Svårt att se på filmerna men det ser ut som bakfall. Att fästa duschvägg endast i OSB följer inte branschreglerna och knappast heller duschväggstillverkarens instruktioner. I praktiken skulle jag var mest ledsen för bakfallet (om det kan konstateras att det är bakfall). Det blir sjukt dyrt att åtgärda så det blir rätt. Innan du är säker på att det inte är ett bakfall skulle jag definitivt inte betala något. Sitt på pengarna, det är ditt bästa vapen (possession is 90 % of the law, som man säger i USA).

Om det handlar om besiktningsman i Uppsalatrakten skulle jag söka efter Jon_h här på forumet och fråga om han kan hjälpa till och/eller om han har några tips.

Visst kan du låta försäkringsbolaget besiktiga (gratis) men jag tycker (därutöver) att du ska söka efter en helt oberoende besiktingsman.

Kolla med försäkringsbolaget om (i) försäkringen täcker en besiktning, och om svaret är ja, (ii) om en besiktningskostnad endast täcks av rättsskyddsförsäkringen om advokaten beställer den (det har jag svårt att tro så länge det grundläggande kravet för att ianspåkta försäkringen är för handen, dvs att det uppstått "tvist").

Lycka till.
 
jag skulle vilja se en skiss över badrummet med lite mått på
Hur kommer vattnet dit där det ligger?
Har du bra ventilation?
vatten rinner inte lika lätt på klinker och fogar som det gör på plastmatta
har du nått som är rakt och ca 1 -1,5m som du kan lägga över svackorn? då ser du hur stora svackorna är

det kan ju vara så att fallet finns där i tätskiktsnivå, om än minimalt, och det är plattorna som är dåligt lagda

Riktigt tråkigt att få ett badrum gjort och sen få vattenpölar...

Finns golvvärme? är den påslagen? (Det är iof inget som har någon betydelse, är det bakfall så är det fel)

Har du något långt vattenpass att lägga på (som visar rätt) och se om det är fall på delen utanför duschen?
 
Hej,

Byggfirman har hotat med kronofogden. Huset med badrummet tillhör min gamla mamma som har haft en stroke1. Min livssituation är sådan att jag förmodligen inte har kraft att hålla på med detta. Antagligen så kommer jag släppa detta och låta byggfirman att blåsa henne på en massa pengar. Mot bakgrund av händelseutvecklingen så kan man anta att de inte kommer att lämna några kvalitetsdokument förrän efter tidsgränser löpt ut. Hur de utformar dessa kvalitetsdokument kan man bara gissa. Jag får se om jag hittar någon kraft någonstans att fortsätta med detta. Men jag tror att det kostar mer livskraft än det smakar. Vidare läste jag att kommunen skrev att det gick ett rykte om att byggfirman skulle gå i konkurs men att de förnekade detta. Vem vet kanske byggfirman upphör såsmåningom. Jag tror inte att jag kommer att sakna dem även om eventuell garanti försvinner......
 
Redigerat:
Skriv bestrides på fakturan och skicka tillbaka den till firman. Då kan dom inte lämna den till inkasso eller kronofogden. Sen får ni börja snacka med varandra. Men börja med att prata med försäkringsbolaget och fixa en bra besiktningsman. Jag skulle bli så lessen om ni bara betalar. Då kan ju såna här oseriösa fortsätta att blåsa folk. Vet att det tar mycket kraft men förhoppningsvis kan ert försäkringsbolag hjälpa er.
 
Tack för ditt stöd. Måste man inte motivera om man bestrider fakturan? Det finns mycket att bestrida men jag vet inte vad som är avgörande. Eller vad som händer om man missar att påpeka något. Försäkringsbolaget har sagt att de ska höra av sig. Fick tidigare veta att försäkringsbolaget redan betalat ut 52000kr till byggfirman! Undrar hur de motiverade det. Det var något hel annat än vad de antytt för mej. Två personer var i huset sammanlagt 1,5 dag. Plus rörmokare några få timmar.
 
Nej man behöver inte motivera. Har ni en tvist så är den bestriden och då måste dom gå till rätten om dom ska ha pengar.
 
Men till rätten måste du lägga fram en del motiveringar och bevis...tänk på det om du nu har en jobbig period.
Har man inte orken/tiden att engagera sig i processen så är det helt enkelt bara en förhalning till det uppenbara och det är ju att om det inte blir förlikning innan så blir det huvudförhandling och då kommer ju någon (din mamma i första hand) bli kallad.
 
Ska man inte få kvalitetsdokumenten INNAN man betalar sista fakturan?

Vi har precis fått badrummet klart och har hittills betalat totalt 75 % av slutbeloppet under arbetets gång. Man vill ju hålla inne de sista slantarna tills man verkligen fått de där utlovade papperen...
 
sir duke: finns en tråd om det i juridik? forumet
jag som hantverkare ser papperen som sista chansen att få betalt / slutbetalt
och beställare ser de sista slantarna som sista chansen att få papperen :)
 
nino skrev:
sir duke: finns en tråd om det i juridik? forumet
jag som hantverkare ser papperen som sista chansen att få betalt / slutbetalt
och beställare ser de sista slantarna som sista chansen att få papperen :)
Om man inte avtalat om förskottsbetalning så säger Konsumenttjänstlagen att konsumenten ska betala vid anfordran när arbetet är klar. Det kan alltså innebära att man direkt byter pengar mot papper, men inte "pengar först, papper sen".
 
Beror väl på om intyget i sig, alltså själva pappret räknas som del i arbetet. Att utfärda, dvs skriva ihop och underteckna det är ju en del i jobbet men sen själva överlämningen kan ju ses som överlämmnande av kvittens och jag lämnar då ingen kvittens innan jag fått betalt.

Finns ingen som kan hitta en regel hur just en sådan sak ska göras för tolkningen kan dras hur långt som helst. Beror helt på vilken sida man står på, företag eller konsument, man vill bara tolka till sin egen fördel.

Däremot om man har någon typ av handlingar/överenskommelse om att alla till projektet tillhörande handlingar ska överlämnas innan slutbetalning/slutbesiktning så är det en helt annan sak men då privatpersoner väldigt sällan har handlingar av någon typ och i synnerhet då med en text som påtalar att alla papper ska överlämnas först så är frågan väldigt öppen om vem som har rätten på sin sida.
 
andersmc: jo jag vet
men praktiskt blir det lite svårt... då väldigt få betalar kontant :)
 
Ärendet pågår fortfarande. Byggfirman gör uppdrag åt de stora försäkringsbolagen och har MYCKET starka krafter bakom sig vilket gör det mycket svårt att hitta en besiktningsman som inte låter sig påverkas. Kan någon rekommendera en bra besiktningsman med stor integritet som inte låter sig påverkas i Uppland, Dalarna eller Gävleborg. Det kunde vara bra med en besikningsman som har grundinriktning VVS eftersom det är många fel på VVS-instalationen. Detta är sista chansen och brådskande eftersom byggfirman lämnat ärendet till kronofogden. Vem kan rekommendera en lämplig besiktningsman? Nu hoppas jag på ett mirakel.
 
Jag kan inte svara på din egentliga fråga, men, kronofogden kan du bestrida till så avslutar de ärendet direkt.Kronofogden driver inte in en tvistig skuld. Firmans nästa möjlighet är att gå till domstol och stämma.
 
De har sådana krafter bakom sig att de inte drar sig för rättegångskostnader. Jag vill veta att jag även försökt att få något tips om besiktningsman på byggahus.se så att jag vet att jag gjort vad jag kan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.