Jag vill gärna höra lite om hur en täljstenskamin fungerar jämfört med braskamin som vi har i dag. Vi ska bygga nytt och då kan vi passa på att sätta in det som är bäst. Vi har hört att täljstenskamin tar lite längre tid att få varm men att den håller värme mycket längre och att det blir jämnare värme (= inte lika jättevarmt nära kaminen som det blir med braskamin). Vi har tittat på Tulikivi men är öppna för förslag på bra märken.
/Nybyggarn :)
 
elldar su spontant nån gång i bland ska du ha braskamin, då den snabt får igång värmen & är billigare att köpa.

eldar du nästan hela vintern ska du ha en täljstenskamin, då denna är trög i sin tempratur växling, vilket gör att den värmer länge, när den väl blivit varm
 
Ifall man använder en vanlig braskamin till att komplettera den ordinarie uppvärmningen med så får man enorma temperaturväxlingar. Man eldar i kaminen, det blir bastuvarmt, man slutar elda, det blir kallt. Man frestas att pyrelda vilket ger dålig ekonomi och stor miljöpåverkan.

Men med en täljstenskamin så kan man elda en brasa på morgonen och en på kvällen, så får man en någorlunda jämn temperaturavgivning över dygnet.
Så, skall du elda för värmens skull - ta täljstensvarianten!
 
Framförallt, ta reda på vad som kännetecknas att vara en äkta täljstenskammin och vad som är en täljstensklädd braskammin i plåt...

...en plåtbraskammin som Contura 510 eller 550 som man kan välja med olika ytor klädda med täljsten är i princip endast en designfråga. Denna volym/massa med täljsten är inte vad du behöver om du skall uppnå vad du beskriver/menar.

Antingen väljer du en ren plåtkammin som Contura 510 eller om du vill nå täljstenskamminens fördelar, en modell som Contura 670 där du har en helt annan massa/vikt med täljsten än en en Contura 510 med "täljstensdekor".

Det är alltså ganska lätt att se när täljsten ger önskad effekt - titta på hur mycket täljstensversionen väger av en viss modell jämfört med samma modell i ren plåt!

När vi ändå är inne på värmeeffektivitet kan jag nämna braskamminer med elfläkt: dessa har inte någon större vits i ett modern och isolerat hus; dels låter dom irriterande mycket, dom kostar extra, fungerar inte vid ev strömavbrott och ger ingen vettigt merbörd om du inte har ett gammalt hus med självdrag.

Lycka till!
 
Instämmer....sitter i nattmörkret och myser framför Contura 660T. En riktig eldningsmaskin, som också ger mycket strålvärme så snart det tagit fyr.
Den väger 270 kg. En 650 i ren plåt väger runt 150 kg, en 670 är väl tyngst med 340 kg.
Det blir en mycket trevligare värme från en täljstenskamin. Mjuk och långsam istf snabb och hård.
Men det kostar - om man jämför 650 cirka 16' vs. 660 cirka 23'.
Conturan klarar att värma runt halva huset (vi bor på 330 m2). Elda i kakelugnen är också trevligt, men det dröjer nån timme innan den blir varm. Conturan är en behaglig kompromiss. Efter att elden slocknat håller den värmen ett par timmar.

Contura_660T-25.JPG
 
Finns även Nunna Uuni som är motsvarande som tulikivi. Vi ska själv sätta in en sån. Tror också att man ska undvika kaminlösningar om det är för att spara pengar/el som man vill elda med ved. Men en täljstenskamin är ju ca 20000-40000 dyrare än vanliga kaminer. Sen kräver dom förstärkt platta eftersom dom ofta väger mellan 1200-1800 kg för vanliga "små" modeller. Dom stora väger ofta över 2000kg. Skillnaden jämfört med en kamin eller en täljstensklädd plåtkamin är att rökgaserna cirkulerar omkring inuti rökkanaler direkt i stenen. en täljstenskamin avger också mycket sällan mer än 2.5-3 kW momentant varför det inte blir så jättevarmt i rummet utan i stället ljummet under lång tid. Jämför med en kamin som ofta ger 6-9 kw momentant coh därefter snabbt svalnar när man slutar elda, även om de har en beklädnan av täljstensplattor med en plåtinsats inuti.
 
