Alla hus inom 50 m som har berg som grund ska besiktas, lera 100, morän 75 m om ja inte minns fel, några år sen ja gick den kursen, avstånden skiljer för hur vibrationskurvan ser ut i marken vid sprängning, det är extern konsult som utför besiktningen, ex nitro consult, ansvarsbesiktningar osv, de räknar ut vilka vibrationsvärden du har att spränga mot, vibrationsvärdena skiljer beroende på avstånd,grundläggning, spännvidd, byggmaterial osv,

Se till att du får kopior på sprängjournalerna !! Dessa ska sparas i 10 år !! På dessa ska även vibrationsvärdena antecknas !

Mvh Jesper, sprängare sen 14 år
 
timmelstad skrev:
Davidw: Det kanske är läge att kolla datum på tråden innan man kritiserar någon som skrev sista inlägget för ungefär 9,5 år sen att uppdatera det... Bara ett tips.
Tack timmelstad, såg det sekunden efter jag hade postat. Kritiken är väl iof lika välbefogad, om än kanske inte så effektiv, många kan säkert fortfarande vara aktiva.

Dock är det läge att förmedla trådars ålder på ett vassare sätt. Många proffsiga diskussions-ställen gör gamla trådar utgråade för att markera att de inte är aktuella längre eller var aktiva för länge sen. I ämnen som inte är som inte är så tidsberoende är det svårt att komma ihåg att kolla datumet – finns ofta inte fog för det. Så en uppmaning till byggahus.se
 
buspojken skrev:
Alla hus inom 50 m som har berg som grund ska besiktas, lera 100, morän 75 m om ja inte minns fel, några år sen ja gick den kursen, avstånden skiljer för hur vibrationskurvan ser ut i marken vid sprängning, det är extern konsult som utför besiktningen, ex nitro consult, ansvarsbesiktningar osv, de räknar ut vilka vibrationsvärden du har att spränga mot, vibrationsvärdena skiljer beroende på avstånd,grundläggning, spännvidd, byggmaterial osv,
Precis så menade jag. Låt den oberoende sprängkonsulten som du anlitar avgöra vilka hus som behöver besiktigas och med vilka metoder, det är deras enda jobb och det är de bra på. Meterangivelserna är riktvärden som de troligen går ganska hårt efter. Vi sprängde tidigare i höst, och det var berg, konsulten gick stenhårt på meterangivelserna den gången då han ansåg att det var en väldigt liten sprängning och att han EGENTLIGEN kunde låtit bli även hus som låg närmare, men för att vara på säkra sidan så tog vi alla hus inom 50 m. Slapp en eventuellt besvärlig granne då han mätte 50,5 meter till hans hus för övrigt...
 
Meterangivelserna är riktvärden, står de 10 hus på 30 m avstånd kan man utgå ifrån att alla är grundlagda på samma material, alla hus besiktas, men kanske 3 av 10 får en mätare, de är extremt viktigt att hålla koll på denna, blir de skador på fastigheterna runt omkring, är vib värden allt för uppdragsgivaren, håller sig sprängaren under värdena, är de byggherre och konsultfirman som står som ansvarig för skadan, är en privat person uppdragsgivare så är de konsultfirman som ska åtgärda skadan, kom ihåg att du har 3 månader på dig från skadetillfälle tills att du måste lämnat över kravet till den de gäller, annars kommer privatpersonen vara den som får betala! Man är försäkrad över tänderna som både sprängare och besiktnings konsult !
 
