Får snart väggar levererade av husleverantör. Det är ett tvåvåningshus + garage. Har fått den finala offerten från ett företag genom husföretaget som skall sätta ihop huset + göra färdig utsida.

Priset är:
* 180.000 kr arbete
* 35.000 kr kran
* + ställning 20.000 (exakt pris okänt men det är min lekmannagissning)

Summa summarum 235 kkr. Det är 65 kkr mer än vad vi fått som pris från början, men så ingår ju ett garage också.

Skulle det kunna löna sig att bara ta ihopsättningen från detta bolag (löpande) och sedan konkurrensutsätta färdig utsida? Montaget känner jag mig lite tvingad att ge denna firma i dagsläget.

Spontant tänker jag att det inte kan vara så särdeles mycket jobb att göra färdig utsida på ett modulbygge?
 
Ställning är dyrt. Tveksam att 20 kkr räcker om du har tänkt ha runt hela huset. Min gissning ligger på runt det dubbla.
 
Nu var det ju inte det som var frågan utan om det kan löna sig att ta in ytterligare en offert?
 
Vad är det som inte är färdigt på utsidan?
Jag trodde nog det var hela poängen med ett modulhus att just utsidan är klar.....
 
Ursäkta mig då. Jag ville bara bespara dig en kalldusch...

My bad!
 
vojma skrev:
Ursäkta mig då. Jag ville bara bespara dig en kalldusch...

My bad!
Jag ber om ursäkt för om du tog det så. Det var inte min mening att uttrycka mig så klumpigt. Jag tänkte bara att ställningen får jag betala ändå. :)
 
Enk Projektet skrev:
Vad är det som inte är färdigt på utsidan?
Jag trodde nog det var hela poängen med ett modulhus att just utsidan är klar.....
Jag har inte full koll - har bett om en bättre specifikation.
Jag tror det rör sig specifikt om:
1. Taket. Det är ju egentligen bara takstolarna som "monteras". Sen handlar det ju om att lägga yttertaket. Innertak gör vi själva och isoleringen kommer att sprutas in.
2. Foderbrädor och plåtarbeten runt fönster och dyligt
3. Stuprörsmontering
4. Slutmontering av dörrar och fönster. Jag tror inte dessa är slutmonterade från början utan man justerar dem nog när huset är monterat?
5. Allt material, förutom fästmaterial, ingår i husleveransen.

Jag undrar därför om det är ett rimligt pris.

Hur "svårt" är det att montera ett hus enligt anvisningar. Kan jag fråga ett annat snickarföretag utan att de har blivit rekommenderade av husföretaget. Kan man montera en modell så kan man göra alla? Jag har inte sett monteringsanvisningarna ännu så jag har ingen aning.
 
Vad är det för fabrikat på huset?
 
Det är ett Myresjöhus.
 
Snabbast att montera byggsatser är självklart dom som gör detta hela dagarna.....har ni inte handlat upp detta redan?
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Det är ju rätt uppenbart att bagaren kan baka. Det var ju inte frågan om att jag skulle be någon som inte kan montera hus, att montera hus. Men kanske det finns någon på forumet som har kunskap kring hur stor skillnad det kan vara mellan olika tillverkare i själva monteringsmetodiken?

Jag känner nämligen till en firma som jag har referens på och som jag vet monterar hus, dock inte främst Myresjöhus. Jag får väl ringa dem på måndag - det blir nog bäst... :confused:

Sen var ju fråga nr 2 som också verkar vara svår... om det är ett rimligt pris. Jag kan tycka att det steg lite väl mycket nämligen.
 
Har fått en offert till. Den är MYCKET billigare... Den firman kan tyvärr inte montera förren efter nyår. Nu får vi hoppas att detta går att lösa. Jag kan tycka att det är oskäligt att tvinga oss att välja en entreprenör som vi inte har några referenser på eller kan ens få tag på förrens efter tidsfristen för att flytta husleveransen har gått ut. Men man har inte börjat bygga väggarna ännu så vi får väl se hur detta slutar...
 
Tänk på att du bör få till ett riktigt bra kontrakt med dom som sätter upp det! Ska dom tex lyfta dit takstolar och ha kran till det kanske det lönar sig att dom sätter spont och lyfter upp teglet eller vad du du har för beklädnad. Och så får man va tydlig i ansvarområdena, blir lätt "ne, det stod inte i vårt kontakt"
 
Tack för tipset men det känns ganska säkert i detta fall. Offert nr 2 (den som är billigare) tar upp alla moment som behövs. Det som inte ingår är omlastning samt container för skräphantering.
 
Hemmakatten
Och det kan utan vidare bli 40-50 tusen till. Ingick kran och ev. ställningar i montetingskostnaden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.