Vi har planer på att bygga ut vårt hus. Men vi (mest jag) funderar också på att bygga nytt hus om ett antal år. Därför vill vi helst kunna få tillbaks pengarna vi lagt på utbyggnad vid försäljning. Så klart gärna till och med tjäna lite på det. Så vilket av följande tre alternativ tror ni höjer husets värde mest?

1. Nytt TV-rum och flyttad entré
2. Uterum
3. Varmgarage


planritning.png

1. Nytt TV-rum och flyttad entré
Som ni ser på planlösningen är TV-rummet vi har nu väldigt svårmöblerat eftersom det bara finns en hel vägg att möblera mot. De andra tre har valv, altandörr och burspråk. Rummet är också ganska litet. Så planen är att förlänga huset väster ut och flytta ut TV-rummet i utbyggnaden och få en liten förrådsdel utanför befintligt sovrum. (Delar av) befinitligt TV-rum blir ny entré. Detta ger också en framtida möjlighet att bygga toa i dagens lilla entré.

2. Uterum
Vi har redan en stor altan i söderläge. Men vi använder den inte så mycket för den är inte speciellt mysig, den ligger för långt från köket och vi orkar inte plocka fram dynorna till utemöblerna hela tiden. Uterummet skulle i så fall ligga utanför köket i stället för uteplatsen och vara isolerat så att det till nöds även kan användas på vintern om det kommer mycket folk på besök. Utanför uterummet blir det även ett litet trädäck som vi kan sitta på och hålla lite koll på barnen. Det är nämligen den här sidan av huset vi har sandlåda, gungställning med mera.

3. Varmgarage
Det här är väl mest min önskan egentligen. I källaren har vi pannrum och tvättstuga. Garaget skulle i så fall bli vidbyggt så att man kan gå direkt från tvättstuga till garage. Garaget skulle bli något slags "sutteränggarage" med enkelport och gott om plats att gå runt bilen. Vi skulle i så fall passa på att göra lite större tvättstuga också så att man får plats att hänga tvätten på tork i tvättstugan. Det finns redan ett litet fristående kallgarage på tomten där man precis får in en 9-5 om man först tömmer garaget. Men på grund av hur marken ser ut kan jag inte köra in saaben i garaget utan att jag skrapar i underredet. Det finns även en gammal ful stallbyggnad som jag byggt om till carport.

Huset ligger mitt ute i skogen i Blekinge.

Vilket av ovanstående tre alternativ tror ni det är lättast att få tillbaks pengarna för vid eventuell försäljning?
 
garage tycker jag. du får ju fler som kollar på huset vid eventuell fösäljning med garage en utan. och speciellt om det ligger på landet,
och med garage kan du ju alltid bygga altan på taket av garaget. ett plus är en oljegrop, många kan bygga en egen altan men få tror jag kommer ta tag i att bygga ett garage utan man tänker att det e för stort jobb som kostar mer en en altan.
 
Jag håller med om att garage är viktigt. Och jag hade nog inte köpt huset om det inte funnits garage. Men nu finns det ju alltså redan ett fristående kallgarage. Altanen som jag lite hastigt kladdade dit på planritningen är också befintlig. Tyvärr hamnar inte eventuellt varmgarage så att det passar med ett uterum på taket.

Men du röstar ändå på varmgarage eller?
 
Jag skulle rösta på TV rummet om du vill optimera värdeökningen. Även om jag personligen, om jag var en potensiell köpare, skulle ha valt ett varmgarage så skulle inte min sambo hållt med mig. Enligt min erfarenhet så är det kvinnan i förhållandet som har veto när det gäller huset och även om det är bra med ett varmgarage så risken att avsaknaden av ett bra tv/vardagsrum kommer avskräcka många potensiella köpare.

