ZipLock skrev:
Brukar inte innertak vara fästa både i taket och väggarna? TS måst väl få upp reglar på väggarna hur han än gör?
Inte nödvändigtvis.

Jag har satt upp innertak som endast är fästa i reglar skruvade i taket.

Förmodligen skall TS inte sänka taket så mycket, bara så spottarna får plats.

Och för att anknyta till Mikael_L i kommentar #8:
Varför inte bara limma upp reglar i taket. Färdigt.
Men jag skulle använda träreglar. Jag kanske är lite gammaldags :)


PS
I kommersiella fastigheter är innertak så gott som undantagslöst fästa i pendlar upphängda i taket.
 
Enda jag vet som gjort ngt av grannarna har anlitat hantverkare. Så enda sättet är att borra ett stort jävla hål i väggen och titta in och ta reda på vad det är för material?:banghead: Ska man skicka iväg det på analys i nåt lab också?:)

men allvarligt nu; den delen som bara består av poröst material och där väggen är 10cm tjock...hur kan man göra där för att fästa på bästa sätt?

På övriga ställen som verkar vara lite mer stumma..försöka borra så man kan plugga med 75mm och skruva med kanske..80mm? om inte borra med vanlig borr går så använda slagis?
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag trodde att det var tak som infästningen skulle ske i.
Men är det en 10cm tjock vägg som är "hopplös" så kan det nog vara en lättbetongvägg då.
För det är verkligen ett hopplöst material.

Det går snabbare att riva väggen och bygga upp den med ett bättre material istället. ;) nästan ...
 
Mikael_L skrev:
...
Men är det en 10cm tjock vägg som är "hopplös" så kan det nog vara en lättbetongvägg då.
För det är verkligen ett hopplöst material.
...
Det där är väl ändå lite bullshit. Finns utmärkta infästningsmetoder för lättbetongväggar som blir lika hållbara som infästningar i alla andra material.

Det TS antagligen råkat ut för är tjocka lager av gammal porös puts. Puts är däremot lite av ett hopplöst material att fästa saker i.
Rimligtvis letar TS efter bakomliggande material som är av annan typ än ren puts och fäster med lämplig metod i detta.
Eller limmar....
 
Hur identifierar jag materialet i denna relativt tunna del av väggen då? Min borr går väl kanske in en 5 cm men borde inte det djupet räcka om totala tjockleken är 10cm eller strax därunder? Jag e rädd om nu materialet är så poröst och väggen inte så tjock att jag kanske får någon spricka in mot badrummet om jag borrar längre? Det e bara grått som kommer ut för övrigt. Har redan fäst (försökt) skenan en gång plus att det satt en gammal ellist tidigare så att så himla många fler försök får jag nog inte för väggen ser snart ut att vara hämtad från andra världskriget.
 
Redigerat:
Om jag inte har missförstått det hela så är väl väggen just från andra världskriget(1940 tal) så då stämmer ju utseendet i alla fall. Men då kan det vara precis så att väggarna är uppbyggda med en trästommen av bräder (spräckpanel) och sedan försedda med vassmatta och puts från nämnda tid. Då finns det inte mycket att göra en att förstärka väggen med OSB eller hänga i taket.
 
  • Gilla
ByggNiclas
  • Laddar…
haha ja sant, jag syftade även på antalet borrhål (kulhål) men oavsett med eller utan så är den ju från den perioden:). Ok, ja exakt hur de är uppbyggda kan man ju bara gissa. Men kan d vara så även i denna del som är mot badrummet? En innervägg rakt ovanför dörren mot badrummet? Borde jag inte stött på trä då när jag borrade in 5cm?
 
Redigerat:
bör ju tilläggas att jag även fått ut orange/rött 'damm' lite längre ner på samma vägg. Så kanske tegel första metern av väggen och sen resterande när badrummet angränsar på andra sidan kanske bara är lättbetong då?
 
Om jag får problem med putsväggar brukar jag göra på något av följande vis:

1. Borra med en för liten borr - hålet blir ändå alltid för stort. 5mm brukar fungera för 6mm plugg, 6mm borr för 8mm plugg osv.
2. "Limma" i pluggen. Borra rätt storlek på hålet. Blås rent hålet och fyll det med sandspackel, murbruk eller vad för smet du råkar ha tillgängligt och tryck i pluggen. Låt torka. Skruva i skruven.
3. Långa skruvar. Putsen sitter alltid fast på något - är det trä, borra in till träet och använd långa träskruvar. Är det tegel, borra så att hela pluggen ryms i teglet, pilla in pluggen så hela är i teglet och använd tillräckligt långa skruvar för att expandera pluggen korrekt på sin plats inne i väggen.