buspojken skrev:
Meterangivelserna är riktvärden, står de 10 hus på 30 m avstånd kan man utgå ifrån att alla är grundlagda på samma material, alla hus besiktas, men kanske 3 av 10 får en mätare, de är extremt viktigt att hålla koll på denna, blir de skador på fastigheterna runt omkring, är vib värden allt för uppdragsgivaren, håller sig sprängaren under värdena, är de byggherre och konsultfirman som står som ansvarig för skadan, är en privat person uppdragsgivare så är de konsultfirman som ska åtgärda skadan, kom ihåg att du har 3 månader på dig från skadetillfälle tills att du måste lämnat över kravet till den de gäller, annars kommer privatpersonen vara den som får betala! Man är försäkrad över tänderna som både sprängare och besiktnings konsult !
Viktiga ord! Detta har jag undrat, dock följer jag dig inte riktigt, kan vi stolpa upp det? Vad det är jag som privatperson/byggherre kan råka ut för? Situationen är så att jag har delad entreprenad med Fiskarheden men grundläggningsfirmorna vill inte leverera sprängning ihop med grundarbetet utan säger att det får jag göra upp med sprängaren själv. Dock kan de vara med och flytta mattor och sten. För mycket risk och lite avkastning – vilket jag förstår. Men vad är det för risk för mig som beställare, tolkar jag det som att:

Säg skador har upptäckts på två olika hus, då finns det två scenarion eller?

A) Vibrationsvärden är under (ja under vadå? finns det satta normvärden?) farlig nivå.
= bra spränging, veka hus, grannhusen får stå för försäkringskostnad/reparation

B) Vibrationsvärden är över farlig nivå.
= dålig sprängning, sprängaren får stå för försäkringskostnad.

C) Vilka scenarion är det jag som beställare som kan råka illa ut, dvs behöva betala skadestånd? Ska jag ha extra försäkringar? Vad förväntas av mig som beställare? Hörde nyss en story med en sprängning på landet – det hade flugit grus och splitter upp i luften och hamnat på intilliggande garage – det är ju helt uteslutet i ett tätt villa område som jag ska spränga i.


----
Övriga frågor:

X) Funderar på att beställa tätare sprängning, och hoppas att det ska ge: bättre utfyllnadsmassor (mindre som behöver köras iväg), mindre vibrationsvärden då mindre salvor behövs, möjlighet att spränga grundare.

Y) Det som ska sprängas går från höjd +67,5 till +69,0 och färdig nivå ska vara +67,5, det vill säga på vissa ställen finns det nästan inget att spränga, går det att spränga sådana flis-block? Förstår att det beror på berget, men finns det fall där det inte går? Jag vill spränga så lite som möjligt för att bevara bergstomten.

Z) I princip alla grundläggare och sprängare har påpekat att jag kommer få sura grannar när schabraket sätter igång. Det låter illa i mina öron, att så många varnar mig för detta. Är det rena kriget detta?
 
hej där !
mycket frågor nu :) men ska försöka svara på de mesta iaf,

vibrationsvärdena som sprängaren får att skjuta mot, sätts av besiktningsfirman, de räknas ut via en svensk standard, hur enkelt som helst att räkna, så går att "moträkna" om man vill orkar och kan, man ska ha i baktanke att om de får fram att huset klarar 100 mm/s på en 10 m avstånd, så kommer de sätta gränsen vid typ 70, för de vill ha både hängslen och livrem också, och klarar huset 100 mm/s enligt papper, så klarar huset oftast de dubbla innan skador uppkommer, är de ett hus byggt i mexitegel, grundlagt på lera, och kanske med stora spännvidder så kommer de bli väldigt låga värden att skjuta mot, men de är inte ditt problem, de är sprängfirman, men räkna med att priset stiger avsevärt ! håller sig sprängaren under värderna, och skador uppstår, är de konsult firman som står för fiolerna, tror även byggherren har ett ansvar. kan man härleda skadorna till sprängning, och värderna överskrids är de sprängfirman som är ansvarig.

biland är de fysiskt omöjligt att spränga under satta vibrationsvärden, ibland har man stött på bekymmer som man blir helt grå hårig över, och man måste ju spränga för att se om åtgärderna hjälper eller ej,

att de sker olyckor i branschen är ofrånkomligt, spelar ingen roll var du bor, alla sprängare har skjutit bort sig, annars har man hållit på för kort tid, de får aldrig "hända" något på vilket jobb man än kommer, men de är ju dynamit man jobbar med ! men kompetensen är överlag väldigt hög, så var inte orolig, skjuter sprängaren bort sig är inte du direkt ersättningsskyldig.