T
Mycket trevlig bild. :D

Tänkte komplettera inläggen med en motfråga. Jag förmodar att många av oss här har äldre öppna spisar, där många sätter in moderna braskaminer (kassetter). När man tar en närmare titt på funktionen på en gammal öppen spis, och den massa som finns med tegelstenar runt, och sen jämför med en kakelugn, finner jag att den öppna spisen har mer tegel (massa) än en kakelugn, men en mycket dålig konstruktion avseende energieffektivitet. Att då montera in en modern kassett förbättrar visserligen detta men kassetten gör samtidigt att den öppna spisen håller värmen sämre (man får elda oftare för att hålla värmen någorlunda jämn).

Alltså borde det väl då vara bästa strategi/energieffektivitet att istället skippa kassetten och istället låta göra en glaslucka och en smart tilluftssystem till öppna spisen + bra spjäll för att få bästa värmelagring i den öppna spisen = inte elda lika mycket.

Har för mig att en kakelugnsmakare hade skruvat ihop en lösning åt detta hållet, men jag har lyckats slarva bort artikeln. Någon som känner igen detta och har namn/uppgifter på detta "trimsystem för öppna spisar"?
 
Anledningen att en kakelugn eller en täljstenskamin lagrar värmen så bra är dels vikten som är själva "magasinet" men sen också att rökkanalerna går runt där inne en ganska lång väg så att stenen verkligen blir uppvärmd. På vissa spisar har man då tex ett "sommarläge"= eller "upptändningsläge" på spjället så att röken går direkt ut i skorstenen med bättre drag och då lagras det inte mycket värme oavsett hur tung kamninen omkring är. Det kan man ju jämföra med gammla öppenspisar som det skrevs om. Nog är de tunga men de har inte några rökkanaler för att få en effektiv uppvärmning av stenen. Men det är klart eldar man väldigt mycket och länge så värnms ju stenen upp till slut ändå men då blir det mycket för kråkorna och kanske dessutom väldigt varmt i rummet under tiden.
 
För att vara lite petig skall jag poängtera skillnaden mellan ordvalet täljstenskamin och det alla här förklarar och ger råd ikring.

En kamin är en kamin. Täljstensklädd eller inte?

En täljstensugn är en täljstensugn och inte en täljstenskamin :cool:

Täljstensugnen är uppbyggd precis som en kakelugn och fungerar således likadant. Alltså en väsentlig skillnad mot en täljstenskamin som typ Contura 660t osv...

Vanligen väger en ugn mellan 1 500 - 4 000 kg!!! ;)

ALLA kaminer väger i regel under 350 kg :-/
 
Tack för era svar och för det sista klargörandet, Steff. Det var jag som uttryckte mig slarvigt från början, jag menar täljstensugn och de är tunga. Det positiva med min felskrivning är att jag fick lite info även om täljstensklädda kaminer. Det som nu skulle vara intressant att få höra från någon som har erfarenhet av en täljstensugn är hur stor skillnad det är i uppvärmningsförmåga mellan en ugn på 1.000 kg och en på 4.000 kg? Eller om någon som har en lite mindre ugn typ 1000-1500 kg kan tala om hur mycket den värmer (temp) och ungefär hur stor yta (bortsett från att hus ser olika ut och att värmen sprider sig olika mycket osv). Det blir tyvärr nog lite svårt för oss att sätta in en riktigt stor och tung pjäs...
 
Tja, där rök vitsen med 10-15 inlägg pga ett ordvalsfel - men alltid lär vi oss något...

Var och tittade på en kamin och såg samtidigt en Tulikivi, men det är ju inte direkt någonting vi vill släpa in och belamra vårt vardagsrum med!!

