Det ska räcka, om du har slutet system, har du kollat förtrycket?
 
Precis! kolla förtryck o sätt systemtryck till 0.2+0.1/m upp till översta radiator.

Om det inte löser problemen, kolla om du byggt in nån luftficka i systemet som sabbar cirkulation o luft evakuering?
 
Tack för tipsen. Jag har förtyck på ca. 0,3 bar o när jag eldar mitten på tanken till 70 grader o toppen till 80 så ökar trycket till ca. 1,2 - 1.4 men helt plötsligt är trycket 1,5 bar o de droppar ur säk. Vent. De måste väl bero på att luft frigorts i systemet så man får dessa trycktoppar?

Vad gäller oljudet mellan panna o laddomat så börjar jag inse att de samlas rejält med luft där efter eldning så jag borde ju haft en avluftning precis ovanför pannan... Ska iaf elda upp till 90-95 grader igenom vid tillfälle o hoppas på att få ut massa luft så får väl säk. Ventilen pissa bäst den vill :)

Borde man inte haft avluftare på tryckkärlet?

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Trycket ska inte stiga så mycket med din ackvolym till 200l kärl. Med förtrycket menas trycket i kärlet inte i vattensystemet, bara så att vi pratar samma sak. Kärlen levereras med ett tryck på 1.5bar. Det finns en bilventil på kärlet som man kan släpa ut tryck eller fylla på.

Ang luft som samlas i laddomat, så ska det inte vara. lägg upp en ritning på systemet så kanske det går att se varför luften samlas där.
 
Jaha då är jag helt ute o cyklar när de gäller förtryck. Hur kan man se de då? Manometern visa 0,2 idag när jag va ner o då hade brännaren precis startat.

Ska försöka få till en ritning :)

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Stängd ifrån tryckexpansionskärlet så nära det går och töm ut vattnet. Sedan ansluter du en luftpåfyllaresom du har till dina bildäck och kollar trycket. Det är som sagt förfyllt med 1,5bar. Men du ska ligga på 0,5bar cirka.
Och är det en laddomat 21 du har? Skruva då ur tempgivaren och elda några gånger så kommer luften att försvinna. De e nå skit dom där. Men e de tex termovar laddpaket du har så ska luften gå igenom och ut där du har din avluftning.

Kanske blev knöligt skrivet, åker bil:p
 
Det räcker att släppa ut expansionstrycket i ledningen till kärlet menade jag, så att din mätare hamnar på noll, du behöver inte tömma kärlet på vatten...
 
Kanontips! Ska hem o prova. Stort tack!

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Dum fråga... Var sitter den där grejen man kollar trycket med? Kan de vara under en plastkåpa som sitter under själva kärlet?
 
Japp, precis där är den.. Brukar vara en "bilventil"
 
Fint. Då återstår bara problemet att komma åt den...

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Hittar ingen lufttrycksmätare som går in under. Jobbar på de.

De är laddomat 21 jag har. Menar du att jag ska skruva ur temp patronen? Går de att köra utan den alltså?

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Okej.

Ja stäng de tre unionventilerna på laddomaten och skruva loss den stora mutter ovanför elmotorn och plocka ur fjädern och temperaturkäglan. Sen tillbaka med allt. Kommer dock rinna lite vatten på elmotorn pga en ganska dum konstruktion:p
Sedan är det bara att elda upp tankarna några gånger så brukar luften försvinna sedan tillbaka med allt igen :)
 
Okej. Ja den sitter ju riktigt illa till men jag ska prova!

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
kulle
Du har ju precis haft rörkrökarn hemma o installerat tryckkärlet, han borde ju ha kollat o ställt in rätt tryck i kärlet.
Och även informerat dig om att man måste kontrollera trycket ibland ( iallafall 1 gång om året ).
Väldigt dålig stil av honom isåfall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.