Status
Tråden går ej att kommentera.
Jag håller med om att priserna har hamnat lite i överkant.

Med all rätt att man ska räkna in lokal, verktyg m.m i timpriset för att inte gå back. Men 450 spänn i timmen ger en bruttomarginal på 40% till företaget på en nisse med 160.-/h i egen lön. Sen vad det blir på slutraden vet ni själva, kanske titta på alternativ till de fasta kostnaderna en gång till?. I dagens Sverige så måste man marginalbemanna. Det går inte att ha en fast skara som till och från får sitta på lådan och tvingas höja upp priserna som kunderna ska betala för för att täcka upp dessa förlorade timmar.
 
Byggis1976 skrev:
Har haft flera diskussioner med skatteverkat på sistone då vi drabbats av något som, om det genomförs kommer att anmälas av oss till polisen som bedrägeri. Vad jag förstår på mina samtal så missbrukas systemet något kopiöst av hantverkare så snart ryker det nog......

Skulle vara en bra upprensning av träsket om ROTen ryker nu i samband med svikande konjunktur.

Då kanske bara de seriösa överlever....då blir det alltså bara en tiotalet företag kvar i Stockholm.... :beer:

(läs något ironiskt )
Troligen så snackar väl vi med samma skattemyndighet, t o m samma kontor där jag har en bekant som arbetar och något kopiöst fuskas det inte. Systemet hade barnsjukdomar då det infördes på så vis att man skulle göra avdraget via fakturan och infon om exakt hur det skulle skötas gick inte fram ordentligt, inte ens tillräckligt bra så att folk som dagligen sköter företags ekonomi fixade det. Så...det "kopiösa fuskandet" handlade mest om oförståelse samt misstag, både från företagen och skattemyndighetns håll men så fort ett fel uppstår så sorteras det in i samma fack som medvetet fuskande då en utredning sedan måste göras...dvs medvetna fel och omedvetna fel säras inte.


Men självklart finns det ju folk som försöker nyttja det på fel sätt, vissa lyckas och vissa inte.
 
Byggis1976 skrev:
Har testat men de tar inte emot sådana anmälningar. Man måste driva ärendet civilrättsligt och brottsanmäla efter eller när det sker enligt Skatteverket. Dock är de villiga att dra i ärendet då de inte vill ge ut rot felaktigt, men då först i efterhand....,tyvärr......
Då har du i alla fall gjort vad du kan! (y)

Att sen skatteverket ibland är olovligt korkade är ju bara att beklaga.

Polisens arbete består ju i att förebygga brott, så du kanske ska prova att informera dem ;)
Vem vet, en vacker dag kanske de ser på förberedelse till ekonomisk brottslighet som mer än att bara dra på sig en rånarluva utanför en bank.... ;)
 
Jag repeterar mig själv och vänder mig först till de som inte förstår det här med prissättning över lag. Läs början på tråden i följande länk och testa gärna den räknesnurra den hänvisar till, sen kan ni ta en funderare på om ni själva vill driva ett hantverksföretag eller för den delen ska ifrågasätta priserna så enkelspårigt. Förutsättning är ju då att räkna ärligt med alla typer av inkomster, kostnader, avsättningar osv osv osv: http://www.byggahus.se/forum/priser...-vad-ska-en-hantverkare-debitera-del-1-a.html


Ska tilläggas att tråden startades efetr en jättediskution om billig arbetskraft och ev ärlighet att kunna driva firma med låg timpenning.

För er andra som låst er på att ROT kostar skattebetalrna massor så har jag också en länk som berättar att de foliehattsbeklädda räknenissarna som skrämt upp befolkningen missat en del i sina beräkningar, uppgifter linane denna finns det många att hitta men jag ger den första bästa jag fick hugg på:
http://blogg.hsb.se/bostad/osann-propaganda-mot-rot-och-rut/
 
Redigerat:
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Tiger79 skrev:
Ja för att sysselsättningen skulle öka, men om ingen beställer jobbet som privatperson gav det inget...

Så jag säger både och...
Nja, sysselsättningen var nog en bisak. Framförallt ville man få bort "svartnormen". Dvs att det knappt fakturerades några jobb till privatpersoner.
 
Ja det blev hantverkargnäll i stället för diskussion. Har andra löner också ökat 50% sedan 2004? Pensioner har sjunkit, A-kassa också.
Behövs marknadsmässig utslagning bland hantverksfirmorna. De som inte klarar att hålla kostnadsramarna bör försvinna och nya effektivare krafter komma i stället.
 
  • Gilla
Elkludde och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Ja. Det var meningen att ROT-avdraget skulle gå till hantverkarna. Trodde du att det var för att du skulle få det fint hemma?!
Jag vill nog hävda att det var till båda parter, ett incitament till att få bort svartjobben...
Men nu börjar ju folk vilja ta jobben svart igen då det gått HYPERinflation på hantverkstjänster.
I och med detta finns ingen anledning att forfarande ha kvar ROT.
 
Redigerat:
Glufsglufs skrev:
Jag repeterar mig själv och vänder mig först till de som inte förstår det här med prissättning över lag. ....
Det är väl i princip ingen som är emot ROT-avdrag. Diskussionen är väl om priserna har höjts / blåsts upp artificiellt av avdraget. Det är ju ett faktum verkar det som. Betalar man överpriser för en tjänst så är det skadligt för samhällsekonomin då det avdraget kunde användas i en annan sektor där du får mer för pengarna för att konkurrensen fungerar där. Så bara för att systemet går plus så behöver det rådande läget inte vara optimalt. Det är ett faktum har ju ingenting med ifall man tycker ROT skall vara eller inte vara.
 
