Jag är fullt allvarlig. Det är säkert läge för mig att uppdateras så jag inte hamnar utanför gemenskapen.
Terapi kan vara lösningen, men det tar säkert lång tid för att indoktrinera mig fullt ut.
Svenskt kvalitetstänk sitter i ryggmärgen och tar nog tid innan det är utplånat.
 
Wide Glide skrev:
Jag är fullt allvarlig. Det är säkert läge för mig att uppdateras så jag inte hamnar utanför gemenskapen.
Terapi kan vara lösningen, men det tar säkert lång tid för att indoktrinera mig fullt ut.
Svenskt kvalitetstänk sitter i ryggmärgen och tar nog tid innan det är utplånat.
Häftigt att det fortfarande finns grabbar som håller fast vid och tror att Svenskmonterat/tillverkat = bra kvalitet(y)
 
Nimajneb skrev:
I Sverige ser man tex ofta Elgiganten mm som har modeller som är snarlika orginalmodellem men det skiljer något tecken i modellbeteckningen. Dessa är ofta budgetvarianter där då tex Elgiganten har valt några billigare komponenter i maskinen för att kunna köra en kampanj.
Det finns inga planer att El-Giganten skulle kunna köpa billigare genom att beställa en specialserie från Samsung eller någon annan jätte. Anledningen att dom har egna modellbeteckningar är att konsumenterna inte skall kunna jämföra priserna.

Nimajneb skrev:
Skulle tro att en tumregel kan vara att om man ska jämföra en WP/Elux orginal med en IKEA så behöver man lägga på 25-30% IKEApriset för att hitta en motsvarande hos vitvaruhandlaren.
Minst, skulle vilja säga 100%.

Elux är dock sk-t. Vi har haft problem både med häll och ugn. För att inte tala om deras värdelösa dammsugare. :mad:

Diskmaskinen från Cylinda funkade aldrig och dom gav oss pengarna tillbaka efter ett (1) misslyckat reparationsförsök. Lade till en stor slant för en Miele och är helnöjd. Maskinen är otroligt bra.

Har även svensktillverkad TT och TM från Cylinda, båda är på väg att de upp efter 8 år. Aldrig mer.
 
mycke_nu skrev:
Det finns inga planer att El-Giganten skulle kunna köpa billigare genom att beställa en specialserie från Samsung eller någon annan jätte. Anledningen att dom har egna modellbeteckningar är att konsumenterna inte skall kunna jämföra priserna.

Minst, skulle vilja säga 100%.

Elux är dock sk-t. Vi har haft problem både med häll och ugn. För att inte tala om deras värdelösa dammsugare. :mad:

Diskmaskinen från Cylinda funkade aldrig och dom gav oss pengarna tillbaka efter ett (1) misslyckat reparationsförsök. Lade till en stor slant för en Miele och är helnöjd. Maskinen är otroligt bra.

Har även svensktillverkad TT och TM från Cylinda, båda är på väg att de upp efter 8 år. Aldrig mer.
Nej, jag tror inte att Samsung erbjuder olika special varianter på samma sätt som Elux/WP gör.
Att detta enbart är för prisgarantiers skull stämmer inte. Däremot så kan kanske inte "lilla" Elgiganten skapa sina egna spisar på samma sätt som Ikea kan göra utan Elgiganten kan beställa pre-designade kampanjmodeller.

Visst finns det mycket skräp på vitvarumarknaden idag och det beror inte på inkompetens hos deras ingenjörer utan snarare tvärt om... det är Ekonomerna som styr detta där just garantitiden är en extremt viktig faktor för dem.
 
FreddeUme skrev:
Jo, garantin är väldigt bra på IKEA. Det ligger på plussidan helt klart. Men 5 år anser jag ju alla saker ska hålla.
Jag bor i ett nybyggt område där alla har likadana Electroluxvitvaror. Garantin är tre år. Efter två och ett haft år så stod det en Electrolux servicebil här nästan varje dag. Bara på våra 13 hus hade två spisfläktar, en frys, en spis, en diskmaskin och 3-4 tvättmaskiner gått sönder inom garantiperioden.
 
Nimajneb skrev:
Att detta enbart är för prisgarantiers skull stämmer inte.
Så varför gör dom det?
 
mycke_nu skrev:
Så varför gör dom det?
För att särskilja dom tex vid reparationer.
 
Jo, det kan ju vara en bonus, men det finns ju serienummer.
 
