Rrrrr skrev:
Jag tycker dock det blir lite konstigt att inte räkna med "firmatid" eftersom detta oftast inte är den anställdes fel. Om det blir glapp mellan jobb, saknas jobb eller liknande och en anställd får städa förråd eller nåt annat så borde man ju inte straffas av det.
Att inte ge bonus för interntid kommer troligen att leda till att interntiden minskar, eftersom de anställda kommer att anstränga sig lite extra för att få sin tid debiterbar då direkt syns i plånboken. Troligen är det bra för företaget att ha det på det här sättet, eftersom det leder till att intäkterna alltid prioriteras men risken är att den prioriteringen sker på bekostnad av långsiktiga förbättringar.
 
Om syftet är att få bort sjukfrånvaro så tror jag inte en ekonomisk närvarobonus är rätt metod - risken är att man får in smittspridare på jobbet utöver de som man vill ha dit (de som "känner efter" om de kanske inte har lite ont i huvudet på morgonen). Det är nog bättre att försöka göra arbetsplatsen hälsosammare. Cornucopia har några intressanta blogginlägg på ämnet.

VAB kommer man normalt inte åt. Är barnen sjuka så är de, och dagisbarn blir sjuka titt som tätt. De flesta vill heller inte VABba utan föredrar att gå till jobbet. Det enda sätt som jag kommer på är att betala ut bonus till den anställde då dennes partner vabbar, men det känns rätt omoraliskt att ha ett sånt system.
 
Rrrrr skrev:
Debiterbara och debiterade timmer är väl förhoppningsvis samma? :rolleyes:

Jag tycker dock det blir lite konstigt att inte räkna med "firmatid" eftersom detta oftast inte är den anställdes fel. Om det blir glapp mellan jobb, saknas jobb eller liknande och en anställd får städa förråd eller nåt annat så borde man ju inte straffas av det.
Ja man kan ju önska det men i praktiken så är ju detta mätetal man noga följer upp separat. För en konsult handlar det ju om att vara så lättsåld som möjlig för att kunna förhållandet mellan debiterbara och debiterade timmar ska var så nära 1 som möjligt. Men, TS verkar inte riktigt vara i konsultbranchen så detta är väl oavsett ett stickspår som TS inte har nytta av.....
 
KnockOnWood skrev:
Vad menar du med detta, Rrrrrrr?
Slutsatsen är väl att det i vilket fall inte är omöjligt att få till ett sånt system. Bra eller ej.
 
pelpet skrev:
Att inte ge bonus för interntid kommer troligen att leda till att interntiden minskar, eftersom de anställda kommer att anstränga sig lite extra för att få sin tid debiterbar då direkt syns i plånboken. Troligen är det bra för företaget att ha det på det här sättet, eftersom det leder till att intäkterna alltid prioriteras men risken är att den prioriteringen sker på bekostnad av långsiktiga förbättringar.
Risken är också att kunderna feldebiteras. Jag kan tänka mig att det blir lockande att dra benen efter sig om man anar att man kommer få en timme över i slutet av dagen. I längden skadar naturligtvis ett sånt beteende företagets anseende.
 
Rrrrr skrev:
Företaget räknar ut bonus beroende på hur bra företaget gått det året sen får alla anställda en bonus beräknat på debiterbara timmar. D.v.s sjukdom, vab, eller inte ens firmatid räknas in i som bonusgrundande.

Jag vet om två företag som har detta upplägg.
Det skiljer sig ju avsevärt mot TS förslag eftersom en enskild sjukdag inte får lika stort genomslag.
 
joflopp skrev:
[...]

Nu svamlade jag iväg rejält, med tanke på vad frågan från början var. Jag brinner dock för den här typen av utveckling och vet att metoden fungerar såväl inom tillverkningsindustrin som tjänstesektor och offentlig förvaltning. :)

I offentlig förvaltning gjorde mig nyfiken.... (Även om man kanske får se det som ämnesflykt....) finns det exempel på lean i offentlig förvaltning?
 
Använder de inte lean inom sjukvården?
 
13th Marine skrev:
Använder de inte lean inom sjukvården?
"De"?

Det kanske det finns någon som gör, men speciellt utbrett är det knappast.
 
13th Marine skrev:
Använder de inte lean inom sjukvården?
Jo visst gör "de" det.

Lägger patienter i korridorerna t.ex.
 
Skulle gissa att om exempelvis Toyota som har tagits som exempel när det det gäller lean skulle bedriva sin verksamhet på samma sätt som vissa landsting gör så skulle de inte haft något att leverera och ännu mindre någon som skulle köpa produkten.
 