Möjliga köpare av ert hus gissar jag är en familj med 1-2 barn och som det är nu finns det inte några direkta bra ytor för barnen att leka på när de är relativt små. Våra barn 2 och 5 år är inte så förtjusta leka på sina rum så leksakerna ligger över allt i i köket/vardagsrummet. Hade jag vetat detta när vi renverade hade jag försökt få in ett separat tv/lekrum i anslutning till vardagsrummet med stora skjutdörrar som går att stänga om när man vill se eländet eller om man får gäster, ist för den öppna planlösningen som vi har nu.

Sedan är en utbyggnad av huset är ett mycket större grepp i vardagen än vad att bygga ett varmgarage är. Ett garage kan man bygga utan att behöva bo i en byggarbetsplats i 2-3 månader. Något som jag tror att de flesta barnfamiljer inte vill. Men när du fixar bygglovet för att bygga ut huset, släng med varmgaraget i samma bygglov så visar du för en eventuell köpare att allt är klart för att bygga ett varmgarage om de så önskar det.

Vill ni maximera antalet potensiella köpare så satsa på tv-rummet och se till att det går att stänga om det mha skjut/pardörrar.
 
Personligen skulle jag värdera ett större boningshus (alltså TV-rums-alternativet) högre än de andra alternativen, speciellt med en extra toalett.
 
Kan bara tala för mig själv:
Vår familj skulle inte ens gå på en husvisning om objektet ifråga inte hade garage (kall- eller varmgarage spelar mindre roll).

Vi är en "småbarnsfamilj". Dock har jag inte samma uppfattning som någon tidigare skribent om att kvinnan i förhållandet skulle sitta med något slags vetorätt. Det låter helt absurt.

Hur som helst skulle det knappast ha någon betydelse eftersom vi båda är av åsikten att ett garage är en nödvändighet för oss. Dels eftersom man kan förvara cyklar, trädgårdsredskap, leksaker, etc. Men även p.g.a. "lyxen" av att kunna sätta sig i en snöfri bil mitt i vintern.
 
Redigerat:
Ingen har hittils röstat på uterummet. Det som jag tycker lite talar för ett uterum är att investeringskostnaden är lägre för den utbyggnaden. Så kanske lättare att få igen vid försäljning.

Ett nytt TV-rum, speciellt med en extra toalett handlar ju om flera hundra tusen. Eventuellt (jag vet inte, är ju därför jag frågar) så blir det svårare att höja husets pris vid försäljning så mycket.
 
eviljava skrev:
Kan bara tala för mig själv:
Vår familj skulle inte ens gå på en husvisning om objektet ifråga inte hade garage (kall- eller varmgarage spelar mindre roll). [...] Dels eftersom man kan förvara cyklar, trädgårdsredskap, leksaker, etc. Men även p.g.a. "lyxen" av att kunna sätta sig i en snöfri bil mitt i vintern.
Finns som sagt redan både kallgarage och carport. Dessutom finns ett skjul där vi har trädgårdsredskap och cyklar.
 
tlundberg skrev:
Finns som sagt redan både kallgarage och carport. Dessutom finns ett skjul där vi har trädgårdsredskap och cyklar.
Jo, jag såg det. Jag tyckte mig även ana att det inte var ett helt optimalt garage?

"Det finns redan ett litet fristående kallgarage på tomten där man precis får in en 9-5 om man först tömmer garaget. Men på grund av hur marken ser ut kan jag inte köra in saaben i garaget utan att jag skrapar i underredet. Det finns även en gammal ful stallbyggnad som jag byggt om till carport."

Man skall inte underskatta värdet av ett riktigt genomtänkt garage. Ett garage för mig är en byggnad som man med lätthet kan köra in bilen i, där man kan ha förvaring av verktyg, trädgårdsredskap, etc, där man kan meka med gräsklipparen och byta däck på bilen, där man kan förvara sommar/vinterdäck, där man kan gå ut och pyssla om man behöver lite "egentid".