FreddeUme skrev:
Hej,
Står i färd med att göra om hela mitt kök. Själva köket kommer att handlas från Ikea man tvekar på vitvarorna. Söker man på forum får Ikeas vitvaror mycket skit men det är också i många fall väldigt gamla trådar. Har det blivit någon skillnad. Jag ska ha induktionshäll, ugn, diskmaskin, kyl, frys, inbyggd micro och fläkt.

Prismässigt så skiljer det ju en hel del. Skulle tro att det i många fall blir hälften så dyrt att handla allt på Ikea. Men samtidigt vill man ju ha saker som funkar. Har tittat på fläkt (Franke) och Diskmaskin (Miele) på vitvaruhus här i stan och de dömer givetvis ut Ikeas egna prylar. Till exempel fläkten hade väl dubbelt så stor kapacitet (över 600 kubikmeter) jämfört med Ikea. Miele var tydligen bäst på diskmaskiner.

Många gånger verkar det ju vara samma maskiner i olika märken. Den ena säljaren dömde ut Elektrolux diskmaskin totalt. Italienbyggd var den tydligen. Var tydligen bara kylskåp som gjorde i Sverige idag när det gäller Elektrolux och Husqvarna. Men märkerna säljer som han sa. Han tyckte vi skulle kolla på Samsung som tydligen vill in på den Nordiska marknaden med bra priser.

Så vad säger ni. Är vitvarorna så dåliga som vissa forum säger eller är det bara skitsnack.

/Fredrik
Tråden har som de flesta gångerna skenat iväg.
Ett försök till svar och hjälp:

IKEA har 5 års garanti på hela vitvarusortimentet förutom LAGAN-serien där de lämnar 3 år.
De beskriver själva att deras sortiment håller högsta klass.
Det innebär att de mäter sig med övriga märken på marknaden.
Om det är helt sant och riktigt vad de skriver och priserna är endast hälften mot konkurrenterna så är saken klar.
Köp allt hos IKEA.

Priserna är inget att säga om. IKEA har mycket bra priser på de flesta vitvaror.
Troligtvis skryter de rätt ordentligt med kvalitén. Den ligger absolut inte i högsta klass.
Problemet är att hitta ett vettigt alternativ. En säljare hos konkurrenterna är knappast mer trovärd.
Ta god tid på er och åk runt och kika på olika alternativ samt använd internet för att få mer information om de varor ni fastnat för. Undvik helst maskiner med massa "onödiga" finesser. Det innebär självklart mer som kan krångla.
Just tiden är viktig så man hinner tänka efter och samtidigt få chans att smälta alla intryck.
Önskvärt är ju att maskinerna skall fungera felfritt i många år framåt.
Plånboken är helt klart den mest avgörande faktorn.
 
mycke_nu skrev:
Jo, det kan ju vara en bonus, men det finns ju serienummer.
Tänkte mer åt detta hållet:

- Hallå Tvättmaskinsreparatören Kalle! Min Elux Tvättmaskin är trasig, det är en TM1400-någonting och trumman snurrar inte.
- Är det en TM140001 köpt på Elgiganten?
- Ja
- OK, då är det säkert plastdrevet som har rasat, det problemet brukar inte finas på TM140000 som har metalldrev.
- hmm, vad kostar det att fixa?
- 3500kr inkl framkörning
- Hrm, då blir det billigare att köpa en ny tvättmaskin istället.
 
Wide Glide skrev:
Tråden har som de flesta gångerna skenat iväg.
Ett försök till svar och hjälp:

IKEA har 5 års garanti på hela vitvarusortimentet förutom LAGAN-serien där de lämnar 3 år.
De beskriver själva att deras sortiment håller högsta klass.
Det innebär att de mäter sig med övriga märken på marknaden.
Om det är helt sant och riktigt vad de skriver och priserna är endast hälften mot konkurrenterna så är saken klar.
Köp allt hos IKEA.