Ingen av dessa metoder är by-the-book, men de fungerar utmärkt för lättare infästning, kabelklammer od.

Är det en tegelvägg och man ska fästa något med en horisontell skruvrad kan man ju också ge sig fan på att man hamnar just i bruket mellan två rader tegelstenar. Att flytta hålraden ett par centimeter upp eller ner löser det problemet.
 
Redigerat:
  • Gilla
ByggNiclas
  • Laddar…
Vad bra med ett konkret tips, tack!

Nu ere ju så att detta gäller sänkning av ett tak och detta är en skena som kommer att fästas i väggen, håller det? Vilken längd rekommenderas på skruv?

Jag tror inte jag riktigt förstod punkt 2 ovan: "limma i pluggen" menar du limma i det tidigare uppborrade "mindre" hålet? sen borra rätt storlek och sen blåsa rent och fylla med spackel etc och sen i med plugg?

En fundering: Hur fungerar expander funktionen hos pluggen om man tidigare har limmat i borrhålet? är inte limmet ganska fixt, kan den expandera då?
 
"Limma" i pluggen är den metod jag oftast använder när jag alltför sent upptäcker att materialet där jag behövde fästa en skruv bara blev damm så fort jag satte dit borrmaskinen. Kan jag då inte borra ett nytt hål så finns det inte så många alternativ - det är ju redan ett på tok för stort hål där jag vill skruva. Då brukar jag fylla hålet med spackel eller bruk av något slag. Jag tar helt enkelt vad jag har till hands. Murbruk brukar bli bäst, men det funkar med det mesta. Sedan trycker jag i pluggen i det mjuka bruket/spacklet/... och låter det torka. Sedan är det bara att skruva.

Om detta håller för ditt ändamål - ingen aning. Jag bor i ett tjugotalshus med mycket porösa väggar här och var så jag har oftast inte så mycket val. Går det så går det och går det inte så gör jag om. Men så har jag heller hittills aldrig behövt fästa upp något som någon riskerar att få i huvudet.

Det finns förvisso en produkt till som jag använt med viss framgång och som borde kunna funka i ditt fall, och det är spikplugg. De greppar ganska långt in i väggen och det räcker att slå in dem. Det gör alltså inget om pluggen inte kan hindras från att rotera till att börja med. Det tråkiga med spikplugg är ju att det ser för taskigt ut, men ska det ändå döljas under ett tak så gör det ju inget.
 
Redigerat:
  • Gilla
ByggNiclas
  • Laddar…
vad bra, tips på lim?

Så om jag förstår det rätt för att få det att hålla, ett sätt kan vara; borra först, blås rent och spruta in lim, sen i med plugg vari det också är lim. Upp med skenan och skruva i. korrekt?
 
en tanke, försvinner inte hela grejjen med funktionen hos pluggen om man limmar i hål och plugg?
 
ByggNiclas skrev:
en tanke, försvinner inte hela grejjen med funktionen hos pluggen om man limmar i hål och plugg?
Nä vadå?

Det är väl lika smart som att skruva i en spik.

Eller slå i en skruv.

Amerikansk skruvmejsel du vet
 
  • hammare.jpg
Finns ett par trix till...
Prova att dra i en skruv utan att borra och sätta plugg, bra skruvdragare rekommenderas.
Har man hålet och pluggen sen rör sig så kan man sätta skruvar vid sidan av pluggen som fixerar den, med tre skruv så brukar den sitta rätt bra.

Ett bra lim är PL400, men se till att ha kemiskt ren bensin för att torka eventuellt spill. Luftar man det dvs sätter på lim, trycker ihop, drar isär, trycker ihop och drar isär och sen trycker ihop så hugger det rejält.
Casco Superfix och liknande limsorter dvs Sika m fl fungerar med, de har längre torktid och bör ha press på sig under typ ett dygn.

/Kent
 
  • Gilla
ByggNiclas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.