Har hört att röret är fastmurat i pipan på nåt sätt, det syns spår av murningen på vinden, ca 1,5 meter från nock, så röret är nog ca 3m. Man knacka sig in i pipan från vinden o slå bort infästningen, vet ej hur svår jobbet är. Vad kan man säga om materialkostnaden om man siktar ett 180 rör? är det en annan typ idag böjbar? Kanske gå hela vägen ner i pipan? Muren är ju från 1880-tal....

Något "sommarläge" finns nog inte. Röken går från vänster till höger, sen ner till den nedersta svarta plåten på pannan

Tillluft ja, finns det kända rekommendationer där? Har ett hål på 20*15cm i väggen, som kan regleras med stenull. Fick en tanke på att dra fram en slang på 160mm typ denna direkt till insuget på elfläkten och ut längs skruvrör ända ut så pannan får frisk kallluft. hur påverkar kall luft? Tänkte slippa kallras/drag i pannrummet också....
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ventilation/Ventilationsslang/Ventilationsslang-Alu-873856/
 
  • Gilla
Gusaf-59
  • Laddar…
Bra ide med slangen. Som du redan vet blir ugnen skapligt varm och luften är det som kyler manteln. Kalluft är bara bra mao.

Nuförtiden används flexibel rostfri slang vid skorstensrenovering. Kolla ex Schiedel.se
 
Hej igen!
Har nu köpt rökgastermomertern från clas, tänkte installera den på ett enkelt ställe, på min sista bild i föregående inlägg så syns en sotlucka uppe till vänster (svart) tänkte borra hål i den o sticka in termometern, är det ok?

Har även tätat fläsarna längs skruvröret med pannkitt, även tätat serviceluckan i plexiglas

Finns vissa tankar på eltändning, finns det någon fungerande modell på detta i min typ av förugn? På min gamla flistoker var det eltändning, vilket hade sina fördelar
 
Om sotluckan sitter direkt innan utloppet till skorstenen bör det bli bra, man vill ju ha så rättvist värde som möjligt.

Garanterat fungerande lösning finns hos piltorps varmluft. Samma typ används på stora anläggningar, kolla modellen igniter.
 
Spännande! :) Har kollat på "Igniter"
http://www.piltorps.se/media/41
Några funderingar uppstår när jag ser den: Hur släcks flisen i förugn efter uppnådd temp? Flisen ligger ju i en obruten sträng in i förugnen där den förbränns. Ektromagnet som stäger inluft vid fläkten eller ?

Finns andra lösningar som man kan bygga själv? Min gamla bygger ju på en elspiral på 2kw som sitter under rostret...
 
Fungerar säkert med en liknande elspiral som du hade tidigare, vet att Iwabo nyttjar den lösningen. Släckningen är i ditt fall ett större problem. Det du bör göra är en regelrätt nedeldning. Dvs stoppa skruven från förrådet och låta ugnsskruven gå vidare tills flisen i den tar slut och elden slocknar. Det som ställer till det i ditt fall är att sista skruven är ganska lång vilket innebär att nedeldningen tar lång tid, men med ack och rätt justerat kan det nog gå ändå. Vid återtändnig måste tänddosen vara rätt så att rätt mängd matas in i ugnen innan eltändningen startar. Sen behövs ju fotocell eller annan flamvakt som säger åt styret att övergå i drift.

Har ingen aning om din styrning är förberedd för detta, men det kan säkert tillverkaren svara på.
 
Styrsystem består av en "Siemens LOGO", PLC programmering, kan styra en hel del med denna. Men inget jag kan själv, det var elektrikern som fixade detta åt mig.

Inte helt enkelt alltså med nedsläckningen, det tål att fundera på :)

Någon aning om vad "igniter" kan kosta?

Angående rökgastemperaturen, vilka värden bör jag ha i driftläge och fyrläge? vad är skadligt för murstocken? Vad är för kalla rökgaser?
 
Med Siemens plc:n blir det nog att programmera lite nytt då. Vill minnas att värmaren kostar kring 1500+m

Gällande rökgastemp tycker jag du ska ligga mellan 100 och 250grC. MEN detta beror på hur effektiv pannan är, effekt panna/ugn osv. Vilken temp som skadar muren beror av hur fuktigt bränsle du kör, har du lite fuktigare flis bör du ha minst 100grC 1m ner från skorstenstoppen.
 
Eltändning är inget jag satsar på i nuläget, men mycket intressant att det finns som alternativ för framtiden. Steg 1 blir att optimera nuvarande utrustning. Det jag justerar ofast är fläktenhastigheten, tiderna på drift o fyrhållning, har mest varit osäker på mycket jag ska ställa fläkten, kör idag 5-6 av 10, där 10 är max (?) och hur stor glödbädd som är optimalt att ha i fyrhållningsläge (?) Liten glödbädd ger mindre flisförbrukning men kanske sotar mer?
Är väl sunt förnuft som får avgöra helheten men vissa saker är ändå upp till diskussion :) Ugnen har rejäl effekt märks tydligt, hörde från tillverkaren att den skulle kunnna värma hela gården om jag vill, dvs huvudbyggnad, uthus och verkstad :)

en sak till jag glömt fråga är acktankvariaten, när pannan installerades förberedde jag den för acktank, dvs sitter kulventil upptill och nertill på pannan. Vilka delar behövs för en acktank-installation i stort? kostnad på allt detta ungefär?
 
Min erfarenhet är att fläkten ska strypas rejält på dessa ugnar. Du har ju spjäll för primär och sekundär luft. Börja med sekundärluften (övre) helt stängd och primären halvöppen. Jag tror absolut 5 räcker på fläkten. Kolla hur den går och öppna försiktigt sekundärluften tills du får bort dom svarta topparna i flamman. Detta förutsätter förstås att du kan se flamman i nått singlas el liknande. Går inte det måste du köra längre tid och kolla färgen på sotet i eldstaden. Detta ska vara mellangrått.

Glödbädd på fyrhållning ska inte vara större än att glöden hålls igång. Ofta glöder det bara närmast skopan. Under drift ska du ha ca 2 cm ring ytterst på rostret där du kan skönja rostret genom glödbädden.

Hur går det rökgastempen?
 
Det här med primär o sekundärluft är jag helt okunnig på. Är det de små spjällen på ungen du menar som sitter vid fläkten? det är enda som är justerbart på ungen vad jag vet. Var finns egentligen primär o sekundärluftintag i min utrustning? Antar att det inte har med spjäll/luckor på själva pannan att göra?
Pinsamt dålig koll på detta som sagt ;)

Rökgastempen ska jag försöka få på plats kommande dagarna, hör av mig med rökgasvärden så snart jag fått dit den. Ska bli intressant! :)
 
Japp, det är spjällen mellan ugn och fläkt som avses. Som sagt, det nedre är primär och går ner och kommer upp genom rostret. Detta kan du ha öppet helt. Sekundär är övre spjället och går rakt in i ugnen, börja med detta helt stängt för att sedan öppna försiktigt vid justering.
 
Ok, du är jag med :) Vad mycket jag lärt mig senaste tiden, tack vare dig jensaro!
De två spjällen har stått vidöppna så länge jag haft ugnen, kanske en av anledningarna att den sotar rätt mycke och att övre skostensrör inte hinner få med all rök?. Svarta topparna borde ju vara de som sotar ner mer, oförbrännt...

Vad är ett singlas? kan vara ett sånt mörkt glas man sett i ugnar på industrier....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.