R
Vår tvättmaskin höll precis på att ta in vatten för att börja tvätta då den stannade tvärt och luktade bränt och proppen gick. Jag bytte propp och startade maskinen igen och den gick igång och går samtidigt som jag skriver detta som om inget hade hänt. Vad fanken kan ha hänt och hur kan den nu fungera igen? Vågar man ha kvar den eller ska man köpa nytt?
Märket är en Ariston på 4 år och som är en kombinerad tvätt/torktumlare.
 
R
Nu har jag konstaterat följande. Maskinen funkar inte som den ska till fullo. När programmet kört i 15 minuter och maskinen har börjat centrifugera ett tag så börjar den blinka och sen står den bara still. Filtret är helt tomt och jag har tittat inloppslangen och den är ren.
4 år gammal och redan kaputt alltså... !
Nån som vet om elmotorn drivs via kol som slits? Går de att byta?
 
Redigerat:
kol kan du byta, mitt tips i detta fall är skruva loss och titta in i maskin, kan vara något lätt. luktar det bränt så bör du hitta vad som luktar, oftast är det ju kretskorten så jag skulle börja kolla där.
 
R
Det luktade bara bränt en gång enligt tjejen som då var hemma (jag var inte hemma då). Numera när jag startar den så luktar de inget men den verkar balla ur under centrifugeringsfasen enbart. Ingen som känner igen detta fenomen?
 
Jag hade precis samma problem med en äldre modell av Ariston tvätt/tork för några år sedan. En vv-reparatör konstaterade fel i kretskortet vilket tydligen inte var värt att reparera.
 
R
okej så du kunde starta den och så körde den ett tag och sen blir de ett konstant brummande som inte leder nån vart, den står bara still?
 
Finns det ingen grej i maskinen som känner av balans?
 
R
Modellen heter ariston aml125
 
Roland112 skrev:
okej så du kunde starta den och så körde den ett tag och sen blir de ett konstant brummande som inte leder nån vart, den står bara still?
Det stämmer. Och alltid precis innan centrifugeringen skulle starta.
 
R
Helvete också...blir så trött på alla vitvaror som håller i 4 år o sen kaputt. Spelar ju ingen roll vilket märke man köper heller...
 
Tråkigt men tyvärr sant. Bästa rådet är att handla vitvaror med minst 5 års garanti. Varje dag den överlever den bonus.:banghead:
 
Är det här Ariston märket förknippat med någon form av kvalitet? Har aldrig hört talas om det märket förr.
 
det som är viktigt för en tvättmaskin är att den kan tömma när den centrifugerar, så kolla om vattnet inte tömmer ordentligt, kan vara lite skit så när den tömmer i normalt fall så funkar det, innan centrifugen så har den lite mindre tid på sig.
kan vara så att det luktade bränt för att något fastnade under tvätten och sedan fastnat i röret.
prova några tömningar så du kan checka av det iaf.
 
R
niklasss skrev:
det som är viktigt för en tvättmaskin är att den kan tömma när den centrifugerar, så kolla om vattnet inte tömmer ordentligt, kan vara lite skit så när den tömmer i normalt fall så funkar det, innan centrifugen så har den lite mindre tid på sig.
kan vara så att det luktade bränt för att något fastnade under tvätten och sedan fastnat i röret.
prova några tömningar så du kan checka av det iaf.
Nu blir jag inte klok på detta. Jag testade precis maskinen igen och då gick den igenom hela programmet som den tidigare fastnade i utan några som helst problem! Nu håller jag på att köra ett annat program samtidigt som jag skriver här för att se hur de går. Men hur är detta möjligt?
 
O
Troll....
I tvättmaskinen ? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.