Priserna är inget att säga om. IKEA har mycket bra priser på de flesta vitvaror.
Troligtvis skryter de rätt ordentligt med kvalitén. Den ligger absolut inte i högsta klass.
Problemet är att hitta ett vettigt alternativ. En säljare hos konkurrenterna är knappast mer trovärd.
Ta god tid på er och åk runt och kika på olika alternativ samt använd internet för att få mer information om de varor ni fastnat för. Undvik helst maskiner med massa "onödiga" finesser. Det innebär självklart mer som kan krångla.
Just tiden är viktig så man hinner tänka efter och samtidigt få chans att smälta alla intryck.
Önskvärt är ju att maskinerna skall fungera felfritt i många år framåt.
Plånboken är helt klart den mest avgörande faktorn.
Om man väljer Ikeas kök o vitvaror så får man bra o prisvärda grejer men det finns naturligtvis bättre saker.
Har man valt Ikea Kök så bör man definitivt överväga deras vitvaror. Matchning i linjer, färger samt passform talar starkt för detta. Visst kan man välja andra märken om man inte bryr sig om hur det riktigt ser ut.
Tvärt om så kan Ikeas vitvaror tom vara för formstarka om man har ett annat kök.

Att pussla ihop synliga vitvaror från olika tillverkare blir ett riktigt kakofoni i färg o formspråk, speciellt om man väljer en rostfri yta.
 
Hej. Jag har bara valt en av alla gamla trådar med liknande rubrik. Vi ska bygga Ikea-kök och skulle jämföra vitvarorna rent prismässigt med vettigt alternativ. Vi gick in på Mediamarkt igår en helt vanlig fredagkväll. Säljaren satte ihop ett Siemenspaket med kyl frys ugn induktionshäll och diskmaskin. Vi sa att det paket vi satt ihop från IKEA kostade 31000 och att vi ville ha liknande pris och minst lika bra grejer. Siemenspaket från MM hamnade på 30800 kr.

Modeller: KS36VMW41, GS36NMW31, SN65T053EU, EH675FE17E, HB23A1520S

Tycker det kändes riktigt bra att man kunde matcha ikeas priser, och detta en helt vanlig dag (alltså ingen speciell vitvaruvecka). När jag plockade ihop samma siemensprylar på prisjakt så blev det över 40000 kr. Har ni liknande erfarenheter? Att det inte är några problem att matcha ikeas pris?
 
nizzehult
Vi köpte häll (Mästerlig), diskmaskin (Skinande), mikro (Framtid) och ugn (Kulinarisk) från IKEA. 5 års garantin vägde tungt men även detta att dom hade 20% på alla vitvaror före den 27/11.
Betalade alltså ca 15000,- för detta och då är det långt ifrån grundmodellerna! Ska kanske säga att det är rostfritt utförande (fruns krav...)
Köpte Kyl/Frys lokalt (Cylinda för 11000) men dom imponerar inte. IKEA fläktar tyckte vi inte höll måttet så där blev det en Siemens från tretti.se för 2800,-
Allt verkar funka bra, det enda jag retar upp mig på är att diskmaskinen inte har belysning och att man inte kan se displayen på denna då luckan är integrerad. Design före funktion, hrmpf!

Kan också berätta att på mikron står det Made in Sweden, ugnen Italy och diskmaskinen Poland. Hällens etikett går inte att se.
 
Redigerat:
Det finns väl diskmaskiner som projicerar en "display" på golvet, sen hade du ju kunnat välja en modell som inte är integrerad, det är ju inte IKEAs fel ;) Jag har inga problem med min helintegrerade, jag behöver veta vilket program jag sätter igång när jag ska börja, och tid kvar är inte så svårt att hålla koll på om det är av intresse.
 
nizzehult skrev:
Vi köpte häll (Mästerlig), diskmaskin (Skinande), mikro (Framtid) och ugn (Kulinarisk) från IKEA. 5 års garantin vägde tungt men även detta att dom hade 20% på alla vitvaror före den 27/11.
Betalade alltså ca 15000,- för detta och då är det långt ifrån grundmodellerna!
Köpte Kyl/Frys lokalt (Cylinda för 11000) men dom imponerar inte. IKEA fläktar tyckte vi inte höll måttet så där blev det en Siemens från tretti.se för 2800,-
Allt verkar funka bra, det enda jag retar upp mig på är att diskmaskinen inte har belysning och att man inte kan se displayen på denna då luckan är integrerad. Design före funktion, hrmpf!
Ja enligt ditt resonemang så är det vårt ikeapris som är högt. Ja nu har vi ju inte fått rabatterade priser därifrån som erbjuds vitvaruveckorna eller fyndvarupriser. Utan vanligt standardpris. Vi fick välja bort integrerad kyl/frys men detta var knappt vi ville ha ändå. Istället fick vi stora kyl/frys med A+++ resp A++. 5 års garanti var det även på siemenspaketet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.