. Varför skulle det då vara problem med den mycket lättare uppgiften att värma utedelen när det är +10 grader inne och -15 grader ute.

Jag säger inte att det är fel, utan att jag inte förstår varför det skulle vara ett problem. Ibland är det många som tror en sak och tvärsäkert påstår det trots att det senare visar sig vara felaktigt.
Nu pratar jag om minus 30 eller kallare. Antagligen går avfrostning x antal minuter. Inte efter behovet. Så när det väl är igenfruset så hinner den aldrig tina upp igen även om det blir varmare ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.