Hej,

Jag och min fru köpte hus förra veckan och vi får flytta in i Januari månad. Det är 1.5 plan med källare från 1951. Det är aldrig omdränerat vad vi vet.

Idag i källaren finns det Pannrum, Garage, Gillestuga(bio), Förråd, Matkällare, Badrum (våtrumstapet) och bastu. Det ligger ett trägolv i hallen samt gillestugan, vet inte hur länge det legat men rätt många år ser det ut som. Tror även det ligger med träreglar då fukt kommit upp i golvet.

Det första vi ska göra vid inflytt är att riva ut goivet och tvätta med mögeltvätt (för säkerhetens skull). I övrigt så är det inga direkta fel, finns markfukt i väggarna men det har de ju funnits i allla år i hus med källare. Om jag även river ut badrummet och sätter klinkers på golvet och kakel på väggarna, inget tätskikt. Sätter dit ny toalett, handfat, tvättmaskin samt duschkarbin och en paxfläkt.

Finns det då någon anledning till att dränera?

Själv tycker jag det blivit värsta hysterin om att de måste dräneras, men om jag nu inte har något levande material i källaren och använder det som "biyta" i gillestugan ska det bli bio men det är ju inget man är i varje dag precis.Jag pratade med en bakent som är i byggbranschen och han tyckte att jag skulle lägga pengarna på något annat istället.

Läste precis denna artikeln, https://www.byggahus.se/renovera/inreda-kallare
"Så länge källarutrymmet används just som källare är det inga problem med fukt, säger Ingemar Samuelson, fuktexpert på SP, Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut.."

Hur skulle ni göra? Tips, tankar & idéer mottages mer än gärna.

Med vänlig hälsning, Andreas
 
Skulle haft tätskikt i duschen, men endast där i badrummet.
 
huggan skrev:
Skulle haft tätskikt i duschen, men endast där i badrummet.
Men om man nu har en duschkabin som är sluten med fläkt, varför ska jag då ha tätskikt i duschen? t.ex denna http://www.bauhaus.se/camargue-zyros-duschkabin-9202.html#full-description

Kan tilläggas att det är ett nyrenoverat badrum på entréplan som vi kommer använda till 95% vi kommer i stort sett tvätta i källaren veckovis annars blir det ju bara någon gång då och då som man använder källartoaletten eller duschen.
 
Redigerat:
Missade att det skulle va kabin. Så då hade jag med kört utan, Läser för fort. :)
 
Men min största fråga är, finns det någon anledning till att dränera?
 
Beror kanske på hur det ser ut..? Och hur många FLER år (tionden) du tror du klarar dig utan...

Hos oss var det klart rått har blivit mkt bättre efter dränering - men vår källare är bara lite uppvärmd, det låter som att du har varmare...

Inga märkbara problem du har? Inga andra utearbeten du tänker dig (typ ny altan i väst)?
 
Inga andra problem med huset som vi vet om, inte flyttat in ännu men inget annat som besiktningsmannen klagade på förutom fukt, men "fuktproblem" som alla kallar det har det varit på varende hus vid kollat på som haft källare. Visst kändes luften lite fuktig/rå när vi var där sist och kolla, men det är ju den årstiden också.

Att tillägga är kanske att det hela är en sandås.

FInns en liten altan idag, den ska byggas ut. Kommer fortfarande kunna gräva under den efter planerad utbyggnad. Så ställer inte till det något för ev. dränering. Ska även koppla på regnvattenspridare på stuprören.

Mäklarbilderna på huset:

8375856.jpg

8375866.jpg

8375882.jpg

Gillestugan (Vet inte vad det är för färg de använt)
8375871-1.jpg

8375876-1.jpg
 
Redigerat:
Ser snyggt ut det där.

Vill inte skapa panik men en anledning är att hussvampen kräver fukt och kalk för att överleva. Minns ej var jag läste det men om jag minns rätt kan svampangreppet pågå relativt obemärkt flera meter från en fuktig källarvägg som kan hålla svampen vid liv fastän träet i övrigt är torrt. Det är vad jag minns , sök och bilda dig egen uppfattning.

Ifall huset i övrigt tar skada av fukt fast det som i ditt fall inte märks något vet jag inte.

Lycka till med nya huset!!
 
Fin gräsmatta, önskar min såg ut så. Min är mer en mossmatta. Även om du inte har något som möglar i källaren är det inte bra med för mycket fykt. Möbler och tvätt blir fuktigt och kan börja lukta unket efter en tid.

