Enk Projektet skrev:
Nja...det beror ju på förutsättningarna att sälja till ett bra pris.....det finns ganska många ställen i Sverige där det är väldigt svårt alt omöjligt att få igen pengarna på en om/till byggnad......
Det har du rätt i, men minst lika viktigt är förutsättningarna att bygga billigt.
Jag fick känslan (kan ju vara totalt fel) att TS vill utföra byggnationerna i egen regi och i så fall borde det vara möjligt att komma långt under 10-20K/m2
 
Du har helt rätt Gabbe1. Jag får helt enkelt räkna på det lite
 
Räknade på hur stort vårt hus är, och vad vi gav för det. Blev ca 8800kr/kvm. Sen får man väl tänka på att köks- och badrumskvadratmetrar är dyrare än tv-rumskvadratmetrar. Så om vi räknar 8000kr/kvm för utbyggnad. Förslaget med tv-rummet skulle ge ca 20kvm extra boyta. Utbygget får alltså max gå på 20*8000kr = 160000kr. Är det görbart?
 
Om det är värt att bygga ut och om du tjänar på det beror till 100% på vart du bor och i så fall om det området du har huset i är eftertraktat, det finns nyckeltal för detta.
Men oavsett så är det absolut minst värt att bygga ett garage. det är en bi yta, det kanske gör huset lättare att sälja osv, men din fråga var om värde höjning, och då är det tillförandet av fler kvm på huset som ökar värdet.
Där jag bor är värdet per kvm ca 35.000:-/kvm ta reda på vad värdet i ditt område är, jämför den mot din budgetkostnad för bygget så har du svaret.

fler än jag kan tydligt se att husmarknaden har stannat av och är på väg nedåt, just nu är det inte en god affär att bygga ut eftersom du gör det på så kort sikt, det är en bättre affär på lång sikt när marknaden vänder upp.
 
När vi hade en mäklare över för att värdera vårt hus så snackade vi en del om vad som påverkar värdet. Enligt honom så hade inte antalet kvm så stor betydelse utan det viktiga var antalet möjliga sovrum i huset. Detta är ifs i stockholm men jag skulle tro att det samma gäller för övriga landet.
160tkr är nog helt genomförbart om du gör det mesta själv och med lite planering och framförhållning kan du få tag i mycket av byggmaterialet billigt på Blocket.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Större boarea, alltså alt. 1, ger sannolikt bästa värdeökning MEN det verkar saknas en WC (ev. extradusch) så planera gärna in sådan också.
 
Jag tycker du ska försöka lägga en god portion fokus på exteriör. Vad ser proportionerligt och symetriskt ut?
Vem vill ha ett "fult" hus? Om man får välja alltså?

Personligen skulle jag värdesätta garage vid husköp. Men jag ser alltid först på hur huset ser ut. Garage går att bygga till fristående senare..
 
Fröken Blom skrev:
Större boarea, alltså alt. 1, ger sannolikt bästa värdeökning MEN det verkar saknas en WC (ev. extradusch) så planera gärna in sådan också.
Jag håller helt klart med om att det saknas en toa! Tyvärr tror jag (ren gissning) att priset för en ny/extra toa inte går att få igen vid en eventuell försäljning av huset. Helt klart kommer det göra huset mer lättsålt, men som sagt, jag tror inte det kommer öka husets värde med 100k eller vad ett nytt badrum nu kan kosta.
 
tlundberg skrev:
Jag håller helt klart med om att det saknas en toa! Tyvärr tror jag (ren gissning) att priset för en ny/extra toa inte går att få igen vid en eventuell försäljning av huset. Helt klart kommer det göra huset mer lättsålt, men som sagt, jag tror inte det kommer öka husets värde med 100k eller vad ett nytt badrum nu kan kosta.
Det behöver ju inte vara ett badrum. Räcker ju med en enkel toalett utan dusch, mycket enklare och billigare. Jag skulle inte vilja bo i ett hus med 1-2 tonåringar och bara ett badrum, viss risk för trafikstockning på morgonen...
 
noone70 skrev:
Räcker ju med en enkel toalett utan dusch, mycket enklare och billigare
Ja, det kanske är så det får bli när barnen blir större om vi bor kvar då. Ekonomin får bestämma :)

Men vår tanke/plan/önskan just nu är att göra om befintligt minibadrum till endast toa, och sen bygga nytt badrum med ordentlig plats för en riktig dusch.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.