Efter en tids eldande med viadrus så kan man konstatera att det blir en del sot. Jag har konstaterat att lågorna från delen av eldbädden långt in i pannan ofta ser mörkare ut än längre fram i pannan. Jag tänkte att det främst hade att göra med att rökgaserna kyls mycket innan de mötte sekundärluften. De kyls mot bakväggen och framförallt "taket" innan sekundärförbränningen kan ta vid.

Nu var det så fint att jag hade lite järnskrot (20x50mm profilrör) och två stenar eldfast gods liggande så jag kapade till två stycken 34,5cm bitar rör, la dessa tvärsöver på kanterna inne i pannan och lade stenarna ovanpå (så långt in i pannan det gick). Stenarna är typ 12x25x3cm och man behöver ju tre egentligen för att få tätt i bakkant, men jag var på gång.:)

Resultatet blir att även rökgaserna från den bakre delen tvingas möta sekundärluften innan de kyls, förbränningen blir helt annars och det blir mindre sot. Konstigt nog ligger rökgastemperaturen lägre, kanske p.g.a. mindre sot. Jag brukar sota varannan eldning annars kommer jag upp över 300gr i rökgas men nu har jag inte kommit över 250gr på flera eldningar utan mellanliggande sotningar. Det blir nog ännu finare när jag kommer mig för att skaffa en sten till.:)

Nackdelen är att man måste kasta in vedträna med en liten annan vinkel än man är van vid, lätt störande i början. Kul att notera är att stenarna blir svarta under uppstarten för att vid avslutad eldning vara rena. Synd att blanda in keramik i en så fin panna som viadrus, men det är iallafall vanliga stenar som finns på vilken bygghandel som helst...;)
 
  • Gilla
technopolitan
  • Laddar…
Kanon tips nu måste jag fara och hämta igen mina keramik stenar.
 
Det sket sig med keramik för mig stenarna var så ömtåliga efter att ha varit i pappas panna att dom bara föll sönder.
Men jag läste på pellets.info forumet att det skall tydligen fungera även med rostfri plåt för att isolera mot vattenkylda delar enda nackdelen var att plåten kunde "slå sig" av värmen.
Jag har gjort ett nytt test själv också har tagit ett 24cm långt rör lika grovt som sekundären som jag har svetsat fast på insidan av luckan över sekudärluft intaget.
Jag har slagit ihop röret i änden nästan helt och borrat 8st hål i olika riktningar.
Hittils verkar det fungera bra men reslutat kommer när det brunnit ut.
Har iaf haft låg rökgas temp ca 200° +- lite det finns endel sot på rökgas termometern.
 
Vidarusen är nog inte så dålig som många påstår. Billig, robust, enkel och lätthanterlig. Vet fler som har experimenterat med sin Vidarus (kom inte ihåg vad) och fått till en väl godkänd verkningsgrad med små medel.

Jag blir lite nyfiken så lägg gärna upp lite bilder grabbar..
 
Redigerat:
Jag skall knäppa kort så fort det brunnit ut.
Så du/ni får se hur jag gjort.
Hur laddar man upp kort föresten?
 
Nej jag har svårt att tro att den skall vara så dålig, det är som med dom flesta andra pannor det är eldaren det hänger på.
Sen om man ser till vedförbrukning tycker då inte jag att den är dålig brukar värma 1500l 50°på ungefär ett ilägg och totalt så förbrukar jag 10m3 fub på ett år och då är inte ens el-patronen inkopplad än så jag eldar även för vv på sommaren.
Visst skulle jag säkert spara några ved trän per år med en modern panna men det blir jävligt svårt att räkna hem den kostnaden då jag har gratis ved det enda den kostar är tid.
 
