Men uppenbarligen så saknades förnuftet eller så passar inte
Den monteringssatsen mitt låglutande tak. För det kan ju inte vara rätt
Att vatten blir stående.

Mikael
 
MathiasS skrev:
Och det är därför dessa monteringssatser är gjorda så att vem som helst med sunt förnuft kan göra en installation, utan att behöva jobba med plåt. Det är liksom inte plåtarbetet som är problemet här (eftersom det inte finns något) så jag förstår inte varför detta fortsätter att ältas......
Problemet är att det inte finns en standard lösning på plåtbeslag som kan passa till alla hustyper och taklutningar.
Det är därför man försökt få ett skorstenbeslag att kunna fungera genom att montera bla en gummiduk....detta är problemet.
Om man vill ha ett snyggt och väl fungerande plåtbeslag så måste det göras på plats av en kunnig person, som då normalt är plåtslagare.
Att det fungerar hos dig kan ju tex bero på att du har en taklutning som är mycket större än på TS tak.
Men att dessa prefabricerade beslag är snygga, väl fungerande samt gjorda för lång hållbarhet kan vi väl få lov att ha olika uppfattning om.
Och som du skriver så menar du att montören i detta fall varit utan sunt förnuft eller vad menar du....? :)
 
Problemet är att det inte finns en standard lösning på plåtbeslag som kan passa till alla hustyper och taklutningar.
Det håller jag med om, men med standardhuvarna vi pratar om här kommer man långt.

Det är därför man försökt få ett skorstenbeslag att kunna fungera genom att montera bla en gummiduk....detta är problemet.
Min uppfattning är att det inte är gummiduken som är problemet, utan montaget i detta specifika fall.

Om man vill ha ett snyggt och väl fungerande plåtbeslag så måste det göras på plats av en kunnig person, som då normalt är plåtslagare.
Det håller jag med om. Plåt är en av få saker jag håller mig undan från själv. Tricket är således att undvika custom plåtjobb eftersom Plåtisar vet att dom har unika kunskaper och tar betalt därefter (inget fel i det).


Att det fungerar hos dig kan ju tex bero på att du har en taklutning som är mycket större än på TS tak.
Det tror jag inte eftersom lutningen på mitt tak är 22 grader, om jag inte minns fel.


Men att dessa prefabricerade beslag är snygga, väl fungerande samt gjorda för lång hållbarhet kan vi väl få lov att ha olika uppfattning om.
Det är ok. Jag menar att det rätt monterat inte syns på något framträdande sätt.


Och som du skriver så menar du att montören i detta fall varit utan sunt förnuft eller vad menar du....? :)
Ja det verkar vara det mest troliga i detta fall.
 
Angående montören så ser ni ju resultatet, plus att det låg en lös panna och skruvar kvar på taket vilket jag berömmer som farlig.

Vidare så skall det finnas någon typ av list/skydd i nederkanten av huvplåten men där låg en trasig panna i stället (bild kommer).

I morgon kommer montören ägaren och sotaren, får se om vi vad det blir av det.

Vad tror ni en besiktningsman skulle säga om det blir aktuellt?
Hur höga är kraven på ett sådant här takarbete?




Mikael
 
Redigerat:
Så ser kraven ut i plåt ama. 150 mm under pannorna. Ska även knäckas en ränna för att avleda vattnet baktill men inget som jag sett på "färdiga" skorstenshuvar.
Ska du verkligen ha svart plåt på ett rött tak?!?
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1352311642.616609.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Goteborg; Då uppfyller en installation med " färdig huv " aldrig kraven i ama?
Försäljaren sa att den röda troligen skulle ha en annan nyans än teglet och skära sig.
 
Nej, det är det som är så lustigt. Likadant med enkelfalsade klick tak, det är godkänt men ej enligt ama. Mycket underligt i byggbranchen :).
Och det angående färgen, det är främst 2 röda nyanser av plåt som används. Röd-brun även kallad tegelröd och mörk-röd (röd22). Förstnämnda är den kulör du har på stegfästena och troligtvis såg dina pannor ut så när de va nya. Kanske skär sig? Aldrig tänkt på det utan tycker bara det är självklart med samma färg på hinder som på tak.
 
Redigerat:
Med tanke på hur överbeslaget ser ut så kanske det är minst lika viktigt eller t.o.m viktigare att titta på hur underbeslaget ser ut. Det måste upp under pappen annars kommer det att rinna rakt in under pappen.
 
Är lite nyfiken på vad montören och ägaren sa i veckan?
 
Oceanis: Jag har inte orkat fundera på hur det ser ut under. Känns fel att man skall behöva lossa huven för att kontrollera men det kanske man får göra. Vet dock inte riktigt hur det skall se ut när man har ett membrantak som jag har. det jag har hittat info om är vanliga tak med spont och papp uppe på.

Goteborg: Tyvärr så kom inte ägaren då han fick "personliga hinder" men montören och sotaren kom.
Dom bytte huvtaket så det anslöt mot skorstenen så nu kan jag elda.
Ang "regntätningen så menade montören att det var korrekt gjort, vilket jag inte höll med om utan sa att vi fick ta dit en besiktningsman. Då erbjöd han att sätta en plåt från nock för att undvika bakfall.
Jag hoppas och tror det kommer bli ett okej resultat med denna plåten.

Funderingarna går ändå om det är bäst att anlita någon besiktningsman efter plåten är monterad eller om det är överkurs.

En annan fundering.

IMAG0360.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har läst att det skall sitta någon typ av "snöskydd" i nederkant eller gå det bra med en panna??

//
Mikael
 
  • IMAG0362.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0367.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att säga att det är ok att det står vatten bakom skorsten är ju jämförbart med en ytterdörr som inte går att öppna. Larvigt med andra ord. Tycker det låter som en bra ide med att förlänga bakstycket upp till nock.
Pannan som sticker ut i framkant kan du kapa av så den livar med den pannraden och döljs under plåten.

Då du har duk istället för råspont och papp har du troligtvis inga underbeslag då de ej går att montera på ett bra sätt. Att spänna duk/plast på det viset är ett sätt att spara in pengar för att kunna bygga billigt och har sina konsekvenser.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Nu har montören var här och monterat en plåt från huven upp till nock.

IMAG0376.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0375.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0377.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMAG0378.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0379.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0380.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni om att ta bort gummiduken så vattnet inte stoppas upp i ytterkant av plåten?

//Mikael
 
Hade låtit den vara ,kanske vikt in den lite snett. Plåten täcker inte hela översta rylan på pannan(höger sida) ,så det kommer komma vatten på duken iallafall.
 
Blir svårt att vika in duken då den sitter fast i nederkan. Borde ganska
lätt gå att klippa duken och flytta in den en panna. Frågan är om
jag skall göra detta själv eller fortsätta bråka med montören och firma och få
dem att göra det.....
 
Den förlängda plåten upp till nocken borde vara bredare så den går ner ordentlig i nästa pannrad
Även skorstensbeslaget är för smalt bör även det att gå ner i nästa pannrad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.