Hej,

Vi kommer att renovera ett kök inom kort och just nu lutar det åt både vitvaror och stommar/luckor från IKEA.

Hällarna från IKEA har inte fasade kanter utan är relativt raka vilket gör att jag vill fräsa ur ett par millimeter och få ner hällen i nivå med bänkskivan (massiv ek) eller max någon millimeter ovanför.
Den största anledningen är att skydda kanterna mot slag men även för att enklare kunna hålla rent och för att det ser snyggt ut (smaken är som baken...).

Är det någon som ser problem med en sådan montering? De enda riskerna jag kan se är att hällen kommer några millimeter för långt ner för att kunna använda översta lådan och att skivan får en urfräsning som eventuellt bara passar IKEAS häll men det finns kanske andra nackdelar jag missat? Hällen i fråga är en IKEA Högvärdig.

MVH,
Tobias
 
Nej, jag ser inga fördelar bara nackdelar!

Tvärtom tror jag att det blir en smutshärd och grogrund för allt möjligt jag inte vill ha på köksbänken.
Varmt, fuktigt och fett ibland.

Ofrånkomligen blir det överkok av vätska och fettstänk, som tar sig ner i springan.
Det kommer att vara omöjligt att göra rent i springan.
Att toka rent runt en ovanpåliggande häll är däremot inga problem.

Jag är inte helt säker heller på att hällen är helt dimensionsstabil vid temperaturväxlingar.


Jag har själv en enkel IKEA-häll sedan två år, och det är inga problem alls (än så länge) med kanterna.
 
  • Gilla
EliasHolmberg
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Nej, jag ser inga fördelar bara nackdelar!

Tvärtom tror jag att det blir en smutshärd och grogrund för allt möjligt jag inte vill ha på köksbänken.
Varmt, fuktigt och fett ibland.
[...]
Jag har själv en enkel IKEA-häll sedan två år, och det är inga problem alls (än så länge) med kanterna.
Tanken är givetvis att försegla springan med lämplig mjukfog. Det finns gott om exempel på planmonterade i sten och några tillverkare skriver att det är ok att planmontera i massivt trä men informationen är knapphändig.

Intressant att du inte upplever problem med kanterna. Jag har hört att de lätt skadas eftersom de är raka. Själv har jag ingen egen erfarenhet men vill undvika bekymmer :confused:
 
jtl, jämför med de gamla emaljerade spisarna:
Hur ofta slog du flisor ur emaljen?


Men men, var och en har rätt att lägga tid och pengar på det han/hon ser som viktigt :)
 
Vi har slagit flisor ur ett hörn på vår Elux-häll, men det beror antagligen på att den inte ligger helt dikt an mot den ojämna bänkskivan under (det är en gammal butiksdisk från en lanthandel).

Jag skulle nog trots det tveka att fräsa ner och täta, vi har varit tvungna att montera ur hällen två gånger på två år för reparation.

Överkoken på en induktionshäll är för övrigt ofta spektakulära pga den höga effekten. Det blir vatten överallt.
 
KnockOnWood skrev:
[...]
Men men, var och en har rätt att lägga tid och pengar på det han/hon ser som viktigt :)
Dina synpunkter är betydelsefulla! Några tips jag fått är att fräsa ur och planmontera men jag är tveksam...

Det hade varit intressant med erfarenheter från någon som gjort det för ett antal år sedan.
 
wedin skrev:
Blir hur bra som helst!
Intressant!!

Har du några bilder?

Du skriver att den vilar på profilerna. Vad menar du? Antar att du menar att den vilar på samma yta som den skulle göra om den vore infälld?
 
jtl skrev:
Dina synpunkter är betydelsefulla! Några tips jag fått är att fräsa ur och planmontera men jag är tveksam...

Det hade varit intressant med erfarenheter från någon som gjort det för ett antal år sedan.
Tack för vänligheten!

En liten tanke i sammanhanget:
Om man sänker ner hällen till bänknivå hamnar stekpannor och annat direkt på trä/laminatskivan om kärlet hamnar utanför kanten. Kanske inte så bra med tanke på ev. hetta och flottighet.

Nog bäst att låta den sticka upp lite.


Men, som du skriver, vore det intressant med lite mera erfarenheter från dem som "been there, done that" :)
 
Jag gjorde lite quick&dirty (då jag lutar mot att jag ska köpa granit eller gjuta terrazzo). Blev kanonbra ändå! Det jag borde ha gjort är en fräsmall eller åtminstone tvingat fast en regel som mothåll när jag fräste från långsida till långsida.

Vad jag menar med att den vilar på profiler är att den normalt (= montering ovan skiva) ska vila på profiler monterade i hålet och inte på själva glaset. Jag bara sänkte profilerna lika mycket som fräsdjup. Att lyfta upp hällen kräver ju bara att skära mjukfogen. Jag har inte "limmat" under hällen.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
glöm inte ventilation för hällen bara, annars har du en tråkig service efter en viss tid.
 
wedin skrev:
...Vad jag menar med att den vilar på profiler är att den normalt (= montering ovan skiva) ska vila på profiler monterade i hålet och inte på själva glaset...
Nja, där vill jag nog inte hålla med dig.

Det är klart att glaset skall vila mot bänkskivan längs hela kanten.
Där är ju en tätningslist längs kanten för att den skall ligga stadigt, och inget överkok läcka ner.

Och ett ej understött hörn blir nog mycket känsligare för stötar och slag.

Plåtvinklarna är till för att hålla hällen i läge så den inte rubbas.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.