Status
Tråden går ej att kommentera.
Till Elkludde (och ni andra)

http://blogg.hsb.se/bostad/osann-propaganda-mot-rot-och-rut/

Där är endast ett exempel (jag tog först bästa som kom fram) som ger mig i foliehattsbranchen möjlighet att kasta ut annons på forum som detta.

Faktum är att ROT är väl en av få saker som politikerna från höger till vänster är överens om att det är något bra, partier på båda sidor är helt klart även öppna för att utöka det mot flerfamiljsbostadsbolag/BRF osv osv.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Freddy_kruger skrev:
Jag tycker vi ska ta bort rotavdraget så vi får tillbaka svartjobben...
Och samtidigt blir vi av med dom som man kan misstänka fiffla med Rot o Rut
 
Freddy_kruger skrev:
Jag tycker vi ska ta bort rotavdraget så vi får tillbaka svartjobben...
Finns väl inga seriösa hantverkare som svartjobbar?

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
thomasx skrev:
Finns väl inga seriösa hantverkare som svartjobbar?

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Nä, för nu myglar vi med Rot och Rut...;)
 
Det är väl inte nått konstigt med att hantverkarna försvarar sig med att de inte alls höjt priserna pga ROT, känns väl rätt självklart att de i så fall skulle erkänna detta på ett nätforum....

Och rent krast så vore man väl rätt korkad om man inte tog chansen att öka sina inkomster på firman utan att det skulle slå allt för hårt mot sina kunder, hade inte ROT funnits så tror jag inte många hantverkare hade kunnat höja sina priser så mycket som det gjorts.
Bortser man från ROT avdraget så har priserna gått upp ganska bra, att det på 5-6 år skulle blivit 40-50% dyrare omkostader för en hantverkare känns inte helt rimligt.

Men offert bör man ju alltid ta in på jobb man vill ha genomförda och där har man ju stora möjligheter att sortera bort orimliga priser osv.

Hittepåkostnader som dyker upp som inte stämmer med offert ska alltid ifrågasättas, lönar sig rätt ofta.
 
Freddy_kruger skrev:
Nä, för nu myglar vi med Rot och Rut...;)
Du är väl inte ironisk nu? För det gör ni ju, det vet jag av egen erfarenhet

;)
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
thomasx skrev:
Du är väl inte ironisk nu? För det gör ni ju, det vet jag av egen erfarenhet

;)
Det händer men oftast är det så att det är kunden som tjänar på det. Eftersom rot är bara för tid på plats inte i verkstad eller bil resa vilket inte burka följas så noggrant. Mycket annat fusk en det känner jag inte till.
 
Thomas Lundquist
Bogeymannen skrev:
Har fått en faktura från en VVS-firma som vi anlitade innan ROT-avdraget infördes och nu när vi bygger vårt andra toalettrum i huset så anlitade vi samma firma.

Blev onekligen förvånad och förtvivlad över den.

Timdebitering 2008: 300 kr + moms (375 kr)
Timdebitering 2012: 450 kr + moms (562,50 kr)

Vi har de senaste åren haft en inflation på max 2 % per år men denna firma har ökat priset med :50%!
Är det verkligen skäligt?

Sedan har firman mage att avrunda allt uppåt;
- timmar, var på plats mellan 0745 och 1215 och får det till 6 timmar. Restiden max 10 min åt båda hållen, endast standardprylar som slangdragning och ett avlopp till toalettstol. Antar att alla VVS-firmor åker omkring med sånt i sina stora bussar?
- materiel, gick åt 44 m slang men debiterat 50 m. Slang som fö är 100 % dyrare än på Rinkabyrör.
Tvivlar starkt på att du anlitat en stockholmsfirma inom vvs -08 som debiterade dig enbart 300+moms.
Om så vore fallet så är det inte generellt vad en vvs-are debiterade -08, snarare 400 + moms kan jag känna igen.

Din resterande text i ditt inlägg hoppar jag att kommentera, då risken är överhängande att jag blir avstängd.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Overkligt att du anklagar Bogeymannen för att sitta på sin kammare och hitta på den här texten. Varför skulle någon människa göra något sånt? :x
 
thomasx skrev:
Du är väl inte ironisk nu? För det gör ni ju, det vet jag av egen erfarenhet

;)
Absolut inte... Vi kör med 100% påslag, sen drar vi av 50%
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Thomas Lundquist
Jugend skrev:
Overkligt att du anklagar Bogeymannen för att sitta på sin kammare och hitta på den här texten. Varför skulle någon människa göra något sånt? :x
Har jag anklagat Bogeymanne :) för att hitta på?
 
Nu börjar det likna förra maratontråden,undrar om den går till 1000 Gonatt
 
Thomas Lundquist skrev:
Har jag anklagat Bogeymanne :) för att hitta på?
300 kr/h plus moms i Sthlm 2008 är faktiskt ungefär samma som vissa försäkringsbolag förhandlat sig till. Detta då efter att vara en beställare som ligger på långsiktiga avtal som ligger på omsättning runt 3-500 000/år på en liten enmansfirma eller avsevärt mer på större firmor och dessutom kommer troligen förlängas tills hantverkarens pensionering sålänge de sköter sig.

Så just i TS fall är ersättningen idag inte orimlig om än förväntningen var en lägre timpeng. De flesta timdebiteringar jag sett i Sthlm idag ligger 480-600 kr + moms
 
Thomas Lundquist
kinglolle skrev:
300 kr/h plus moms i Sthlm 2008 är faktiskt ungefär samma som vissa försäkringsbolag förhandlat sig till. Detta då efter att vara en beställare som ligger på långsiktiga avtal som ligger på omsättning runt 3-500 000/år på en liten enmansfirma eller avsevärt mer på större firmor och dessutom kommer troligen förlängas tills hantverkarens pensionering sålänge de sköter sig.

Så just i TS fall är ersättningen idag inte orimlig om än förväntningen var en lägre timpeng. De flesta timdebiteringar jag sett i Sthlm idag ligger 480-600 kr + moms
Men både du och jag vet att försäkringsbolagens prissättning var absolut den minimala -08, 400+ hade knappast varit ett ockerpris för en stockholmsrörmokare -08.

Många f-bolag tappade hög kompetens bland hantverkare då rotavdraget kom, pga av deras fantasilåga prisförslag!
 
Thomas Lundqvist:

Jobbet är gjort på vårt gamla sommarhus som ligger i Gävleborgs Län. Jag tyckte denna information var irrelevant men när du ifrågasätter mig istället för att diskutera sakfrågan så...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.