Det gäller att ha koll på sina barn. Så länge dom leker ute på motorvägen är det ingen risk att dom ramlar i diskmaskinen.
 
  • Gilla
Enk Projektet och 3 till
  • Laddar…
Suhagg skrev tidigare.

"Har kört min bänkdisk när jag bodde i bostadsrätt på varmvatten i 6år och jag har aldrig haft så ren disk.
Nu när jag har villa och ska koppla in diskmaskinen kommer det bli kallvatten dock".

Suhagg skrev:
Nej det var en del av min avgift hur så?
Har du testat med kallt vatten nu.

Det är kanske en privatsak men jag är den där nyfiknatypen så DU väljer om du vill svara.
Hur ren är disken i dag med kallvaten på en skala 1-10 (10=Brf. ren disk).
OM det är dåligt diskat i jämförelse med Brf. tiden varför då välja kallt vatten nu?:what:
 
Redigerat:
Korvgubbe
BigR skrev:
Kanske "rent av" allmänfarlig vårdslöshet?

Jag rekommenderar oroliga personer att läsa igenom sin manual. I Cylindas allmänna säkerhetsanvisningar för maskindisk (DM890Pro), står blandannat :

• Lämna inte diskmaskinsluckan i öppet läge eftersom det kan utgöra en snubbelrisk.
• Placera knivar och andra vassa föremål så att de inte skadar personer eller diskmaskinen.
• Maskinen är inte avsedd att användas av personer (även barn) som är fysiskt eller psykiskt handikappade eller saknar erfarenhet och kunskap. Sådana personer måste få instruktion av den person som har ansvaret för deras säkerhet, hur maskinen ska användas.
• Barn måste övervakas så att de inte leker med diskmaskinen.
• Belasta inte diskmaskinsluckan eller diskkorgarna med något utöver diskgods.
• Placera aldrig diskgods med lösningsmedelsrester i diskmaskinen på grund av explosionsrisken. Disk som innehåller aska, vax och smörjfett får heller inte diskas i diskmaskinen.
• Använd endast maskindiskmedel!

För den som verkligen vill förkovra sig och vill läsa hela manualen:
[länk]
Var kan man gå en auktoriserad kurs i diskmaskinsdiskning? Helst kvällskurs, men kan tänka mig en helhelg på någon trevlig kursgård med. Brukar kurslitteraturen ingå eller tillkommer det som en dold avgift? Jag förutsätter att en svensk kurs är giltig i hela EU men hur blir det om jag vill diska i ett icke-euland, måste jag gå en ny kurs där då?
 
Själv måste jag spola ca 5-6liter vatten innan det blir varmt. Säg att diskmaskinen vill ha 7, få är det ju väldigt onödigt att koppla den på varmvattnet. Det enda man har lyckats med då är att spola in 7 liter kallvatten i varmvattenberedaren.
 
BigR
empame skrev:
Själv måste jag spola ca 5-6liter vatten innan det blir varmt. Säg att diskmaskinen vill ha 7, få är det ju väldigt onödigt att koppla den på varmvattnet. Det enda man har lyckats med då är att spola in 7 liter kallvatten i varmvattenberedaren.
Ja i en villa blir det värdelös inkoppling på varmvattnet. I en större fastighet har man väl i regel varmvattencirkulation så att det kommer varmvatten nästan direkt. Så har det varit för mig iallafall.
 
Korvgubbe skrev:
Var kan man gå en auktoriserad kurs i diskmaskinsdiskning? Helst kvällskurs, men kan tänka mig en helhelg på någon trevlig kursgård med. Brukar kurslitteraturen ingå eller tillkommer det som en dold avgift? Jag förutsätter att en svensk kurs är giltig i hela EU men hur blir det om jag vill diska i ett icke-euland, måste jag gå en ny kurs där då?
Jag har jobbat i disken på en halvstor restaurang i Oslo, kan man tillgodoräkna sig den praktiken?
 
Bara om restaurangen är kopplad till kalltvatten.:banghead:
 
Kan man bli dömd för vållande för död?
 
Enk Projektet skrev:
Kan man bli dömd för vållande för död?
Bara om du är auktoriserad
 
charta77 skrev:
Jag har jobbat i disken på en halvstor restaurang i Oslo, kan man tillgodoräkna sig den praktiken?
Nej Norge är inget EU-land
 
LGG-01 skrev:
Bara om restaurangen är kopplad till kalltvatten.:banghead:
Det där var ju en detalj som jag inte hade förstånd att lägga på minnet.


(För övrigt nu när jag kom ihåg det, ett av de roligaste sommarjobb jag haft. Fick äta god mat från osålda rester ibland lånade vi köket och gjorde egen mat kl 2 på natten. Holmenkollen var det.)
 
Redigerat:
charta77 skrev:
Det där var ju en detalj som jag inte hade förstånd att lägga på minnet.


(För övrigt nu när jag kom ihåg det, ett av de roligaste sommarjobb jag haft. Fick äta god mat från osålda rester ibland lånade vi köket och gjorde egen mat kl 2 på natten. Holmenkollen var det.)
Lite skruvat skämt. "Då levde du på hoppet"

Har gjort något liknande, var ute och skruvade (el-arb) på en militärförläggning (1964) när det blev tyst på kvällen så var vi några (unga hungriga) som träffades i köket, jösses vad vi käkade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.