Status
Tråden går ej att kommentera.
MathiasS skrev:
Varför säger du så? Det är ju precis det som är problemet. Att snorhyvlarna köper starka lasrar på nätet och ger sig ut för att busa.

Jag gissar att ungars fascination inte begränsas av laserklasser utan man köper snarare så stark laser man har råd med eller lite starkare än polarens.....
Men, det finns ju redan begränsningar i ägandet av sådana? Vad är problemet?

Det är som att säga att det är hemskt att folk köper handeldvapen från utlandet och att man borde lagstifta mot det, när de lagarna redan finns.

Jag fattar inte vart du vill komma?

Sedan kan jag ju tycka att även de starkare lasrarna borde vara tillgängliga. Jag skulle tex vilja bygga en modifierad RepRap som lasergraverare, och det gör jag inte med en fjuttsans DVD-laser.
 
I rest My case
 
Troberg skrev:
Men, det finns ju redan begränsningar i ägandet av sådana? Vad är problemet?

.
Om det efter 121 inlägg inte är uppenbart för dig vad som är problemet med det så har jag inga förhoppningar att på ett bättre sätt kunna förklara det för dig i ytterligare ett svar här.

Och återigen flyttar du diskussionen off topic. Jag har inte pratat om lagstiftning i detta inlägg, jag har kommenterat att det är ett problem med för starka lasrar. Tänk vad mycket enklare det skulle bli att diskutera med dig om du inte citerade mina inlägg och svarade på ett helt annat påstående.
 
MathiasS skrev:
Varför säger du så? Det är ju precis det som är problemet. Att snorhyvlarna köper starka lasrar på nätet och ger sig ut för att busa.

Jag gissar att ungars fascination inte begränsas av laserklasser utan man köper snarare så stark laser man har råd med eller lite starkare än polarens.....
Den här tråden handlar ju om ungar som springer runt o leker med lasrar.
Vill vi prata om hur man ska kunna säkerställa att regelverket betr. tillgängligheten o användandet av tillståndskrävande lasrar skall upprätthållas, så är det för mig en helt annan fråga som inte har med busiga ungar att göra.
 
Troberg skrev:
Men, det finns ju redan begränsningar i ägandet av sådana? Vad är problemet?
....

Jag fattar inte vart du vill komma?

Sedan kan jag ju tycka att även de starkare lasrarna borde vara tillgängliga. Jag skulle tex vilja bygga en modifierad RepRap som lasergraverare, och det gör jag inte med en fjuttsans DVD-laser.
Vad är det för begränsning du pratar om då? Det tog 10 sek att googla fram dx.com där vem som helst kan köpa vilken laser som helst...

http://dx.com/p/100mw-532nm-green-laser-module-3v-11-9mm-26890?item=27

$32 för en 100mw om den nu håller spec...

Vilken begränsning hindrar mig att köpa den? Och hur fungerar den?
 
lt1cobra skrev:
Vad är det för begränsning du pratar om då? Det tog 10 sek att googla fram dx.com där vem som helst kan köpa vilken laser som helst...

[länk]

$32 för en 100mw om den nu håller spec...

Vilken begränsning hindrar mig att köpa den? Och hur fungerar den?
Tycker du det är roligt att googla så prova "buy kalashnikov" och ställ sedan samma fråga.
 
Nimajneb skrev:
Den här tråden handlar ju om ungar som springer runt o leker med lasrar.
Vill vi prata om hur man ska kunna säkerställa att regelverket betr. tillgängligheten o användandet av tillståndskrävande lasrar skall upprätthållas, så är det för mig en helt annan fråga som inte har med busiga ungar att göra.
Ok. Fast jag förstår inte hur man kan hålla isär dessa frågor om de busiga ungarna ställer till problem, vilket dom bevisligen gör. Det blir ju inte ett mindre problem bara för att den som håller i lasern tycker det är lek.

Fast bäst är nog om vi skiter i detta nu. En sak är iaf klar, lyser någon på mig när jag kör bil eller whatever så kommer jag jaga buset och ge dom en utskällning så dom grinar.
 
MathiasS skrev:
Ok. Fast jag förstår inte hur man kan hålla isär dessa frågor om de busiga ungarna ställer till problem, vilket dom bevisligen gör. Det blir ju inte ett mindre problem bara för att den som håller i lasern tycker det är lek.

Fast bäst är nog om vi skiter i detta nu. En sak är iaf klar, lyser någon på mig när jag kör bil eller whatever så kommer jag jaga buset och ge dom en utskällning så dom grinar.
Jag tycker inte heller om att bli bländad när jag kör, vare sig det handlar om mötande trafik, ficklampor, strålkastare, laser, solen eller solkatter.
 
Det är skillnad på t.ex stenar som är ett naturligt föremål och laser eller armborst mm som är ett tillverkat föremål som har mycket större farlighet med liten insats. Kanske är det så att när man blir strålad med "ofarlig" laser borde besvara det med "ofarligt" gevär? det borde iaf minska mängden okynnesstrålare effektivt.
 
Gus5 skrev:
Det är skillnad på t.ex stenar som är ett naturligt föremål och laser eller armborst mm som är ett tillverkat föremål som har mycket större farlighet med liten insats. Kanske är det så att när man blir strålad med "ofarlig" laser borde besvara det med "ofarligt" gevär? det borde iaf minska mängden okynnesstrålare effektivt.
Framförallt känner jag personligen att det är extra läskigt eftersom en laser inte direkt lämnar några bevis efter sig förutom skadorna. Inga kulor, inga krutstänk, ingen pil. Dessutom kan det ske från längre avstånd än en snöboll, vinkelslip, spikklubba eller glasspinne. Fast det är bara jag det :)
 
Ja inte fasen kommer jag våga köra förbi några glasskiosker i sommar iaf. Glasspinnar är ju lika farligt eller ofarligt som ebay-lasrar.... :)
 
Nimajneb skrev:
Tycker du det är roligt att googla så prova "buy kalashnikov" och ställ sedan samma fråga.
Oj, nu förstod jag inte? Får inte fram begränsningarna då?...

Jag påvisar att vem som helst kan köpa en >klass 3b laser hur lätt som helst? Var det något fel med det?
 
Skulle tro den här diskussionen har nått sin slutstation. Är nog bara en laser i ögat som kan påverka vissa... Eller en snigel kanske :)
 
lt1cobra skrev:
Oj, nu förstod jag inte? Får inte fram begränsningarna då?...

Jag påvisar att vem som helst kan köpa en >klass 3b laser hur lätt som helst? Var det något fel med det?
Du har rätt i den bemärkelsen att klass 3B+ lasrar får köpas av vem som helst, däremot så får du inte äga eller använda den utan tillstånd. För Automatgevär så behövs även tillstånd att köpa. Men hur man än vrider på det så är det olagliga handlingar om man besitter någon av dessa produkter utan tillstånd.
Ett inköpsförbud utan tillstånd i EU skulle naturligtvis kraftigt begränsa tillgången på dessa lasrar.
 
lt1cobra skrev:
Skulle tro den här diskussionen har nått sin slutstation. Är nog bara en laser i ögat som kan påverka vissa... Eller en snigel kanske :)
Exakt, då skulle alla med Laserfobi förstå att konsumentlasrar är ofarliga.(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.