Jag har en Miele så jag behöver inte fundera på om knivarna ska stå "upp eller ner" :p
 
  • Gilla
mycke_nu och 1 till
  • Laddar…
BigR
LGG-01 skrev:
Trodde du att varmvattnet var gratis när du bodde i en Brf???:banghead:
Jag kan någonstans i inlägget läsa ut att han trodde det? Men du kanske vill berätta att så inte är fallet? Låt höra då, den gamla vanliga visan om hur grannarna får betala några liter varmvatten till diskmaskinen har avhandlats i trådar av den här typen förut.

Dom riktigt solidariska medlemmarna i en BRF kokar vattnet på spisen innan dom handdiskar?
 
steffeb skrev:
Sen är det väl förresten jävligt korkat att lura på andra ett sätt som kan medföra en risk ?
Håller man på och slarvar med säkerhet både i hemmet och på jobbet tycker jag man ska hålla det för sig själv och inte sprida eller påverka andra genom någon slags macho-attityd.
Macho attityd att ha gafflar och knivar uppåt?
Hmm...slarvar med säkerheten både i hemmet och på jobbet?
Sprida eller påverka hur andra har sina knivar i diskmaskinen....hmm....okej....

Jag hoppas din nära och kära klara sig från alla farliga saker som finns....jag är säker på att jag och mina kära inte kommer att ramla in i diskmaskinen....och inte bara för att jag har min upphöjd 30cm från golvet....jag är nog mer orolig för mina barns säkerhet pga attityder i trafiken och i samhället i stort!
 
Kanske detta är en lösning.....

1091655_eb11_1024x2000.jpg
 
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
BigR skrev:
Jag kan någonstans i inlägget läsa ut att han trodde det? Men du kanske vill berätta att så inte är fallet? Låt höra då, den gamla vanliga visan om hur grannarna får betala några liter varmvatten till diskmaskinen har avhandlats i trådar av den här typen förut.

Dom riktigt solidariska medlemmarna i en BRF kokar vattnet på spisen innan dom handdiskar?
Något udda uppfattning om vad som är solidaritet.

Här kommer lite hjälp.

Solidaritet (av latinets solidum, hela summan, kapitalet) innebär för kollektiv att gemensamt ta ansvar för något, inbördes gemenskap, att i egenskap av del av en grupp verka hänsynsfullt utan egenintresse för denna grupps bästa.
 
BigR
LGG-01 skrev:
Något udda uppfattning om vad som är solidaritet.

Här kommer lite hjälp.

Solidaritet (av latinets solidum, hela summan, kapitalet) innebär för kollektiv att gemensamt ta ansvar för något, inbördes gemenskap, att i egenskap av del av en grupp verka hänsynsfullt utan egenintresse för denna grupps bästa.
Vad duktig du är, nu förstår du solidaritet också. Kan du kolla hur man uttrycker det i runor?
 
BigR skrev:
Vad duktig du är, nu förstår du solidaritet också. Kan du kolla hur man uttrycker det i runor?
Ja det kan jag, men min supermodärna dator klarar inte runskrift, men om du SMS.ar över en flat gråsten så lovar att försöka.
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Diskar ni verkligen era knivar i maskinen?

Om ja: Gillar ni att slipa eller kör ni keramiska knivar?
 
Varför blir knivar slöa i diskmaskinen?
 
BigR
eviljava skrev:
Diskar ni verkligen era knivar i maskinen?

Om ja: Gillar ni att slipa eller kör ni keramiska knivar?
Javisst diskar vi ofta i maskin! Jag har toppkorg som knivarna läggs i. Brukar bryna dom då och då, tycker att slipnnigen håller bra. Har alltid diskat i maskin, gjorde så även när jag jobbade på livsmedelschark och på slakteri i min ungdom. Fast då har jag iofs industristålknivar hemma.
 
esox71 skrev:
Jag har en Miele så jag behöver inte fundera på om knivarna ska stå "upp eller ner" :p
jag har ingen erfarenhet av Miele diskmaskin, så jag googlade hem en bruksanvisning för att förstå innebörden i detta inlägg. Citerar ur den:

Av säkerhetsskäl bör besticken placeras
med den spetsiga delen neråt i
bestickkorgen.
Besticken blir dock lättare rena och
torkar snabbare om de placeras med
skaften neråt i bestickkorgen

:rolleyes:


 
BigR
Stefan Bengtsson skrev:
jag har ingen erfarenhet av Miele diskmaskin, så jag googlade hem en bruksanvisning för att förstå innebörden i detta inlägg. Citerar ur den:

Av säkerhetsskäl bör besticken placeras
med den spetsiga delen neråt i
bestickkorgen.
Besticken blir dock lättare rena och
torkar snabbare om de placeras med
skaften neråt i bestickkorgen

:rolleyes:

Det är som i livet i övrigt; man får bära sin egen risk. Vissa kör utan cykelhjälm, struntar i bältet och dricker opastöriserad mjölk. Andra ställer gafflarna uppåt i diskmaskinen.

Evolutionen har sin gång även i köket, endast dom starkaste eller som som anpassat sig framgångsrikt överlever.
;)
 
  • Gilla
LGG-01 och 1 till
  • Laddar…
Fred vom Jupiter skrev:
Varför blir knivar slöa i diskmaskinen?
Därför att diskmaskinen inte är en optimal miljö för stål. Vatten, salt, etc. gör att stål korroderar.

Även rostfritt stål rostar, det tar bara lite längre tid. Ibland kan man ju t.o.m. se korrosionsrester med blotta ögat på bestick av "rostfritt" stål.

På en knivegg är detta inte alls bra eftersom det inte krävs speciellt mycket korrosion för att den skall upplevas som slö.

Keramiska knivar har inte samma problem.
 
Stefan Bengtsson skrev:
jag har ingen erfarenhet av Miele diskmaskin, så jag googlade hem en bruksanvisning för att förstå innebörden i detta inlägg. Citerar ur den:

Av säkerhetsskäl bör besticken placeras
med den spetsiga delen neråt i
bestickkorgen.
Besticken blir dock lättare rena och
torkar snabbare om de placeras med
skaften neråt i bestickkorgen

:rolleyes:


Många Mielemaskiner har en bestickhylla där alla bestick ligger ner. Det är faktiskt helt suveränt bra.
 
mycke_nu skrev:
Många Mielemaskiner har en bestickhylla där alla bestick ligger ner. Det är faktiskt helt suveränt bra.
Jo, jag såg den typen också i bruksen. Verkade ju vettig. Tyckte bara det var lite kul att Miele förespråkar att bestick ska ha vassa änden uppåt. Och nedåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.