Hej,

Vi funderar på att hyra ut vårat fritidshus då vi anser att det är ett väldigt bra ekonomiskt tillskott. Samtidigt är vi lite oroliga då vi är väldigt noggranna som personer. Så frågan lyder, går det vara noggranna som personer och ändå hyra ut sin stuga?

Vi har läst att det gäller att ta steget, efter första uthyrningarna så går det lättare och pengarna trillar in :)

Så vad är era erfarneheter angående uthyrning, har ni hyrt ut och ångrat er eller har ni börjat hyra ut och det var det enda rätta, vi borde gjort de tidigare, eller andra bra kommentarer?

Mvh
Bambi
 
Om ni menar noggranna = försiktiga, rädda om ert hus. Tycker jag inte ni skall hyra ut det. Även om de flesta sköter sig hyggligt finns det alltid de som tycker att ni ändå tar ut så mycket i hyra att man helt enkelt inte bryr sig om man spiller ut rödvin eller klampar in med slalompjäxor på furugolvet. Mitt råd är tänk igenom det noga.
Ps jag hyr ut mitt hus i Sälen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Efter att varit stugvärd för ett par stugor skulle jag svara. NEJ!
Speciellt inte om det kommer tyskar, många av dom (inte alla) har en konstig syn på hur man kan använda det man hyrt.
 
bax skrev:
Efter att varit stugvärd för ett par stugor skulle jag svara. NEJ!
Speciellt inte om det kommer tyskar, många av dom (inte alla) har en konstig syn på hur man kan använda det man hyrt.
Har du nåt exempel på hur detta gäller just tyskar.
 
Skulle nog snarare säga tvärt om när det gäller tyskar, men alla har väl olika erfarenheter..
 
j-o75 skrev:
Skulle nog snarare säga tvärt om när det gäller tyskar, men alla har väl olika erfarenheter..
Jag kanske hade otur i det statistiska urvalet....:confused: ingen aning varför, men dom utmärkte sig i alla fall.
Och det handlade om hur man städade efter sig...
Visst finns det svenskar, och norrmän, som grisar ner, och visst finns det tyskar som sköter sig exemplariskt, mina erfarenheter är dock som jag skrivit.
 
Hej!

Vi är väldigt varsamma med våra grejer, och hyr ut en gäststuga för pengarnas skull. Tyvärr kommer man inte ifrån att slitaget blir betydligt större... Ekbänkarna i köket som var nya för 4-5 år sedan har fått mer märken/skärsår än vi själva skulle gjort på 30 år!

Så man får helt enkelt göra ett val - hyra ut och få in pengarna - eller slippa slitage, och även "slippa" inkomsten.

När det gäller städning..., somliga blöter bara ned torktrasan o.s.v., emedan en del gör ganska fint efter sig. Hittills ar dock ingen lämnat stugan lika välstädad som den var vid ankomsten. Vi lägger alltid 1 timma eller mer på att gå över/kolla allting så att allt är perfekt vid nästa gästs ankomst, tanken är att om det är riktigt fint vid ankomsten så ökar chansen att gästerna är försiktiga.
 
Det kan inte varit så att det var oklart om städning ingick i hyran eller inte?
 
Var det till mig j-o75...?
Nej, vi informerar alltid (både muntligen vid ankomst samt i välkomstbrevet) om att man kan köpa städning om man vill.
 
Nej, det var inga oklarheter.
Och...jag vet inte....om du köpt städning av stugan, reser du dig då upp från frukostbordet och fortsätter din resa?
Utan att plocka bort frukosten...och chipsen och ölen sen i går kväll...

Jag hade nog otur med vilka som hyrde stugorna.
 
Hej,

Vi köpte vår stuga i april förra året. Totalrenoverade den fram till midsommar och hyrde sedan ut i 4 veckor. Gick jättebra! Vi tyckte, och tycker, det är ett bra sätt att dels få in lite pengar att täcka renoveringen men även till de nya projekt vi kommer på. Samtidigt behöver inte vi känna en press att vi måste utnyttja stugan hela tiden (nu när vi köpt den). Någon annan kan vara där, njuta och samtidigt hålla tjuvarna borta:)

Vi har haft tyskar och svenskar. Alla har varit jättebra både vad gäller städning och att vara rädd om stugan. Jag tar ut en deposition som de får tillbaka ifall de har lämnat stugan i gått skick. Annars brinner den inne. Det gör nog att man också skärper sig i och med att de vill ha tillbaka de pengarna.

Jag tycker du ska våga! Ett tips är att du faktiskt inte behöver hyra ut till vem som helst. Du kan säga nej. Genom att ställa lite frågor så får man snabbt en ganska bra uppfattning om de som vill hyra. Lita på din magkänsla!

Jag är noga med kontrakt, handpenning, deposition. Jag har även en välkomstpärm i stugan där jag tydligt ger städinstruktioner men även tips på utflykter och restauranger. Tänk på att normalt inte din hemförsäkring täcker ifall något händer när du hyr ut. Det gör istället hemförsäkringen för den som hyr. Ett tips är därför att i kontraktet ha en notering om att de bekräftar att de har en hemförsäkring.

Våga! Lycka till
 
SeasideSandviken skrev:
Hej,

Vi köpte vår stuga i april förra året. Totalrenoverade den fram till midsommar och hyrde sedan ut i 4 veckor. Gick jättebra! Vi tyckte, och tycker, det är ett bra sätt att dels få in lite pengar att täcka renoveringen men även till de nya projekt vi kommer på. Samtidigt behöver inte vi känna en press att vi måste utnyttja stugan hela tiden (nu när vi köpt den). Någon annan kan vara där, njuta och samtidigt hålla tjuvarna borta:)

Vi har haft tyskar och svenskar. Alla har varit jättebra både vad gäller städning och att vara rädd om stugan. Jag tar ut en deposition som de får tillbaka ifall de har lämnat stugan i gått skick. Annars brinner den inne. Det gör nog att man också skärper sig i och med att de vill ha tillbaka de pengarna.

Jag tycker du ska våga! Ett tips är att du faktiskt inte behöver hyra ut till vem som helst. Du kan säga nej. Genom att ställa lite frågor så får man snabbt en ganska bra uppfattning om de som vill hyra. Lita på din magkänsla!

Jag är noga med kontrakt, handpenning, deposition. Jag har även en välkomstpärm i stugan där jag tydligt ger städinstruktioner men även tips på utflykter och restauranger. Tänk på att normalt inte din hemförsäkring täcker ifall något händer när du hyr ut. Det gör istället hemförsäkringen för den som hyr. Ett tips är därför att i kontraktet ha en notering om att de bekräftar att de har en hemförsäkring.

Våga! Lycka till

Låter vettigt, hur redovisar ni inkomsten?
 
bax skrev:
Nej, det var inga oklarheter.
Och...jag vet inte....om du köpt städning av stugan, reser du dig då upp från frukostbordet och fortsätter din resa?
Utan att plocka bort frukosten...och chipsen och ölen sen i går kväll...

Jag hade nog otur med vilka som hyrde stugorna.
Om jag känner fört så gör jag det eftersom jag har betalat för städning.
Men jag hade nog åtminste plocka undan och slängt det jag inte skulle ta med mig i sopen innan jag åkte.
Flaskor och burkar går snabbt att slänga ner i en påse,
 
Normalt hyfs säger väl att man plockar undan frukosten innan man går, men det verkar visst vara lite olika!
 
Andy78 skrev:
Låter vettigt, hur redovisar ni inkomsten?
Det finns info på Skattemyndighetens hemsida hur man gör det. Ett schablonbelopp är avdragsgillt (varierar från år till år).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.