tätare sprängning ? menar du borra tätare hål ? de är ett måste för att få ner vibrationerna, de är den specifika laddningen per kubik berg som räknas, de är egentligen de enda riktigt bra sättet att klarar problemen på, oansett om du laddat 1 ton eller 1 kilo, men borrar man tätt ochj laddar som folk, så blir de bra matrial, men du kommer alltid få "skut" på överytan, där läggs bara grus, så grövre berg får man räkna med på ytan, ett stort jobb räknar man med ca 10 %

finns inget som är omöjligt, men för att du ska kunna skjuta bort så lite, krävs att du borrar väldigt väldigt tätt mönster, du måste alltid borra djupare än va du har till ditt främre hål, sk försättning. varför ta bort så lite ? kan du inte justera de med singel ? är de så lite, så måste man borra åtminstone 1 m, alternativet är att använda snigel dynamit eller darda, dvs hydralspräcka berget.

måste du ta dit en borrvagn, så kommer de väsnas väldigt mycket, men värsta brukar vara när man spränger, de blir rädda för smällen och när de vibrerar och skakar inomhus, men de låter alltid väldigt mycket mer än va de är, dessutom finns de företag som har ljuddämpande borrvagnar idag, bla vi :)

hoppas de gav dig lite svar iaf

mvh jesper
 
  • Gilla
skyisthelimit och 2 till
  • Laddar…
buspojken skrev:
hej där !
mycket frågor nu :) men ska försöka svara på de mesta iaf,

vibrationsvärdena som sprängaren får att skjuta mot, sätts av besiktningsfirman, de räknas ut via en svensk standard, hur enkelt som helst att räkna, så går att "moträkna" om man vill orkar och kan, man ska ha i baktanke att om de får fram att huset klarar 100 mm/s på en 10 m avstånd, så kommer de sätta gränsen vid typ 70, för de vill ha både hängslen och livrem också, och klarar huset 100 mm/s enligt papper, så klarar huset oftast de dubbla innan skador uppkommer, är de ett hus byggt i mexitegel, grundlagt på lera, och kanske med stora spännvidder så kommer de bli väldigt låga värden att skjuta mot, men de är inte ditt problem, de är sprängfirman, men räkna med att priset stiger avsevärt ! håller sig sprängaren under värderna, och skador uppstår, är de konsult firman som står för fiolerna, tror även byggherren har ett ansvar. kan man härleda skadorna till sprängning, och värderna överskrids är de sprängfirman som är ansvarig.

biland är de fysiskt omöjligt att spränga under satta vibrationsvärden, ibland har man stött på bekymmer som man blir helt grå hårig över, och man måste ju spränga för att se om åtgärderna hjälper eller ej,

att de sker olyckor i branschen är ofrånkomligt, spelar ingen roll var du bor, alla sprängare har skjutit bort sig, annars har man hållit på för kort tid, de får aldrig "hända" något på vilket jobb man än kommer, men de är ju dynamit man jobbar med ! men kompetensen är överlag väldigt hög, så var inte orolig, skjuter sprängaren bort sig är inte du direkt ersättningsskyldig.

tätare sprängning ? menar du borra tätare hål ? de är ett måste för att få ner vibrationerna, de är den specifika laddningen per kubik berg som räknas, de är egentligen de enda riktigt bra sättet att klarar problemen på, oansett om du laddat 1 ton eller 1 kilo, men borrar man tätt ochj laddar som folk, så blir de bra matrial, men du kommer alltid få "skut" på överytan, där läggs bara grus, så grövre berg får man räkna med på ytan, ett stort jobb räknar man med ca 10 %

finns inget som är omöjligt, men för att du ska kunna skjuta bort så lite, krävs att du borrar väldigt väldigt tätt mönster, du måste alltid borra djupare än va du har till ditt främre hål, sk försättning. varför ta bort så lite ? kan du inte justera de med singel ? är de så lite, så måste man borra åtminstone 1 m, alternativet är att använda snigel dynamit eller darda, dvs hydralspräcka berget.

