Krilleman
Paul-Staffanstorp skrev:
Hemmapulare och de får ju lov att göra allting i badrum UTAN att gå några kurser...

OTROLIGT men sant... :x
Sverige är fantastiskt, alldeles för mycket får man göra själv... Rivning av asbest är också OK bara man gör det i egenskap av privatperson!

Bra eller dåligt?
 
Hörde mig för hos bauhaus och dom har inga kurser för yrkesmän som ska använda deras egna märke. Personen jag pratade med hade ingen aning om det här , väldigt konstigt då bauhaus är branschledande inom just våtrum!?. Så vad skulle det här kunna få för konsekvenser för mig och vart kan jag läsa om att man måste gå en utbildning hos tillverkare. Stort tack för all hjälp än så länge!
 
hur menar du att bauhaus är branschledande inom våtrum?

på bkr.se så kan du läsa att man som yrkesman måste gå en kurs hos respektive tätskiktstillverkare för de märken man vill använda.
som privatperson behöver du det inte...
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Varför skulle man inte få renovera sitt eget badrum som privatperson? Detta är inte som el relaterat till personsäkerhet. Skall man inte få laga mat heller, kan ju bli matförgiftning? Om jag renoverar mitt badrum själv finns det inget våtrumsintyg. Då får jag också lägre ersättning från försäkringsbolaget och en köpare av huset betalar mindre. Men man väljer alltså själv vilken nivå man vill ha.

Finns inget förbud mot att meka bilen själv heller, trots att det kan leda till ökade utsläpp. Och varför skall vi förbjuda rivning av asbest när vi tillåter rökning? De flesta som river asbest vet att det är farligt och använder mask, men ett paket cigg om dagen i 40 år är tillåtet utan filtermask.

/Anders
 
  • Gilla
steve5432 och 2 till
  • Laddar…
Det är bättre att renovera själv, då vet man att det är ordentligt gjort. Detta är ytterligare ett exempel på det. Det här forumet är fullt av trådar med problem skapade av hantverkare med "behörighet" och hantverkare som ger "våtrumsintyg".
 
Är inte alla som har både tid och lust att höra det själv. Har en 3 månaders son och fullt upp med jobb och alla övriga måsten i vardagen för att fixa allt själv. Är snarare så att man behöver kolla upp hantverkarna innan man anlitar dom och inte enbart gå på den billigaste som det blir allt för ofta. Som det ofta visar sig så är det billigare i längden och skönare för samvetet att ta en riktig firma med bra referenser och som använder sig av bra produkter. Jobbar själv som elektriker och är fullt medveten om hur dålig byggbranschen kan vara. Sen kan man aldrig lita på att folk gör ett bra jobb för det och den mänskliga faktorn kan alltid komma in och spöka. Nu va det inte vi som anlitade den här hantverkaren utan förra ägaren så jag har inget med valet av hantverkare att göra.

Sen så tror jag att många av dom där hantverkarna med "behörighet" och "licens" i själva verket inte har det. Hur många taxichaufförer kör inte med samma taxileg?
 
krilleman_215 skrev:
Sverige är fantastiskt, alldeles för mycket får man göra själv... Rivning av asbest är också OK bara man gör det i egenskap av privatperson!

Bra eller dåligt?
Ja, man får ju tom. köra sin egen bil utan yrkesförarkort, hemskt.
 
Och skriva i forum utan att vara författare, journalist, copywriter eller liknande :)
 
fallacken skrev:
Hörde mig för hos bauhaus och dom har inga kurser för yrkesmän som ska använda deras egna märke. Personen jag pratade med hade ingen aning om det här , väldigt konstigt då bauhaus är branschledande inom just våtrum!?. Så vad skulle det här kunna få för konsekvenser för mig och vart kan jag läsa om att man måste gå en utbildning hos tillverkare. Stort tack för all hjälp än så länge!
Källa på att de är branschledande... De säljer skit tillsammans med etablerade märken så branschledande är de inte på något plan. Duktiga copycats är de dock.

Som lärling blir jag riktigt arg att en snickare, som helt tydligt bevisat inte kan, ger sig på detta och säger sig "kunna" våtrum. Ska ett tätskikt göra nytta så gäller det att alla moment är ordentligt gjorda och att det görs med sunt förnuft i samråd med alla yrkesgrupper.

Nej, denna person skall icke hålla på med detta.
 
Trodde att ironin va rätt självklar när jag skrev att dom va branschledande inom våtrum men tydligen inte.

Ska ta hit en rörmokare som ska fixa till rören och det står den gamla ägaren för
 
fallacken skrev:
Trodde att ironin va rätt självklar när jag skrev att dom va branschledande inom våtrum men tydligen inte.

Ska ta hit en rörmokare som ska fixa till rören och det står den gamla ägaren för
Jo den borde varit självklar... Ber om ursäkt ;)

Härligt att det löste sig. Jag bara hoppas att det kan göras ordentligt eftersom det är ett färdigt badrum.
 
krilleman_215 skrev:
Sverige är fantastiskt, alldeles för mycket får man göra själv... Rivning av asbest är också OK bara man gör det i egenskap av privatperson!

Bra eller dåligt?
Bra!

Varför ska jag inte få göra vad jag vill i mitt hus?
Lite generellt så börjar jag tro att det inte är åt mig som jag bygger, utan det är för nästa ägare.
(Huspriset måste avspegla husets standard/skick inte det man önskar.)

