Idag monterade jag på vinterdäcken på släpvagnen och undrar om det är många som gör det samma eller om de flesta förtränger det?
Själv använder jag främst vårt obromsade släp till att köra sopor till återvinningen och har dubbat på min Grand Cherokee, så bilen klarar nog av hålla ekipaget på vägen.
 
Har man dubbat på bilen MÅSTE man ha dubbat på släpet.
Har man dubbfritt (M+S) på bilen kan man ha dubbat eller dubbfritt men INTE sommardäck på släpet.

Bromsat eller obromsat spelar ingen roll.

Själv skiftar jag samtidigt på bil och släp.
 
har kört, olagligt, med sommardäck på kärran året om. Försökt undvika att köra på halkiga dagar.
Men i år har jag köpt nya dubbdäck, de kostar ju inte så mycket (bara 2 stycken, av vanlig dimension) och kan ju förhindra en olycka.
 
vojma skrev:
Har man dubbat på bilen MÅSTE man ha dubbat på släpet.
Har man dubbfritt (M+S) på bilen kan man ha dubbat eller dubbfritt men INTE sommardäck på släpet.

Bromsat eller obromsat spelar ingen roll.

Själv skiftar jag samtidigt på bil och släp.
Nu tror jag nog de flesta vet regelverket kring vinterdäck så det var inte därför jag startade tråden. Många med mig använder släpet så lite så istället istället för att ha vinterdäck kan man undvika att använda släpet då det är vinterväglag. Ibland väljer man ju att följa sunda förnuftet oberoende av vad lagen säger!
 
Slängde på dubbdäcken på mitt släp i torsdagskväll vid 22-tiden, då jag skulle dra iväg vid 04:30 på fredagmorgon, 45 mil med släp och det regnade o var +1 grad...

Spelar ingen roll hur bra dragbil eller hur bra däck man har på bilen om släpet ger sig iväg vid en inbromsning eller sväng För mig är det självklart att ha vinterdäck även på släpet.

Kör förövrigt med dubbfritt på bilen men föredrar dubbat på släpet dels pga greppet men framförallt att man slipper tänka på vad man har för däck på dragbilen.
 
4 odubbade C-däck kostar mer än det smakar i dimensionerna jag ska ha så jag rullar på med icke godkända m+s.
 
Har du dubbat på Jeepen?
 
Släpet (och bilarna) skall rulla så mycket som möjligt, så dubbdäcken åker på så snart det behövs. Det brukar bli en bit in i december här på Gotland. :)
 
Monterade själv de dubbade vinterdäcken på släpen för ett par timmar sedan. Dubbdäcken köptes i veckan och jag skulle aldrig ge mig ut på vägen med sommardäck på släpvagnen. Det är inte värt det att riskera sitt och andras liv när ett par dubbdäck till släpen bara kostar ett par tusenlappar.

När jag monterade så jag att det jag trodde var sommardäck på släpen faktiskt var M+S men det hjälper inte så mycket då jag har dubbat på bilen.

/Krille
 
Självklart kör vi med dubbdäck på släpet även att det bara rullar ca 50 mil under november-mars (i Kalmar län).

Föra vintern såg jag en bil med båttrailer (å båt) som blivit stoppad av polisen, sex-sju timmar senare stod båttrailern å båten kvar på P-fickan, vägen var saltad men det var snö/snömodd på vägrenen, snön hängde i luften, det började snöa ymnigt inom 30 minuter efter att personen blev stoppad av polisen.
 
Vet att man måste ha dubbat på kärran om man har dubbat på bilen men har inte förstått varför man måste ha det på en obromsad kärra.
Har själv M+S däck på kärran och kör med dubbat på bilen de få gånger jag åkt med kärran på vintern men kan ändra mig för en bra anledning (förutom att det är olagligt).
 
stilofunk skrev:
Har du dubbat på Jeepen?
Nej jag har odubbat på alla bilar, så så långt är det ju rätt iaf..... Även om jag använder släpet hela vintern så blir det i praktiken rätt få resor på vinterhalvåret. Eftersom jag inte gör resor längre än en halvtimma åt något håll med släpet kan jag leva med att det inte går riktigt rätt till.
 
MathiasS skrev:
Nej jag har odubbat på alla bilar, så så långt är det ju rätt iaf..... Även om jag använder släpet hela vintern så blir det i praktiken rätt få resor på vinterhalvåret. Eftersom jag inte gör resor längre än en halvtimma åt något håll med släpet kan jag leva med att det inte går riktigt rätt till.
Så länge man har förnuft att endast ge sig ut då väglaget medger det är det ju inget problem. (y)
 
Bezt skrev:
Vet att man måste ha dubbat på kärran om man har dubbat på bilen men har inte förstått varför man måste ha det på en obromsad kärra.
Har själv M+S däck på kärran och kör med dubbat på bilen de få gånger jag åkt med kärran på vintern men kan ändra mig för en bra anledning (förutom att det är olagligt).
Det är samma resonemang som på bilen, bästa däcken ska alltid sitta längst bak. Detta för att undvika släpp i kurva eller sladdande släp vid inbromsning.
 
Bezt skrev:
Vet att man måste ha dubbat på kärran om man har dubbat på bilen men har inte förstått varför man måste ha det på en obromsad kärra.
Har själv M+S däck på kärran och kör med dubbat på bilen de få gånger jag åkt med kärran på vintern men kan ändra mig för en bra anledning (förutom att det är olagligt).
Oberoende om släpet är bromsat eller obromsat så finns det risk att släpet går förbi bilen vid en inbromsning/kurvtagning, ju sämre däck ju större risk. Slitna sommardäck = störst risk, vinterdäck för sydeuropeiska är ungefär lika dåliga eller sämre än slitna nordeuropeiska sommardäck, slitna (o)dubbade vinterdäck = näst störst risk, nya (o)dubbade vinterdäck = minst risk.

Med ett obromsat släp så ska bilen bromsa upp hela totalvikten (bilens vikt och släpets vikt).
Med ett bromsat släp så tar släpets broms en del av släpets vikt.

För att minimera risken att släpet går förbi bilen så måste vikten vara rätt fördelad på släpet och vid en inbromsning bör bil och släp vara helt rakt, om bil och släp inte är rakt så är risken större att släpet går förbi bilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.