måste du ta dit en borrvagn, så kommer de väsnas väldigt mycket, men värsta brukar vara när man spränger, de blir rädda för smällen och när de vibrerar och skakar inomhus, men de låter alltid väldigt mycket mer än va de är, dessutom finns de företag som har ljuddämpande borrvagnar idag, bla vi :)

hoppas de gav dig lite svar iaf

mvh jesper
jag sitter här på fredagskvällen och småläser och visst njuter man när man får någon med kompetens att lägga tid på att utförligt förklara sprängningsprocessen, innan kunde man inget, nu kan jag betydligt mer! Tack :)
 
  • Gilla
JonasiGbg
  • Laddar…
Tack ;) bara glad att kunna hjälpa till, bara att fråga på om ni undrar något
 
  • Gilla
JonasiGbg och 1 till
  • Laddar…
buspojken skrev:
Tack ;) bara glad att kunna hjälpa till, bara att fråga på om ni undrar något
Ja, lysande svar som jag missade att se och svara på!
Jag vill spränga så grunt och tätt som möjligt för att hålla nere bortschakningen och uppfyllningen. Samt få fina kanter. Grundläge borrhål var 0,8x1,0m(x1 djup), säg man borrar 0,5x0,5 istället: blir det dubbelt så dyrt då? Kan man då spränga till 0,5 djup på vissa ställen då? (Vilket hål var set man alltid måste gå djupare än?)
 
Hej hej !

Finns ingenting som är omöjligt, avskyr de ordet ;)

Men att borra 50 cm för sprängning är inte att rekommendera, dels för att man får knappt i någon dynamit i hålen, dels för att "proppen" blir för lite, proppen är mängden grus som du fyller hålet med, ovanpå dynamiten, blir den för kort orkar den inte hålla nere trycket från sprängämnet, resulterar i att hålet "blåser" kommer de stänka sten och låta som en hagel smäll,dessutom går inte berget sönder, sprängämne jobbar alltid lättaste vägen,

Borrdjupet måste alltid vara djupare än färgsättningen, förrättningen är alltid de håll du spränger åt, kortaste vägen till en fri yta, finns ingen naturlig "öppning" på berget så skapar man sig en genom ett sk uppskjut, då trappar man sig ner tills man når rätt nivå,

De kommer bli billigare för dig att spränga lite djupare, dels för att du får bättre stenmatrial, mer lätt hanterligt och du kan återanvända sprängstenen under singlet,

en borrvagn i den storlek du behöver kostar ca 1000 kr i timmen, på så små riggar är de ofta samma person som borrar och spränger, firman du anlitar kommer ta betalt per timme för borrvagnen, oavsett om operatören spränger eller borrar, så när den står still får du ändå betala,

Att få fina kanter är inget man kan utlova, då måste de sågas eller borras tätsöm, men de är ändå ingen garanti, bergets kvalitet avgör, så är de slagit berg kommer de spricka i sidan

Mvh Jesper
 
Jesper, tack. Så skönt att bli klokare!
 
Jag kan bekräfta det som Jesper skrev. Det är få sprängare som vill borra mindre än 1 meter djupt, oavsett hur lite berg man egentligen vill få bort. Riskerna är helt enkelt för stora eftersom mängden berg ovanpå sprängladdningen, och framför allt mängden grus i hålen, är för lite för att hålla tillbaka krafterna på ett bra sätt.
 
Skönt med dubbelbekräftelse. Blir till för mig att rycka i de trådar som ville ha sprängmassor, för det lär det bli i stora mängder.
 
Hur mycket ska du spränga? Var bor du?
 
Vid vänerns sydspets :) Ska spränga ca 100-150 m2
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.