Hej,

Jag har en Viadrus 50 kW vedpanna och den är jag nöjd med, men har läst en del om detta med rökgas.

Hur mäter man egentligen rökgastemperaturen?

Jag har ett termometer som sitter i rökröret och det kan visa 500 grader, men när jag med IR-termometer mäter rätt in i skorsten rätt över rökröret visar detta aldrig mera än 200 grader.

Vilken ska jag lita på?

Har ett rätt så kort rökrör, så kan det hända att termometern sitter för nära själva förbränningen och temperaturen därför visar för högt?

När jag mäter i skorstenen och den visar 200 grader tycker jag själv förbränningen låter väldig bra, men man blir ju nervös när man ser den visa 500 grader på rökgastermometret.

När jag försöker elda och släppa på så lite luft att rökgastermometret inte visar mera än 350 grader är förbränningen mycket dålig och vattentemperaturen blir max 80 grader.

Någon av er som kan hjälpa mig här?

Här ser ni placeringen av termometret samt motdragsluckan jag mäter med IR-termometer genom.

2012-11-14 19.03.52.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mätaren sitter perfekt, och en Vidarus är ju ganska enkel att skrämma upp i 500 grader när man eldar den med ved,
vilket den inte är anpassad för egentligen..

När du mäter i skorstenen var? in i dragregulatorn efter den blandat in rumsluften?
 
Men den säljas ju som vedpanna? Det förstår jag inte....

Ja, jag mäter in i dragregulatorn, men bara som indikation.

Nu drog jag ut rökgastermometret en liten bid och då sjönk den till 350 grader.

Kan det tänkas att termometret kan utsättas för direkte strålningsvärme från förbränningen och att resultatet därför blir så högt?

Tycker bara mina mätningar (även om dom inte är exakte) visar för stor skillnad och därför ifrågasätter jag hur man mäter detta på ett rätt sätt. Som det är nu kan jag bara justera till för att få det svar jag vill ha...och det känns ju inte tryggt.

När mätningen är bra är förbränningen dålig och det säger mig också att något är fel....eller tar jag fel?
 
Redigerat:
Kan infoga att jag just mätte tempen på rökrörets utsida vid full eldning och den lå på max 250 grader. Tycker inte det låter rimligt att gasen som passerar igenom verkligen kan vara 500 grader + ?
 
släng i lite turbulatorer i form av takplåt i alla 4 kanaler och i hela pannans längd.så lovar jag dig att du kan gasa på...
 
Låter som en bra plan, men vet du då också hur jag får ett säkert mät-resultat på rökgasen?
 
att döma på bilderna så sitter rökgasmätaren på en bra plats,så om den är ok (koka mätarn) och att du sticker in den så "pinnen" kommer in lite mer än hälften av rökröret så ska de väl stämma??!! är du nöjd annars med pannan? jag kan nämna att om jag eldar utan mina takplåtsremsor så sticker den utan vidare upp till 500+
 
Redigerat:
mätaren mäter ca 5 cm från klockan. 500grader är nog rätt men takplåt är fint då tar det vara mer på värmen :)
 
pyerdarn skrev:
mätaren mäter ca 5 cm från klockan. 500grader är nog rätt men takplåt är fint då tar det vara mer på värmen :)
Du menar alltså att det är helt normalt med den mätning på det punkt? I så fall blir jag glad då det då inte på tok är helt fel....och då kan jag börja trimma med takplåt etc.
 
Kontrollmät med en stektermometer - funkar fint för mig ..(y)
digital-stektermometer-timer.jpg
 
Automover skrev:
Kontrollmät med en stektermometer - funkar fint för mig ..(y)
[bild]
På vilken plats gör du det?

Testade det, men min går bara till 130 grader så det nådde snabbt max.....
 
DrPersson skrev:
Du menar alltså att det är helt normalt med den mätning på det punkt? I så fall blir jag glad då det då inte på tok är helt fel....och då kan jag börja trimma med takplåt etc.
ja hade en sån mätare som blev sönder bränd när de va soteld och då kika ja lite på fjädern och den börja ca 5 cm från klockan..
 
Aha.....tror du då det är bättre om jag flyttar den så nära skorstenen det går....eller tror du inte det har någon särskild effekt?Det verkar ju också mycket konstigt att rökröret bara är runt 200 på utsidan om det skulle vara 500+ inuti....så tjockt och isolerat är det jo heller inte.....och rätt inuti i skorstenen indikerar den också bare drygt 200 grader så även om det kommer in lite luft från dragregulatorn hinner det väl inte kyla så mycket då jag mäter neråt i skorstenen......
 
Stektermometer fungerar inte till lindquistheatings produkter av gjutjärn. Går sönder vid lite över 300 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.