Thomas Lundquist
cust3000 skrev:
Jag vill nog hävda att det var till båda parter, ett incitament till att få bort svartjobben...
Men nu börjar ju folk vilja ta jobben svart igen då det gått HYPERinflation på hantverkstjänster.
I och med detta finns ingen anledning att forfarande ha kvar ROT.
Rot- avdraget kom först och främst för att rädda jobb. Sen att det bromsade upp den svarta marknaden var en bra bonus.
Nu börjar läget likna -08 med alla varsel och hushållen börjar hålla i kulorna.
Rotavdraget borde bli obligatoriskt, det är ett bra system som gör att hushållen får en chans att göra saker vitt som dom inte hade gjort utan avdraget.
Var finns det "folket" som vill ta jobben svart igen? Jag ser ingen som helst ökning.
 
OK. Vad ska vi göra åt hantverksinflationen? Svårt att hantera just pga - som någon skrev - de flesta utnyttjar sällan hantverkare. Konstigt nog har media inte tagit upp frågan. Det är bara vi som bygger som diskuterar på olika fora. Tänker själv mejla och ringa till olika kanaler. Det är ju inte långsökt för Äntligen hemma att ta upp frågan. Nyheterna borde vara intresserade av vinkeln. Kan inte ni andra göra en liknande drive också? Speciellt om ni har ett intressant case som ni kan gå ut med. Skatteverket presenterade siffror för ett tag sedan och det var helt horribla priser tyckte jag. Men skatteverket tar bara siffrorna och har inga synpunkter på priserna, och det ska de ju inte ha, men konsumentverket borde reagera. Men som sagt vi kan inte vänta att någon myndighet kommer och prutar utan vi får väl göra det själva, och med hjälpa av media om de nu hakar på.
 
Jugend skrev:
Det är väl i princip ingen som är emot ROT-avdrag. Diskussionen är väl om priserna har höjts / blåsts upp artificiellt av avdraget. Det är ju ett faktum verkar det som. Betalar man överpriser för en tjänst så är det skadligt för samhällsekonomin då det avdraget kunde användas i en annan sektor där du får mer för pengarna för att konkurrensen fungerar där. Så bara för att systemet går plus så behöver det rådande läget inte vara optimalt. Det är ett faktum har ju ingenting med ifall man tycker ROT skall vara eller inte vara.
Jo...och det jag ville påvisa var att priserna gått upp samt att hantverkare kostar vad de kostar pga XXX men då inte pga ROT och slutligen att snacket om att det skulle fördyra för staten och oss skattebetalare en massa inte är sant.
 
anpe skrev:
OK. Vad ska vi göra åt hantverksinflationen? Svårt att hantera just pga - som någon skrev - de flesta utnyttjar sällan hantverkare. Konstigt nog har media inte tagit upp frågan. Det är bara vi som bygger som diskuterar på olika fora. Tänker själv mejla och ringa till olika kanaler. Det är ju inte långsökt för Äntligen hemma att ta upp frågan. Nyheterna borde vara intresserade av vinkeln. Kan inte ni andra göra en liknande drive också? Speciellt om ni har ett intressant case som ni kan gå ut med. Skatteverket presenterade siffror för ett tag sedan och det var helt horribla priser tyckte jag. Men skatteverket tar bara siffrorna och har inga synpunkter på priserna, och det ska de ju inte ha, men konsumentverket borde reagera. Men som sagt vi kan inte vänta att någon myndighet kommer och prutar utan vi får väl göra det själva, och med hjälpa av media om de nu hakar på.
Nu har ju hantverkare i stort en jäkla drös med andra kunder än privatpersoner och deras bostäder. Det byggs en massa nytt som inte är avdragsgillt, både smått och med de stora drakarna, industrier och liknande behöver servicearbeten, fastighetsägare/BRF föreningar kör stambyten osv osv...det finns mängder med jobb för firmorna där ROT inte nyttjas så för den sakens skull tror då inte jag att hantverkarbranchen i stort är så speciellt beroende av ROT och då tjänsterna ändå behövs så får privatpersoner snällt betala det pris som går att ta ut på marknaden hur mycket man än vrider och vänder på det. Och varför priserna är som dom är har mer med företagens kostnader och uttag/krav på vinster än att ROT finns.
 
Jo det är väl klart att branschen har andra intäktskällor också. Men ROT-systemets avdrag är väl över 10 miljarder i statsbudgeten? Att dessa investeringar skulle fortsätta som innan utan ROT tror jag är naivt. Nedgången skulle nog vara brutal och det skulle göra att B2B-affärerna skulle få hårdare konkurrens.
 
Jugend...

Jag syftar t.ex på att jag till stor del renoverar kunders kök och då pratar vi materialinköp för typ >250000 för kunden (köket) och arbetskostnad på kanske 25000 inkl. Material och körersättningar till mig...
Med ROT betalar kanske kunden 10-12000 och utan ROT 25000, men det är en liten summa i sammanhanget och inget avgörande för ifall de bytat kök eller inte...
Av den anledningen menar jag att jag inte haft mindre att göra utan ROT... ;)
 
Det är ju lite annorlunda i Skåneland än snittet i övrigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.