Hej nu har rörmokaren vart här o satt in min eurofire 2004 i min calmar v33,han satte in den igår o idag nu ikväll gick brännaren igång för andra gången o det är 4 minus ute,jag har två 500 l acktank med beredare i den ena tanken,han satte givaren på mitten av tanken så det är egentligen bara halva tankarna som blir laddade,låter detta normalt att brännaren gått två ggr på 28 timmar,han uppdatterade även brännaren till steg 3 då den förut bara var på steg 2.
 
Tjae, om den inte stannar och håller sig inom temperaturgränserna som är satta så känns det väl rätt normalt.
Vad är min och max-temp satt till?
Varför inte sätta givaren så att tankarna laddas fullt?
 
han sa att inte fanns nån mening o ladda upp tankarna helt,max var 75 tror jag o min 40 grader,har kollat nu och på exakt 2 dygn har det gått 2 säckar pellets, och igår o inatt var det ju mellan 3-6 minugrader,vi har 21 grader inne o huset är från -46 och på 165 kvadrat boyta + ett element i källaren,prata med grannen då han oxå har pellets men en äldre panna och han tyckte det var lite,någon som har likvärdigt hus o jämföra med hur mkt pellets det går just nu.
 
Vintertid brukar jag ligga på dryga 2säck per dygn. Då kanske det är -15 i dygnssnitt. Det går ca 9 pall/år men huset är 120m2*2 plus 50m2 friliggande garage. En säck per dygn är väl helt ok. Smäll igång elen och kör två dygn som jämförelse.
 
ok men då låter det normalt iallafall,har inget direkt att jämför med då jag har eldat med ved i 11 år,så pellets blir ju bra mkt dyrare men mkt bekvämare.
 
Men om du har välisolerade tankar hade jag nog fyllt hela volymen. Varje start är förlust.
 
kulle
Jag tror faktiskt inte det är nån mening att köra pellets mot ack tankar.
 
kulle skrev:
Jag tror faktiskt inte det är nån mening att köra pellets mot ack tankar.
?? Hur tänkte du nu..??
 
Precis så sa rörmokaren oxå,han var hos grannen o satte in pellets brännare för nåt år sen,där tog han bort ack tanken helt men då jag ev vill elda med ved nångång kan jag inte ta bort mina
 
Det är ju långtifrån alla som har möjlighet att shunta och växla ut varmvatten direkt ur pannan. Ska dessa anläggningar diskvalificeras pellets?? Jag har kört mot 500l tank i 6 år och det funkar klockrent. Den startar på 60grC i topp och stannar på 80 i botten. Vintertid hade jag kunnat köra kontinuerligt men vår och höst är det perfekt med tank.

Observera, detta gäller pelletsbrännare i vedpannor!!
 
kulle
Precis som du säger, mot en tank på max 500 l får man en effektivare gångtid på brännaren.
Det blir ju ungefär som att köra en kombipanna med vvb direkt mot systemet.
Men med den fördelen att man har en effektiv panna när man eldar ved.
Vad jag menade var att värma upp större volymer med pellets är inte lönsamt.
 
Redigerat:
Ska givaren sitta längst ner på tanken då om man vill ladda hela tankarna
 
Ja, om du har dubbla givare. Jag kör med en givare i toppen av tanken och har stopptempen just över vad pannan levererar under drift (har laddomat 21).
 
jag har oxå laddomat 21 o enkel givare,det sitter ju små kopparrör som sticker ut uppe vid den översta tempmätaren,måste väl isåfall gå att stoppa in den där.
 
Ja, eller på samma rör som tempgivaren. Prova dig fram, det kam ju hända att du måste justera lite om givaren inte visar helt rätt mot termometern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.