Ta det lugnt med den vresiga tonen. Jag försöker få dig att reflektera över ett eventuellt problem, innan du har börjat bygga. Om du frågar mig personligen, som har bastat hela mitt liv, och har föräldrar från länder med stark bastutradition, så skulle jag tycka att 1,5m är skit. Ja. Men bättre än inget alls. Men detta av flera anledningar, bland annat då jag själv inte gillar för så bastu, då de blir så fuktiga.

Men vad jag främst oroar mig över är logistiken i bastun, den skall inte bara byggas, utan även användas. Aggregatet är ju som bekant snorhett. och det är inte jättekul att ha benen 20cm ifrån när polarn kastar på en stor skopa vatten. Eller att barnen skall klämma sig förbi för att komma till andra sidan. De riktigt små bastu jag provat, har satt aggregatet i kortändan, av just dessa anledningar, plus att man då ofta kan få in två lavar och uppnår bättre höjd.
 
elpaco skrev:
Ta det lugnt med den vresiga tonen. Jag försöker få dig att reflektera över ett eventuellt problem, innan du har börjat bygga. Om du frågar mig personligen, som har bastat hela mitt liv, och har föräldrar från länder med stark bastutradition, så skulle jag tycka att 1,5m är skit. Ja. Men bättre än inget alls. Men detta av flera anledningar, bland annat då jag själv inte gillar för så bastu, då de blir så fuktiga.

Men vad jag främst oroar mig över är logistiken i bastun, den skall inte bara byggas, utan även användas. Aggregatet är ju som bekant snorhett. och det är inte jättekul att ha benen 20cm ifrån när polarn kastar på en stor skopa vatten. Eller att barnen skall klämma sig förbi för att komma till andra sidan. De riktigt små bastu jag provat, har satt aggregatet i kortändan, av just dessa anledningar, plus att man då ofta kan få in två lavar och uppnår bättre höjd.
En bastu på ca 6kvm är väl knappast att betrakta som liten när det kommer till gemene man?
 
teamlundver skrev:
En bastu på ca 6kvm är väl knappast att betrakta som liten när det kommer till gemene man?
Sorry för kort svar. Datorn gick ner.

Det är knappast så att alla måste passera aggregatet. Huvuddelen av bastun är innan detta och om vi nu bygger ex. 45cm lav så finns det gott om utrymme mellan detta och aggregatet. Jag tror faktiskt inte problemet är så stort som du befarar men då är å andra sidan inte några hardcore bastubadare heller utan kommer mest använda den typ fredagskvällar om ibland med vänner och en kall öl (ngn gång om året). I proportion till det så är väl bastun helt ok i storlek?

Sent from my LT18i using Byggahus
 
teamlundver skrev:
Okej då har vi bestämt oss för ledlist under lav/ bakom ryggstöd (får prova oss fram till vad som blir bäst tror jag) men vi vill så gärna ha belysning över bastuaggregatet. antingen typ 2 "lampor" över aggregatet eller 4 lampor så att hela den panelbeklädda väggen vid aggregatet belyses.

Några bra tips på vad vi kan köpa som klarar av att vara precis över aggregatet? Och gärna prisvärt :surprised:
Om vi tänker oss sådana här: http://www.bastushoppen.se/bastulinssilver-p-205.html ovanför aggregatet. Är det ngn annan skillnad på den jämfört med den här http://www.bastushoppen.se/ledlite69eller12silver-p-204.html?cPath=85_86 än att det är fler lampor i denna?

Under laven har vi tänkt oss sådana här: http://www.ljustema.se/12-varmvita-ledstripes troligtvis blir det till att köpa i metervara då vi behöver mer än 5 meter. Frågan är vilken W som blir lagom?

Någon som vill dela med sig av lite kunskap till en novis?
 
Sådär, då är allt beställt till bastun vad det gäller elektronik. Nu har vi dock kommit till nästa problem. Vi har ett källarfönster utan glas samt en långsmal öppning där vi hade velat sätta glastegel. Nu menar dock återförsäljaren att sådant inte kan sättas i vare sig bastu eller yttervägg.. Vi har ju både och :'(

Någon idé?

Sent from my LT18i using Byggahus
 
Hej igen. Nej jag säger inte att det är ett jätteproblem, eller ens faktiskt ett problem - jag ville bara att du skulle ta dig en funderare, vilket du ju gjort! Jag tror bastun gott och väl räcker till till dina ändamål, den blir nog fin.

avseende fönstret så har vi en bastu på landet, som ligger i betongkällare, med glasbetong som fönster ... Kanske inte är dagens byggnaden, vad vet jag, men det har då aldrig krånglat ...
 
elpaco skrev:
avseende fönstret så har vi en bastu på landet, som ligger i betongkällare, med glasbetong som fönster ... Kanske inte är dagens byggnaden, vad vet jag, men det har då aldrig krånglat ...
Då borde det funka iaf. Tyvärr såg jag nu att det var 4v leveranstid på det vi ville ha. :(
Funderar på att köpa glasfärg och måla vanliga fönster och sätta dit istället. Vad tror ni om det?

Sent from my LT18i using Byggahus
 
Ingen glasbetong i yttervägg?
Många hus i vårt område har det.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Ingen glasbetong i yttervägg?
Många hus i vårt område har det.
Haft det i fyra år. Vad är problemet som jag inte märkt?
 
Ingen aning. Vi blev också konfundersamma.

Sent from my LT18i using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.