Men skulle det vara en i yrket som gjort jobbet då får man räkna med annan standard och annat pris.

Men mer begränsningar i vad jag får göra själv? Nej, tack.
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
charta77 skrev:
Bra!

Varför ska jag inte få göra vad jag vill i mitt hus?
Lite generellt så börjar jag tro att det inte är åt mig som jag bygger, utan det är för nästa ägare.
(Huspriset måste avspegla husets standard/skick inte det man önskar.)

Men skulle det vara en i yrket som gjort jobbet då får man räkna med annan standard och annat pris.

Men mer begränsningar i vad jag får göra själv? Nej, tack.
Vi har då sett många lösningar som varit mindre bra av "duktiga makar" och händiga grannar... Så bestämmelser och regelverk behövs även för hemmapulare inom rimliga gränser.
 
sj6 skrev:
Vi har då sett många lösningar som varit mindre bra av "duktiga makar" och händiga grannar... Så bestämmelser och regelverk behövs även för hemmapulare inom rimliga gränser.
Ja, det finns många "duktiga makar" och händiga grannar.

Men förutom nöjet att "klanka" ned på dom här och bakom ryggen hos bekanta.

Vad är egentligen problemet?

E: Jag antar att du inte menar att man som "duktig make" inte ska få göra saker utan att du är inne på att man måste göra rätt enligt bestämmelser och regler.

Men felet är inte att jag (lättare att sätta in mig själv än "duktig make") gör fel utan att jag senare säger att det är rätt gjort. Enkelt en lögn, jag säljer mitt hus för 1 750 000 fast det är värt 350 000.

Om någon vill sätta kakel på spånskiva, utan tätskikt dessutom, i duschen ... låt dom göra det. Bra för dom så länge dom är nöjd, oavsett om det är 2 veckor eller 2 år. Eller som jag kommer göra i källaren med en skiljevägg, 5 reglar och vindpapp. de första kommer inte få ut på försäkringen, kan de sälja som nyrenoverat badrum då är det fel på det systemet som ska skydda mig som köpare.

Kanske hela marknaden som det är fel på om ett hus värt 350' säljs för 1 750'

I mitt fall, tja sunt förnuft för den som köper antingen tar man 45 minuters tid att riva, kanske ber mig göra det på 16 minuter eller helt enkelt låter det stå kvar.

Men här är felet att en tar betalt som hantverkare och inte gör saker fackmannamässigt. Nu kanske den personen rättar till det eller att det löser sig.

Där är kanske problemet att denne har en certifiering som han eller hon inte borde ha?
 
Redigerat:
  • Gilla
fallacken
  • Laddar…
charta77 skrev:
Ja, det finns många "duktiga makar" och händiga grannar.

Men förutom nöjet att "klanka" ned på dom här och bakom ryggen hos bekanta.

Vad är egentligen problemet?

E: Jag antar att du inte menar att man som "duktig make" inte ska få göra saker utan att du är inne på att man måste göra rätt enligt bestämmelser och regler.

Men felet är inte att jag (lättare att sätta in mig själv än "duktig make") gör fel utan att jag senare säger att det är rätt gjort. Enkelt en lögn, jag säljer mitt hus för 1 750 000 fast det är värt 350 000.

Om någon vill sätta kakel på spånskiva, utan tätskikt dessutom, i duschen ... låt dom göra det. Bra för dom så länge dom är nöjd, oavsett om det är 2 veckor eller 2 år. Eller som jag kommer göra i källaren med en skiljevägg, 5 reglar och vindpapp. de första kommer inte få ut på försäkringen, kan de sälja som nyrenoverat badrum då är det fel på det systemet som ska skydda mig som köpare.

Kanske hela marknaden som det är fel på om ett hus värt 350' säljs för 1 750'

I mitt fall, tja sunt förnuft för den som köper antingen tar man 45 minuters tid att riva, kanske ber mig göra det på 16 minuter eller helt enkelt låter det stå kvar.

Men här är felet att en tar betalt som hantverkare och inte gör saker fackmannamässigt. Nu kanske den personen rättar till det eller att det löser sig.

Där är kanske problemet att denne har en certifiering som han eller hon inte borde ha?
Tja, ser du inget problem i att folk fuskar sig till resultat, hantverkare som privatperson i egen privat regi så har vi skilda åsikter. Och är det att klanka ner för att man talar om att det finns personer som har riktigt fina lösningar på problem? En del är faktiskt farliga om det t.ex. handlar om el. Det handlar inte bara om privatpersoner utan jag ville poängtera att det görs som man vill utan sunt förnuft i vissa fall... Pff... klanka ner.. Vi är väl vuxna? Jag talar om för kunder när de gjort galet, är inte rädd för det. Hellre att de blir arga/tjuriga och vet hur de ska göra nästa gång än att de tror att de gjort att bra fint jobb trots att det är rent åt helvete... Så nej det handlar inte om att klanka ner mer tala om att det finns två sidor av samma mynt.

Så nej jag tycker inte man ska göra helt som man vill i t.ex badrum även om det är privat i egen regi.

Lika lite som jag själv ska stå ute och fälla träd som överstiger min förmåga utan utbildning. Jag tar mig för det jag vet att jag kan. I mitt fall har jag haft hemma en kompis som jobbat i skogen och visat hur jag ska gå till väga, vad som är viktigt, vilken skyddsutrustning jag bör ha osv.

Och även om du är ärlig om du säljer ditt hus senare så är inte alla det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.