Status
Tråden går ej att kommentera.
Så du menar att en prisöknimg på 50% är skälig på 4 år? Kul om det skulle gälla för allt när lönerna stiger runt 10% på samma period.
 
  • Gilla
Jugend och 1 till
  • Laddar…
haslsih skrev:
Jag skulle inte vilja kalla det för höga kostnader snarare rimliga kostnader. En del tycker att hantverkare tar för mycket betalt men vad kostar det inte att besiktiga bilen, laga tänder eller åka tåg.
Dom kostnaderna har väl alla,även konsumenten söm skall betala med en relativt låg inkomst :screwy:
 
Vad ska man jämföra med för att komma fram till vad som är billigt respektive dyrt för att anlita en hantverkare? Jag håller med om att det är lite märkligt om priserna för hantverkare gick upp precis samtidigt som rot infördes. Har hus priserna stigit i samma/likande takt?
 
Elkludde skrev:
Dom kostnaderna har väl alla,även konsumenten söm skall betala med en relativt låg inkomst :screwy:
Jag menade inte att priserna för hantverkare är på den nivå de är för att de ska ha råd att laga sina tänder. Jag är lite intresserad av vad folk jobbar med och vad deras företag debiterar per timma.
 
larsbj skrev:
Det är ingen tvekan om att rotavdraget drivit upp priserna, inte bara för att det går att höja när staten subventionerar ,utan också av rent marknadsekonomiska skäl då tillgången på jobb ökat.

Detta gäller ju framför allt städbranchen som på vissa orter fått dubblade priser.

Men för byggföretagen har det också gett bra möjligheter att bygga upp stabila företag som ger jobb så det är inte bara negativt.
Att få lönsamhet i ett byggföretag med flera anställda och debitera 300:- + moms är näst intill omöjligt då bara lönekostnaden är runt 270:-/tim
270:- i bruttolönekostnad??
 
Ja det är ganska rimligt skulle jag säga. Men deras löner har ju ökat i samma takt som deras timdebitering. Idag är ju hantverkare bland dom bäst betalada. Min kompis fick som lärling 135:- när han började efter skolan. Mer än vad jag har efter ha jobbat 4 år som CNC-operatör.
 
haslsih skrev:
Jag menade inte att priserna för hantverkare är på den nivå de är för att de ska ha råd att laga sina tänder. Jag är lite intresserad av vad folk jobbar med och vad deras företag debiterar per timma.
förstår inget av ditt inlägg
 
Vad tjänar en genomsnittshantis?
 
25.000-30.000:-
 
Redigerat:
Räknar man högt på en inkomst på 30000 får jag lönekostnaden till ca 250kr/h. Att då debitera 450+moms plus göra tillägg för alla utgifter (servicebil etc) får det att låta som att man inte har det så himla knapert inom hantverksbranschen.

Är jag helt ute och snurrar?
 
Nej och 99% av alla på forumet håller med dig. Dom kan gott sänka sina priser lite.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Realdoolar skrev:
270:- i bruttolönekostnad??
Hantverkaren har normalt ca 170:-/timme

Plus:
Arbetsgivaravgift 31,42 %
Semester 13,20 %
Avtalsförsäkring ca 5 %
Kostnad röda dagar
och arbetstidsförkortning 5,9 %

Detta gånger 170:- blir 264:-
Till detta kommer rätten till milersättning från hemmet som ej är debiterbar till kund. (gäller om man åker direkt till arbetsplatsen)
 
Jag tycker att 450+moms INKLUSIVE SERVICEBIL är en rimlig kostnad om man inte har en massa småjobb som innebär en massa spill tid. Sedan har man sällan jobb 40 timmar/vecka och allt jobb är ju inte debiterbart t.ex. offerter (en del tar visserligen betalt för dem), kundbesök, fakturering eller bokföring.
 
haslsih skrev:
Jag tycker att 450+moms INKLUSIVE SERVICEBIL är en rimlig kostnad om man inte har en massa småjobb som innebär en massa spill tid. Sedan har man sällan jobb 40 timmar/vecka och allt jobb är ju inte debiterbart t.ex. offerter (en del tar visserligen betalt för dem), kundbesök, fakturering eller bokföring.

Vad du tycker är inte relevant. Vi pratar om fakta, jag hade tyckt det var rimligt att ge mig en månadslön på 100.000:- men det gör inte min chef.

Och när du pratar om såna timmar man inte fakturerar gäller det alla brancher och alla jobb. Så det har ju inte med saken att göra. Dock är ju inte småjobb kanske lönsamma och då får man välja, skit i dom eller se till att det blir lite dyrare för kunden eller så kör man på och kör lite goodwill precis som i alla andra företag.
 
Ok, vad är enligt fakta en korrekt timkostnad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.