kricken_ skrev:
Det sket sig med keramik för mig stenarna var så ömtåliga efter att ha varit i pappas panna att dom bara föll sönder.
Men jag läste på pellets.info forumet att det skall tydligen fungera även med rostfri plåt för att isolera mot vattenkylda delar enda nackdelen var att plåten kunde "slå sig" av värmen.
Jag har gjort ett nytt test själv också har tagit ett 24cm långt rör lika grovt som sekundären som jag har svetsat fast på insidan av luckan över sekudärluft intaget.
Jag har slagit ihop röret i änden nästan helt och borrat 8st hål i olika riktningar.
Hittils verkar det fungera bra men reslutat kommer när det brunnit ut.
Har iaf haft låg rökgas temp ca 200° +- lite det finns endel sot på rökgas termometern.
Kul att se att vi har liknande funderingar. :)
 
kricken_ skrev:
Nej jag har svårt att tro att den skall vara så dålig, det är som med dom flesta andra pannor det är eldaren det hänger på.
Sen om man ser till vedförbrukning tycker då inte jag att den är dålig brukar värma 1500l 50°på ungefär ett ilägg och totalt så förbrukar jag 10m3 fub på ett år och då är inte ens el-patronen inkopplad än så jag eldar även för vv på sommaren.
Visst skulle jag säkert spara några ved trän per år med en modern panna men det blir jävligt svårt att räkna hem den kostnaden då jag har gratis ved det enda den kostar är tid.
Nja du ser! Kommer du ihåg vad du skrev i ditt första inlägg;) ...Skam för den som ger sig:)
 
Jo jag mins det..
Det har varit en lång väg att ta sig dit man är nu men samtidigt så har det varit väldigt lärorikt det är ju inte bara pannan man har blivit förbrättrad så det kanske var tur att det blev en viadrus så man fick läsa på lite extra.
Bilderna vart inte nå bra skall ta nya imorgon det brann fortfarande i pannan när jag knäppte så dom vart suddiga som f*n.
 
Men effektiviteten verkar det inte vara nått fel på iaf, jag vägde inte veden men ett ilägg +3 extra vedträn får att ladda tankarna med 50-55°
Det enda jag skall ändra på är att imorgon så skall jag svetsa igen hålen som pekar uppåt och istället borra nya på sidorna tror att det blir bättre spridning/inblanding i gengasen då.
 
Redigerat:
AnteB & Kricken_:Glöm inte bilderna, vi behöver mer riktiga pannor på bild ;)

OffTopic:
Hemräkning på dyrare panna är helt omöjligt. Det enda man kan "få ihop" det med är om man har extremt bra betalt såpass att man kan tjäna in den tiden det tar att lägga in ett vedträ. Den eventuella merförbrukningen köper man i uppemot 20 år innan den käkat upp inköpet.

Glöm då heller inte keramiken som är "förbrukningsvara" :rolleyes:

Nu har jag min röktempmätare efter dragluckan men i drift ptja 125 grader när det brinner på? Visst kan jag få uppemot dryga 200 när jag fyller pannan med kartong men vilken panna får inte det?

Sen om man vet att det "tänder" så är den enda skötsel man behöver göra under eldning efter tändningen att stänga luckan. Resten sköter dragluckan och medföljande "styrning". Men eftersom pannan är rena nöjet att elda i så kan man ju inte låta bli att peta ihop glöden osv :D

Tom sambon tycker den är döenkel att elda i det om nåt är bra betyg.

Enda som hänt är att "någon" (faktist inte jag) tryckte in turbulatorerna så de fastnade baki pannan, var ett helsike att få ut.

Lite dumt är också att askfatet inte är såpass brett att det fyller utrymmet, skulle spara en del sopning ungefär var tredje månad ;)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Det är nog än fördel att pannorna innehåller så lite vatten och keramik:)
 
kricken_ Det enda jag skall ändra på är att imorgon så skall jag svetsa igen hålen som pekar uppåt och istället borra nya på sidorna tror att det blir bättre spridning/inblanding i gengasen då.[/QUOTE skrev:
Hej! ja prova själv med att göra större hål för sekundären på luckan men blev för mycket ! Får man bara till lagom med sekundär så blir det nog bra:)
 
Jag var också framme med vinkelslipen med samma resultat som dig knekten.
Men som tur va så vart det ju ännu bättre än "orginal" nu efter svetsning av röret.
Skulle tro att verkningsgraden ligger en bra bit över dom 75% som fabriken utlovar nu.
 
Nu lyckades jag ladda upp en bild.
Den är lite suddig skall ta nya sen..
 
  • 081106 023.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.