Planerar att införskaffa belysning till snickarboden och har läst på en hel del om lysrör, HF-don, T5 eller T8.. Har kommit fram till att om det blir lysrör så blir det dessa:
http://www.lantbutiken.se/butik/kap...ur-och-lampa-ip65-for-stall-och-ladugard.html

4 st 2*36 W armaturer vilket blir ca 3000 kr med frakt. (eventuellt skulle jag behöva 6 armaturer, men snålade in lite då jag ändå kommer att ha punktbelysning vid maskiner och arbetsbänk).

Dock är det många som verkar tycka att HF-don inte är något att ha, för dom går sönder. För mig är det dock antingen Hf-don eller något annat än lysrör, för jag har alltid hatat lysrör som blinkar när man slår på dem..

Vad är alternativet? Att åka på loppis och köpa gamla porslinsarmaturer för glödlampor? Det lär ju bli betydligt billigare, och frågan är om det inte är mest prisvärt i längden (då det tar lång tid att tjäna in lysrörsarmaturerna, speciellt om Hf-donen måste bytas då och då).

LED är väl för dyrt och dåligt som allmänbelysning? Finns andra alternativ? Lågenergilampor vill jag inte ha, för jag vill ha ljust på en gång, inte efter 5 minuter..
 
Redigerat:
Eh.. lysrör har väl samma uppvärmningstid som lysrörslampor?
 
Jag gav 7k för att få 8 armaturer uppsatta, tre uttag på två ställen uppsatta och inkoppling av en fläkt i höstas, allt gjort av behörig elektriker. Priset inkluderade material och arbete samt en viss översyn av befintlig el. Så 3k för fyra armaturer känns dyrt, elektrikerna kan ju ofta köpa för bättre pris.
 
SnickareHobb skrev:
Dock är det många som verkar tycka att HF-don inte är något att ha, för dom går sönder. För mig är det dock antingen Hf-don eller något annat än lysrör, för jag har alltid hatat lysrör som blinkar när man slår på dem.

Vad är alternativet?
Tidningen Elektor hade för länge sedan en byggbeskrivning på en snabbtändare för lysrör.
Den byggde på ett Philips-patent och använde bl.a en tyristor om jag inte minns fel.
De hade gjort konstruktionen så att den fick plats inuti höljet till en vanlig glimtändare.
Jag byggde en sådan och det var verkligen magiskt. Lysröret tände sig på mindre än en halv sekund och det var helt utan blink.
Jag tycker att sådana tändare borde finnas att köpa, men jag har ingen koll på det.
Någon annan som vet?
 
Plutus skrev:
Eh.. lysrör har väl samma uppvärmningstid som lysrörslampor?
Ok. Alltså bara glödlampor som duger?
 
Plutus skrev:
Eh.. lysrör har väl samma uppvärmningstid som lysrörslampor?
Jag har inte hela den tekniska förklaringen, men vanliga lysrör verkar bara behöva värme på elektroderna en kort stund för att lysröret ska tända. Processen som skapar ljuset verkar inte ha något nämnvärt beroende av lysrörens temperatur.
Det verkar som gasblandningen i vissa lågenergilampor behöver värmas för att de ska bli fart på ljuset, ungeför som för natriumlampor.

Eftersom jag har använt en snabbtändare för lysrör vet jag att ljuset är fullt acceptabelt från ett lysrör omedelbart när det tänder, även om det sker på mindre än en sekund. Jag märkte aldrig att ljuset var svagare i början, så jag vet inte om den effekten finns på vanliga lysrör.
 
Redigerat:
SnickareHobb skrev:
Planerar att införskaffa belysning till snickarboden och har läst på en hel del om lysrör, HF-don, T5 eller T8.. Har kommit fram till att om det blir lysrör så blir det dessa:
[länk]

4 st 2*36 W armaturer vilket blir ca 3000 kr med frakt. (eventuellt skulle jag behöva 6 armaturer, men snålade in lite då jag ändå kommer att ha punktbelysning vid maskiner och arbetsbänk).

Dock är det många som verkar tycka att HF-don inte är något att ha, för dom går sönder. För mig är det dock antingen Hf-don eller något annat än lysrör, för jag har alltid hatat lysrör som blinkar när man slår på dem..

Vad är alternativet? Att åka på loppis och köpa gamla porslinsarmaturer för glödlampor? Det lär ju bli betydligt billigare, och frågan är om det inte är mest prisvärt i längden (då det tar lång tid att tjäna in lysrörsarmaturerna, speciellt om Hf-donen måste bytas då och då).

LED är väl för dyrt och dåligt som allmänbelysning? Finns andra alternativ? Lågenergilampor vill jag inte ha, för jag vill ha ljust på en gång, inte efter 5 minuter..
Jag skulle kunna sälja en bättre armatur billigare än det där...
En elfirma kan köpa in armaturer till ganska bra pris, fråga runt på olika firmor som har några anställda, dom har oftast bättre priser då dom köper mer material.