S:t Görans i Stockholm arbetar med Lean, det brukar vara exemplet som lyfts fram. Mig veterligen är det inte alls utbrett inom sjukvården. Det ställer en hel del krav på att börja arbeta såhär. Vi arbetar med Lean på mitt jobb och för många blir det väldigt stora kontraster. Man ifrågasätter ALLT. Som knegare är det rätt roligt när det börjas med 5S på tjänstemännens arbetsplatser:).

Det får nog starts en egen tråd om det här för annars spårar nog den här tråden ur. Det ska väl sägas att det skrivs en hel del negativt om Lean också och att det ibland ses lite väl mycket som en helig religion bland vissa.

Till TS vill jag säga att jag inte tror hans variant fungerar så bra. På min arbetsplats så har vi en hel del strulpellar som vaknar hej vilt, är sjuka titt som tätt och så vidare. För min del, som aldrig är borta, hade det varit en guldgruva. Men det är nog saker som arbetsmiljö, dåliga chefer och så vidare som är problemet.Bättre att lägga pengarna/resurserna på att försöka få de med hög frånvaro att vara där i högre utsträckning.
 
Var tvungen att skriva lite mer om Lean fastän jag frångår tråden lite. Kan skriva en bok om det men här är en kortfattad version av vad de gjort på S:t Görans: http://www.stgoran.se/sv/Om-oss/Korta-fakta/Processorientering/

Mycket handlar om att engagera alla och att de som sysslar med sakerna får bestämma. Man får glömma mycket från skolboken och hitta egna vägar. Tror S:t Görans var först med att avskaffa ronden och har sett fler sjukhus börja arbeta så sen. Toyotas egen fabrik i Turkiet får in över 70000 förslag på förbättringar varje år från de som arbetar där och något i stil med 80% genomförs.Nog om detta nu...
 
Jag tror inte heller på TS bestraffningssystem av en enkel anledning att det är för trubbigt och kommer inte att uppnå det som TS kanske hoppas på eller i alla fall inte gynna företaget. Jag kan knappt räkna mina sjukdagar på ena handen de senaste 10 åren men jag har full förståelse för att andra drabbas oftare än mig och är bara tacksam att jag är tillräcklig frisk så jag kan jobba. Men med två barn så är det en verklighet att man får vabba även om jag oftast sparar in pengar för staten och jobbar in den tiden. Men jag har ett jobb där det är möjligt vilket det inte verkar vara i TS arbetssituation.

Som flera varit inne på så är bonusen i TS förslag helt kopplad till att man varit på plats på jobbet vilket enligt mig inte egentligen säger något alls om man varit produktivare eller mer lönsam för företaget än en person som av olika skäl varit borta 1-10 dagar per år. Systemet skulle premiera närvaro istället för prestation och förmodligen skrämma iväg småbarnsföräldrar som istället skulle hitta ett företag som har större acceptans för sjuka barn.

Men visst är man ute efter att premiera flest timmar på jobbet utan koppling till prestation så är väl TS förslag OK. Personligen skulle jag tro att den typen av bonussystem är kontraproduktivt och vill man som flera redan påpekat se till att närvaron på arbetsplatsen ökar så finns det andra bättre vägar.
 
A
Jag är 100% säker på att de arbetsgivare som visar hänsyn, omdöme, medkänsla, respekt, empati eller kalla det vad ni vill under småbarnsåren och hjälper de anställa som är föräldrar att få arbetsliv och familjeliv att gå ihop (eller har andra behov) kommer att få mångdubbelt tillbaka.

Den anställde som kämpat sig igenom småbarnsåren kommer uppskatta den arbetsgivare som gav stöd under föräldratiden och kommer ge mångdubbelt tillbaka i många år efteråt. Har arbetsgivaren en attityd att man hjälper varandra genom tuffa tider oavsett orsak kommer de anställda att agera på samma sätt, dvs hjälpa varandra och företaget vilket kommer att gagna företaget "big time" i det långa loppet. Att veta att man jobbar på ett företag som supportar de anställa i alla lägen skapar en oerhörd trygghet och lojalitet till företaget som på sikt kommer göra att de anställda kommer kämpa för att företaget ska gå bra och göra vinst för att "betala tillbaka". Detta gäller självklart inte bara föräldrar utan arbetsgivaren måste ta hand om alla sina anställda oavsett behov. Lyckas man med det har man anställda som kommer gå genom brinnande lava för att hjälpa sin arbetsgivare när det behövs, *det* är företagskultur som slår alla bonussystem med hästlängder.

Jag har varit anställd hos arbetsgivare som lyckats med att få till sådan bra kultur och sådana som inte ens haft intresse av att försöka, utan där de enbart fokuserat på närmsta kvartalsrapport Jag behöver kanske inte ens nämna att de kortsiktiga företagen idag antingen är uppköpta av andra företag eller har gått i konkurs pga dålig lönsamhet och de andra är företag som klarat sig allra bäst i sina respektive branscher de senaste krisåren.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
MTech och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.