Sen om du dränerar om kan du ju isolera källaren också och höja komforten i källarenför ffamtiden. I övrigt så tycker jag väl att om du inte upplever några problem så kan du säkert avvakta. Jag dränerade om för jag var tvungen och det var inte jätteskoj. Men nu har jag ny dränering, isolerad källare, nya dagvattenrör, nytt avloppsrör till fastigheten, ny vattenledning och ett markrör till framtida ny matning och ett rör till framtida fiber. Och det är ju bra.
 
Kolla hur grannarna har det och hur de ev. har gjort.
 
Jovial skrev:
Men min största fråga är, finns det någon anledning till att dränera?
För att svara på det krävs att kunnig person tittar på alla förutsättningar och miljön som den ser ut i dag.

Vi dränerade om för två år sedan och kan delge hur våra tankar gick innan vi tog beslutet.

Huset är byggt 1976 med källare. Det ligger inte i ett fuktigt område utan på en bergssluttning med mestadels sand i marken.

Det hela började med att vi bestämde oss för att riva ut den gamla gillestugan som var byggd som så många andra källarutrymmen. Diffusionsplast på betongplattan, cellplast och ovanpå det ett flytande golv. Väggarna uppreglade med en liten luftspalt mot yttervägg, isolerade och sedan diffusionsplast följt av beklädnad (allt från gips till pärlspånt via spånskivor). Anledningen till renoveringen var inga uppenbara problem med fuktskador eller dåligt klimat utan vi ville helt enkelt bli av med sportstugan och får modernare utrymmen att vistas i.
När vi började riva kunde vi snabbt se att regelverket närmst väggarna var i förvånansvärt bra skick men samtidigt så fanns det givetvis spår av att klimatet inte var det optimala.
Vi bestämde oss ganska snabbt att börja med att dränera om huset och samtidigt klä källarväggarna med 20cm isodrän under mark och vanlig cellplast ovan mark.
Beslutet baserade sig på följande argument;
* Vi ville inte kasta bort relativt stora summor på en invändig renovering för att senare tvingas riva ut på grund av fuktskador.
* Huset var såpass gammalt att det var naturligt att se över dränering.
* Dränering av ett äldre hus med källare och utvändig isolering är värdehöjande och kan ses som en investering för att behålla eller höja värdet.
* En liten förändring invändigt kan påverka förutsättningarna så att det som tidigare inte gav problem med fukt och mögel blir en problemkonstruktion. Vårat mål var ju att vistas mer i källaren och bara det kan påverka klimatet för fukt och mögel.

Vi gjorde allt arbete själva men fick hjälp med att gräva (både med maskin och det som grävdes för hand). Själva dräneringen och isoleringen tog totalt 4 månader att genomföra. Det hade givetvis gått mycket snabbare om vi inte prioriterade att leva samtidigt :) När väl det jobbet var klart så tog det ytterligare ett par månader (sommaren efter) att få ordning på tomten igen. När jag tittar på dina bilder så ser det betydligt enklare ut i ditt fall. Vi har ett hus med vinklar, en veranda och en altan vi inte ville riva och en friggebod som står så nära en gaveln att det inte gick att gräva med maskin. Vi kunde gräva ungefär hälften med maskin medans resten grävdes för hand.

Summan av hela kalaset skulle jag gissa slutade på ca 100000 inklusive allt material och återställande av trädgården.

Den invändiga konstruktionen blev sedan:
Ventilerat stålregelgolv från Granab, stålreglar med 45cm mineralull (för ljudets skull), OSB och gips. Ingen diffusionstätning mot vägg.

Hoppas att svaret kan ge dig lite vägledning.
 
Redigerat:
  • Gilla
evertb
  • Laddar…
Har det inte varit dränerat så bör du ju dränera. Om du saknar resurser kan du väl dränera en sida om året och fixa insidan där efteråt. Men det är ju extremt tråkigt att fixa till insidan och sedan om fem år tvingas dränera iaf.

Annars önskar jag lycka till med nya huset!
 
Tack för svaren.

Det blir en dränering efter allt jag läst nu sista dygnet. Men det får dröja till december nästa år, flyttar in i Januari och vill pyssla med en massa annat också direkt man flyttar in. Och vill inte dränera när det är varmt man kör sönder så mycket på tomten då. Så till nästa vinter blir perfekt, hinner jag riva ut allt golv samt badrum i källaren.

Väntar på offerter från 5 företag så får vi se vart de slutar på för summa. Fått pris på 2500:- / löp meter av ett företag men inte fått offerten ännu så vet inte hur mycket som är arbetstid (rotavdraget)

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.