Lysrör är absolut mest ljus för pengarna, utan konkurrens.
 
b_hasse skrev:
Tidningen Elektor hade för länge sedan en byggbeskrivning på en snabbtändare för lysrör.
Den byggde på ett Philips-patent och använde bl.a en tyristor om jag inte minns fel.
De hade gjort konstruktionen så att den fick plats inuti höljet till en vanlig glimtändare.
Jag byggde en sådan och det var verkligen magiskt. Lysröret tände sig på mindre än en halv sekund och det var helt utan blink.
Jag tycker att sådana tändare borde finnas att köpa, men jag har ingen koll på det.
Någon annan som vet?
Det finns tändare som tänder rören direkt, Har för mig att dom heter 501, dom används till natriumarmaturer.
Det negativa är att det sliter på rören mer än en vanlig.
 
b_hasse skrev:
Tidningen Elektor hade för länge sedan en byggbeskrivning på en snabbtändare för lysrör.
Den byggde på ett Philips-patent och använde bl.a en tyristor om jag inte minns fel.
De hade gjort konstruktionen så att den fick plats inuti höljet till en vanlig glimtändare.
Jag byggde en sådan och det var verkligen magiskt. Lysröret tände sig på mindre än en halv sekund och det var helt utan blink.
Jag tycker att sådana tändare borde finnas att köpa, men jag har ingen koll på det.
Någon annan som vet?
Hur fungerar en "vanlig" elektronisk glimtändare då? Trodde det var samma princip där grejen är att generera startpulsen från reaktorn vid toppen på sinusvågen (när reaktorn är "fulladdad").
 
Bo.Siltberg skrev:
Hur fungerar en "vanlig" elektronisk glimtändare då? Trodde det var samma princip där grejen är att generera startpulsen från reaktorn vid toppen på sinusvågen (när reaktorn är "fulladdad").
Antagligen är det samma princip. Den enda elektroniska tändare jag använt är den jag byggde själv. Mitt förråd med vanliga glimtändare verkar aldrig ta slut.
Den elektroniska jag byggde gav en tändpuls varje eller varannan halvperiod (minns inte vilket) ända tills lysröret tändes. Mellan pulserna värmde den glödtrådarna, vars temperatur alltså ökade ända till lysröret tände.
I vanlig rumtemperatur tände som sagt lysröret på mindre än en halv sekund.

Jag känner nu att jag måste köpa några moderna elektroniska tändare för att testa, de verkar kosta ca 50 kronor styck.
De bör ju vara bättre än den relativt enkla konstruktion från Elektor som jag byggde själv för många år sedan.

PS
När jag tänker efter så har jag nog lagt märke till att lysrör kan lysa lite sämre i början, framför allt i kalla miljöer. Det mest irriterande har dock alltid varit blinkandet. Man har riktigr känt hur varje tändning slitit på lysrör och tändare. Med elektroniska tändare borde slitaget vid tändning vara minimalt.
DS
 
Har faktiskt bara en elektronisk tändaren i en enda armatur, och visst den tänder utan blink, fast efter någon sekund eller två.

Och ljusflödet från ett kallt lysrör går att mäta. Vill minnas att jag mätte upp i storleksordningen 60-70% jämfört med varma rör, och det tog nog 10 minuter innan det var fullt ös.
 
En IP44 räcker gott å väl om det inte är EXTREMT dammigt i din snickarbod
 
Jag är nog tveksam till det här att bygga tändare själv. I en dammig snickarbod bör man satsa på D-märkta armaturer och säkerhetständare pga brandfaran.

Jag köpte nyligen ett gäng sådana tändare till uthusen (försäkringskrav) och dom visade sig vara elektroniska, av märke Philips. Tycker nog att dom tänder hyfsat snabbt, ca halva tiden jämfört med glimtändare.
 
Redigerat:
De elektroniska tändarna ger säkert fördelar i livslängd på rören om man tänder mer frekvent. Man slipper ju även blink vid starten då de förvärmer mer kontrollerat och sen tänder på första försöket eller löser ut om det är säkerhetstypen.

Det finns även såna som ger snabbstart men då får man söka speciellt efter det, ordet elektronisk innebär oftast blinkfri tändning och vanligt också med säkerhetsfunktionen.

Jag har precis som Hasse byggt såna som grabb när man labbade med allt, minnet kom tillbaks nu när han nämnde det. En mycket enkel konstruktion med en diod, tyristor, zener och RC snubber, tände fint på säkert under halvsekunden. Samma ligger säkert till grund för nutida tändare, har aldrig öppnat någon. Och som mycke_nu säger inget lämpligt att göra mer än som experiment, kan tänka mig större risk för drosselbrand pga DC komponenten om tändningen misslyckas pga dåligt rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.