Får se om jag kan ta en mindre filmsekvens imorgon som kanske går lägga ut.
 
Försök! :)
 
Hej igen.

Nu har jag eldat några veckor med omvänd förbränning som jag gjort själv i min panna(ja normalt med gjutjärns roster). Det fungerar jättebra,bra effekt,lite sot o aska (ja det ät otroligt vad lite aska o sot man får). Mindre ved åtgång med och jämnare eldningscykel,ligger på 230 grader i rgt o fyra turbolatorer som jag gjort själv. Ingen rök från skorstenen heller,ok lite nu när det varit minusgrader. enkelt att bygga om med eldfast tegel. har gjort formar så ska hitta en bra gjutmassa nu bara. Går åt ungefär fullt vedmagasin (90 liter) att värma 1600 liter vatten 55 grader(35-90grader)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Har nu gjutit egen keramik och det fungerar riktigt bra. Hållbarheten verkar det inte heller vara något fel på. Så kan ju bara säga att våga gjuta egen keramik det lönar sig:D:D
 
Kan du inte lägga upp några bilder?? Kör pellets i min panna just nu.. :)
 
Hej xdigger. Är ju ingen hejjare på att få upp bilder och så här på nätet.Men det jag gjort med min egengjutna keramik är att jag tar både primär och sekundärluft från den nedersta luckan, det funkar väldigt bra, ok det är lite mindre effekt på pannan men det lönar sig i mindre vedförbrukning och mycket mindre aska. En sak är ju att man får dra tuberna oftare,vill gärna lägga sig lite aska i dom understa tuberna. är välnackdel med liggande tuber. har dock fyra egengjorda turbolatorer och en rökgastemp på 200-250 grader.
 
Ahh, låter bra.. Du får gärna maila bilder om du har lust! :) Blir lite nyfiken på hur du löste det, själv kör jag med pellets just nu med en Ecotec A3. :)
 
funderarpå att komplettera med en brännare. Hur funkar brännaren ihop med pannan och var har du satt den,ja vilken lucka
 
Kör du bara pannan utan tankar vid pelletseldning. Är det en framåtbrinnande eller uppåt brinnande brännare
 
En sån uppåtbrinnande funkar riktigt bra med pannan, skulle dock kanske haft en 20kW brännare då man får mycket låg rökgastemp, men det fungerar helt okej med en 15kW som jag har. Jag har monterat den i luckan längst ner för att få tillräckligt avstånd till taket i pannan, ska dock göra om luckan så jag smidigt kan dra ur brännaren eftersom jag har svängarm och då vill jag ha så jag kan montera en draglucka i botten lika enkelt, då tar det max tio minuter att välja mellan ved och pellets, kör pellets just nu för att jag inte orkar köra ved just nu. Ska rita en sarg och lucka i ett 3d cadprogram som jag har tillgång till och då ska jag även rita bra turbulatorer, sen lämnar jag det till nån som kan laser/vattenskära ut bitarna.
 
Jag har fått tag i en janfire brännare,tänkte montera den i vedluckan.
 
Den borde sitta fint längst ner, det är väl en brännare med kopp som brinner snett uppåt? Kanske går att sätta en flamriktare och sätta den i övre luckan med, då får man ju fördelen att man får gigantiskt med utrymme för aska...
 
Tror den funkar i översta luckan. Ska prova det iaf,vill ju inte montera bort min keramik.
 
Kör du enbart pannan vid pellets. Ja kopplar bort tankar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.