Sådant är värt mycket! Men återigen: Det är ju bara mina åsikter. Det finns alla möjliga aspekter att ta hänsyn till i ditt läge.

Varför inte göra så här: Tala med en mäklare som kan ditt område och hör dig för vad han/hon tror? Det bästa vore om mäklaren t.o.m. kunde komma och se huset på plats? Mycket kan man säga om mäklare, men det kan husmarknaden ganska bra faktiskt!
 
Redigerat:
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
eviljava skrev:
Dock har jag inte samma uppfattning som någon tidigare skribent om att kvinnan i förhållandet skulle sitta med något slags vetorätt. Det låter helt absurt.
Det finns flera undersökningar som kommit fram till att det oftast är kvinnan i familjen som har vetorätten när det gäller större inköp, som t.ex. bil, bostad och semester. Allers har t.ex. frågat ca 5000 kvinnor: http://www.driftig.nu/Foretagande/D...r-anses-vara-varldens-storsta-marknadssegment

"Och när jag intervjuar mäklare och frågar dem om det är mannen eller kvinnan i familjen som bestämmer var man ska bo svarar alla:
– Det är kvinnan förstås, men säg det inte till någon!"

Så jag tror också att utbyggnad av TV-rummet är det som höjer värdet mest.
 
  • Gilla
Fröken Blom och 1 till
  • Laddar…
eviljava skrev:
Dock har jag inte samma uppfattning som någon tidigare skribent om att kvinnan i förhållandet skulle sitta med något slags vetorätt. Det låter helt absurt.
"Bakom varje lycklig kvinna står en lydig man" ;)

//Jante
 
  • Gilla
gockemannen och 1 till
  • Laddar…
daveli skrev:
Det finns flera undersökningar som kommit fram till att det oftast är kvinnan i familjen som har vetorätten när det gäller större inköp, som t.ex. bil, bostad och semester. Allers har t.ex. frågat ca 5000 kvinnor
Ok, en undersökning som består av att Allers frågar 5000 kvinnor?

Jag är beredd att omvärdera mina åsikter i denna fråga, men jag behöver nog en bättre vetenskaplig grund att stå på först...
 
daveli skrev:
Det finns flera undersökningar som kommit fram till att det oftast är kvinnan i familjen som har vetorätten när det gäller större inköp, som t.ex. bil, bostad och semester. Allers har t.ex. frågat ca 5000 kvinnor: [länk]

"Och när jag intervjuar mäklare och frågar dem om det är mannen eller kvinnan i familjen som bestämmer var man ska bo svarar alla:
– Det är kvinnan förstås, men säg det inte till någon!"

Så jag tror också att utbyggnad av TV-rummet är det som höjer värdet mest.
Visste väl att jag inte vart helt fel ute...;)
Även om jag skrev det mest på skämt
 
Hemmakatten
Större boyta, men enbart om tillbyggnaden smälter in bra. Som nummer två kommer isolerat uterum (med L/L värmepump) så mankan vara där på vintern, vid julfester etc (kan bli en höjdare om det byggs med mycket glas). Sist på listan kommer varmgarage. Nästan ingen vi känner har tyckt det varit viktigt med garage. Bra att ha men bara om det är fräscht.

Köpare tror oftast att det verkar enklare och billigare att köpa/bygga garage än att bygga till huset. Vilken variant ni skall satsa på beror förstås ochså på marknaden där du bor.
 
daveli skrev:
Det finns flera undersökningar som kommit fram till att det oftast är kvinnan i familjen som har vetorätten när det gäller större inköp, som t.ex. bil, bostad och semester.
OT så det sjunger om det men enligt min åsikt är det lite märkliga familjeförhållanden om inte båda har vetorätt i dylika frågor. Ska den ena parten besluta om "större inköp" om den andra parten tycker det är helt fel? Man brukar väl försöka komma fram till gemensamma beslut som båda tycker känns bra i dylika frågor.
 
  • Gilla
Malinka71 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.