Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Gudahov skrev:
En sak är säker, det är ingen dussinklippare de tänker släppa. Flera innovationer och patent som ämnar placera Honda i en klass för sig.
Vilka är det utöver att den fönar gräset när den klipper det?
 
Eriksgatan
Tja. det vanliga är ju att tvätta först, klippa sedan och föna sist. Honda kanske har patenterat att föna först, klippa därefter och avsluta med en ljuvlig gräsbottenmassage inkl. brasiliansk vaxning av rabattkanterna? :D
 
  • Gilla
egl
  • Laddar…
Haha, det vore nåt det! :D Men det blir nog problematiskt att utföra det i rätt ordning då det visat sig att den anammar slumpmässig klippning den också ;)
 
Eriksgatan
Fint att du säger det. Jag har letat efter uppgifter på ifall Miigo har någon "intelligent" klippning a la Bosch Indego dvs. både "directional cut" och som efter laddning minns exakt var den slutade klippa senast inkl. riktning, Men jag har inte hittat någonting som visar det (Lägg gärna upp en länk, den som funnit något mer om det). Anledningen är att förstås att det ger snabbast möjliga klippning av gräsytan vilket är en fördel om man har större tomter eller önskar flytta klipparen för att även hinna med gräset vid sommarstugan över en helg. Med 22 cm klippbredd kommer det att ta lång tid att klippa 1000 kvm slumpmässigt, särskilt med 300-modellen som har ett litet 21V -batteri på 2 Ah, dvs. 42 Wh (och därför troligtvis måste laddas oftare än t ex Indego som har 96 Wh och klipper 26 cm).
Jag talade senast igår med en representant för en annan robotklippartillverkare om detta och även denne sade att Miigo inte har intelligent klippning utan slumpklippning. På den tysktalande 6 -minutersfilmen tidigare i denna tråd visas heller inte någon 180 graders helomvändning med en klippbredds förskjutning så jag tror tyvärr att du har rätt där.
 
Brygga skrev:
Här kan vi se vad den kommer hamna på i pris iaf.
Ska bli kul att se hur den funkar när den väl kommer igång till försäljning.
Om det blir samma flopp som jag tyckte Bosch Indego verkade vara eller om den här faktiskt kan vara köpvärd.
För mig lutar det åt Husqvarna till våren men om denna verkar bra är den absolut intressant istället.

Den ligger ju strax under Husqvarnas nya maskiner i pris som kommer till våren, så vi får hoppas på det bästa. :)

Niimo 300 (2200kvm): 20400:-
Niimo 500 (3000kvm): 23400:-

Här hittade jag priserna:
[länk]

/Magnus
Att kalla Boschmaskinen en flopp är nog lite väl starkt uttryckt. Det jag tycker blev dåligt är ju förstås leveransprecisionen eftersom den kom ut så sent jämfört med vad man sa från början men annars verkar ju flertalet ägare på Boschtråden vara nöjda med sina maskiner men undantag finns ju naturligtvis alltid. På samma sätt verkar de allra flesta som slog till på Landroid nöjda med sina maskiner liksom HQ ägare verkar överlag nöjda med sina. Så sammantaget tror jag nog att just företeelsen robotklippare är ett sådant stort lyft i tillvaron att har man väl slagit till och skaffat en sådan är man överlag så nöjd att detaljskillnader mellan olika märken och modeller kan man oftast lära sig att leva med eller t.o.m. ta som utmaning att lösa på ett eller annat sätt (robotanpassa).
 
Eriksgatan skrev:
Jag har letat efter uppgifter på ifall Miigo har någon "intelligent" klippning a la Bosch Indego dvs. både "directional cut" och som efter laddning minns exakt var den slutade klippa senast inkl. riktning, Men jag har inte hittat någonting som visar det (Lägg gärna upp en länk, den som funnit något mer om det).
Det står i klartext på Hondas egen sida om den under rubriken "Så här jobbar Honda Miimo":
"Robotgräsklipparen klipper kontinuerligt efter ett slumpmässigt mönster innanför en begränsningsslinga som läggs under jord eller i gräset i mattans ytterkanter."

Lite längre upp kan man även läsa om hur den gör när den stöter på ett hinder:
"Om en av hindersensorerna aktiveras stannar robotgräsklipparen till, svänger och styr undan från hindret för att sedan fortsätta klippa i en annan riktning."

Ingen intelligent metodisk klippning i likhet med Boschen alls mao, utan bara vanlig simpel slumpmässig körning. Jag blev faktiskt besviken där, hade förvaäntat mig en konkurrent i Hondan, men samtidigt lättad då jag valt Boschen, nu känns det valet ännu mer rätt eftersom den fortfarande är ensam i sitt slag.

http://www.hondapower.se/honda-lanserar-robotgrasklipparen-honda-miimo.aspx
 
MathiasS skrev:
Installationskostnad Tillkommer på minimum:1.800:-

Whattehell är det för sorts marknadsföring. Om man som Stihl-ÅFarna vill montera ihop maskinerna tycker jag det är ok, men att kräva att man ska få installera en gräsklippare på tomten, det är löjligt.
Det är inget krav från Honda i alla fall, att sedan en ÅF väljer att göra så är väl helt upp till dem?

Honda ställer däremot ganska höga krav för att få sälja maskinen, främst på kompetens och utrustningsnivå hos ÅF, samt lagerhållning av maskiner och reservdelar. Dessutom måste ÅF erbjuda installation, men det är inget krav att man väljer det som kund. Enda kravet är att kunden registreras i Hondas garantisystem med en del uppgifter för uppföljning av funktion och kundnöjdhet, i grunden samma sak som gäller för Husqvarna.
 
matte75 skrev:
5års garanti. Inte illa! Vet du något priserna på den?
Nja, kolla det finstilta?

"Honda har 5 års garanti på samtliga* trädgårdsmaskiner och industrimaskiner (privat bruk).
*Elgräsklipparen HRE 370, Honda Miimo samt tillbehör till Versatool (röjsåg) har 2 års garanti.
Läs mer om våra villkor gällande garantin i vårt nyhetsarkiv.
"
 
M J skrev:
Rätt fult av Honda att ha en stor bild med "5 ÅRS garanti" under Miimon på sidan och sedan under den med liten svårläst text en liten not om att det inte gäller just Miimo (vilket är det enda sidan med "5 ÅRS garanti"-bilden handlar om)... :thumbdown:

[länk]
Ja, man får ju hoppas att det inte är symptomatiskt med vad maskinen säger sig lova för då är det nog många som lär bli besvikna, och HQ blir glada förstås ... :rolleyes:
 
Hondan lär bli huvudkonkurrenten till HQ i det segmentet i vilket fall då de verkar motsvara varandra rätt väl i funktionalitet och vilken man väljer blir väl mer tycke och smak som avgör tror jag. Eller finns där någon uppenbar fördel åt något håll för någon av dem?
 
Är lite dåligt påläst o ev lite glömsk men...använder hondan nån guide-slinga eller?
 
Ja det gör det!

Jag har varit och tittat på den idag.. Handlaren hade ett ex hemma och den såg riktigt trevlig ut faktiskt.. 20400:- var rek. pris för miimo300 som klipper 2200m² gräs.
 
Redigerat:
20400:- var i överkant. Då köper jag hellre en AM220 för 19.400 som jag fick pris på sist. Ska Honda ha någon sportslig chans att slå sig in på den svenska robotmarknaden får de allt lägga sig någon tusing under AM220, speciellt när det är en ny produkt.
 
Tom 17995:- för Husqvarna just nu...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.