En Contura 670 eller liknande räcker länge ifall man inte räknar med att strömmen skall gå stup i kvarten eller att man räknar med att grunda sin uppvärmning på egen skog.
 
Jo, du skrev ju Tulikivi men men...du skrev inte vad du ska ha den till. Det lät som om den skulle ersätta braskamin. Ska du värma hela huset med den så blir det ju mycket annat att tänka på, bostadens yta och planlösning t ex.
Vad gäller tusen eller fyratusen kilo så har den större en motsvarande större värmelagringskapacitet - du behöver elda mer sällan. Effekten kan vara densamma på båda.
Kommer du hem efter jobbet och vill få upp värmen till mysnivå lär du få elda ett bra tag innan några ton täljsten får upp temperaturen... ;)

Vi har vår Contura som tillskott med bergvärme i botten. Mysfaktorn är viktig, och den ger maffig strålvärme efter tio minuter. Effekt upp till 9kW.
 
Som sagt beror det vädigt på...

En täljstensugn på "normala" 1500-2000 kg är i regel inte så fruktansvärt mycket större än t e x en kamin för det första. Sen är behovet oerhört viktigt att ha klart för sig innan. T e x skall man elda för mys eller för energibesparing?

Som andra tidigare beskrivit ger en kamin av typen Contura en stor mysfaktor. Den också mycket värme. Dock under kort tid vilken kan resultera i bastu :-[
Temperaturkurvan kommer att bli väldigt upp och ned. I mitt tycke dålig komfort. För varm luft mår vi inte bra av ;)

En ugn vare sig kakel eller täljsten skall eldas regelbundet och lämpar sig därför bättre för komplettering alternativt basuppvärmning. Att myset kommer på köpet är ju bara en fördel.

Normalt eldas en ugn ca 2 timmar varje dag (kväll). Innebär 2 timmar mys till låg värmeavgivning. Alltså kan man lungt sitt kvar hela tiden utan svettas bort i vardagsrummet ;D
Efter ca 2 timmar uppnår ugnen sitt klimax :) Den avger då i regel ca 2 till 2,5 kW i värmeeffekt till omgivningen mot kaminens 6-9 kW :'( :'(
Ugnen avger sedan dessa 2 kW i snitt 6-8 timmar innan den börjar dippa lite i temperaturfall. Efter ca 1 dygn avger den fortfarande ca 0,5 kW värme :D

Alltså i mitt tycke en riktig värmemaskin som har allt.
 
Vi har två täljstensugnar (Tulikivi). Mycket nöjda! Den ena ca. 1200 kg värmer huset vi bor i (ca. 60 kvadrat) som är är en ombyggd sommarstuga med ganska lite isolering. Har bara behövt sätta på elen då det varit typ 20 grader kallt. Den andra ca 2000 kg värmer vårt bygge på 220 kvadrat nu när det är någorlunda varmt, men den skall klara 100 kvadrat-resten är det meningen att värmepumpen ska ta bara den kommer på plats...eller det är väl tvärt om men. Generellt kan man säga att vikten (och priset ;)) står i direkt proportion till ytan den klarar att värma. Stenen har också en begränsad värmelagringsförmåga vilket medför att övereldning bara kommer att resultera i en förstörd spis, så välj en som står i proportion till det du vill värma. Hur stor yta de klarar framgår av katalogerna. Har du tillgång på ved och tänker elda är det en bra investering enligt min mening - annars är nog kamin mer rätt.
 
T
Kan det finnas en 3:e möjlighet här ?

Har sett en del kaminer som är vattenmantlade, alltså möjligheten att transportera värmen till annat ställe. Då borde det finnas en möjlighet att kunna ha en kamin med "normal vikt" som inte kräver förstärkning av bjälklaget (för 4 ton) och man borde då kunna fördela värme eller magasinera detta i en acktank (om utrymme finns).

Synpunkter / tips i detta ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.