Status
Tråden går ej att kommentera.
Rrrrr skrev:
Får lite deja vu-känsla. Visst har vi pratat om detta med att ta betalt eller ej för resekostnad/tid här förr? :rolleyes:
Många verkar ha väldigt svårt att förstå hur det funkar att driva ett företag så jag tänkte offra några minuter på att förklara grunderna så enkelt som möjligt så att förhoppningsvis alla förstår:
Varför kommer dessa frågor upp hela tiden. Verkar som om många framförallt från hantverkarskrået tror att konsumenter tycker att det skall vara en minusaffär att driva verksamhet inom just hantverk. Det är ingen i tråden som inte tycker att man skall debitera tiden man arbetar och att plus samt minus skall gå ihop för hantverkaren. Det som folk vänder sig emot är att man lägger in olika former av extra avgifter i fakturan. :thumbdown: Jag gillar när näringslivet är transparent. Om man har en vinstmarginal på 45 % eller inte spelar föga roll. Ärlighet måste genomsyra en bransch annars får branschföreningen se till att den gör det. Annars är det så att hantverkarna, även de goda, ställer upp på att det finns rötägg i sin egen bransch. För de skyller alena på konsumenten. Jag tycker det är problamtiskt.
Problemet är att ingen hantverkare här i tråden tycker det är en bra idé att lämna exempelvis en disclaimer i samband med offert på vilka punkter det är som de tar extra betalt för och som inte är rimligt att en konsument av sällanköpsvaror kan veta om att de finns. Servicebilavgift? Det är inget jag betalar på media markt, clas ohlson, hos min tandläkare, frisör, dagis, ja ni fattar. Men tydligt i den här tråden är att gillet tycker: det går inte, orkar inte, kan inte, tjänar själv på det, det är kundernas fel, jag kommunicerar själv så det är inget problem eller dylika skäl.
Tyvärr kommer det att leda till oavsett om man gillar det eller inte att vi kommer lägga skattepengar på att styra upp de här verksamheterna.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Jo men nu var problemet att det ju INTE var sant, men det kopplade du tydligen inte :x
ROTFLMAO :D



Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
thomasx skrev:
ROTFLMAO :D
Uuuuhhhhh... vad roooolig du var nu dåååå.... :wow: :x


Men det är klart...
det är ju lättare att försöka vara lustig när man inte har nåt vettigt svar att komma med. ;)
 
Alfredo skrev:
Jag påstår att jag städar betydligt bättre hemma än de lokalvårdare vi exempelvis har på jobbet! Tveklöst!

Dock tar det nog otroligt mycket längre tid...
Intressant jämförelse. Städhjälpen har inga extra avgifter för bil, km eller restid, inga avgifter för hyra av hink, skurmopp eller polermaskin, inte ens ett idag-var-det-extra-skitigt-påslag har hon. Man får förmoda att städbranschen redan har städat sig själva först:)
Kanske något för hantverksbranschen att se upp till :)

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Du får ta tag i detta med uppstädningen ThomasX, du verkar ju ha ett brinnande intresse! :) Sen finns det nog gott om andra branscher att hugga fatt i.

I denna tråd märker man att privatkunder vill ha enklare fakturor där allt är inbakat i timkostnaden, svaret blir då såklart att höjer man timkostnaden kommer kunden välja billigare hantverkare. Däremot kan ju hantverkare vara tydligare med vilka kostnader som ingår i en del fall enligt de exempel som ibland ges här på forumet.

Ett annat problem är när det fuskas med jobbet, då får kunden inte valuta för pengarna trots lägre timpenning och detta problemet är nästan större än med överraskande tillkommande kostnadsposter då tilltron till hantverkaren minskar och misstankar att denne inte kommer kunna utföra jobbet som önskat börjar dyka upp.

Sen har vi en hantverkare som Paul, (även om vi bara får höra en sida här då hans kunder inte får komma till tals) som sliter som egenföretagare, både som hantverkare, ekonom, inköpare osv, kort sagt alla som behövs för att driva företag, jobbar dubbelt så mycket som en vanlig anställd men tjänar bara hälften.

Han verkar noggrann och mån om att kunden ska tycka jobbet blir bra utfört, fuskar inte med ROT eller för höga pålägg, vilket man enligt vissa måste för att överleva.

Sen kan man naturligtvis jämföra med städyrken men det blir inte riktigt samma, beställer man ett kök eller badrum blir man besviken om jobbet inte lever upp till förväntningarna, är städningen dåligt utförd kan man ju bli lite ledsen, men det är enkelt att göra om.
 
thomasx skrev:
Intressant jämförelse. Städhjälpen har inga extra avgifter för bil, km eller restid, inga avgifter för hyra av hink, skurmopp eller polermaskin, inte ens ett idag-var-det-extra-skitigt-påslag har hon. Man får förmoda att städbranschen redan har städat sig själva först:)
Kanske något för hantverksbranschen att se upp till :)
Så var vi ute och halkade igen ja... ;)

Bara vid en snabb koll så dök följande tre länkar upp som motsäger dina påståenden om att de inte tar betalt för körningarna eftersom merparten tydligen gör det... ;)

http://www.hemfrid.se/Priser/Engangsuppdrag/
http://www.homework.se/
http://www.privathemtjanst.se/index.php?option=com_content&view=article&id=154&Itemid=249

Hantverkarna tar inget betalt för sina verktyg heller så det är också felaktigt att påstå... :x


Förmoda kan du göra länge till då känner jag det som när jag läser följande...

http://makeclean.se/stadforetaget-homework-fortsatter-fuska-pa-sin-hemsida/

:p

Som Rrrrr skrev... HELT KORREKT...
...alla branscher har sitt sätt att dra in pengarna som behövs för att driva företagen. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
Slugge skrev:
svaret blir då såklart att höjer man timkostnaden kommer kunden välja billigare hantverkare.
Menar du att det enda sättet att sälja sin tjänst är att ge kunden sken av att man är lika billig som billigare hantverkare? Hur menar du annars?

Slugge skrev:
Sen har vi en hantverkare som Paul, (även om vi bara får höra en sida här då hans kunder inte får komma till tals) som sliter som egenföretagare, både som hantverkare, ekonom, inköpare osv, kort sagt alla som behövs för att driva företag, jobbar dubbelt så mycket som en vanlig anställd men tjänar bara hälften.
Alla egenföretagare lever i samma värld vad gäller att administrera sitt företag, många väljer att lägga ut administrativa uppgifter på de som gör det bättre snabbare och billigare, och istället öka sin debiterabara tid, vilket i många fall lönar sig rent ekonomist. kanske något för Paul att fundera över. Men jag har ingenstans sett att det som står ovan är sant i Pauls fall. och då uppstår också frågan, var har det framgått att paul jobbar 100h i veckan men bara tjänar 12000 i månaden?

Slugge skrev:
Sen kan man naturligtvis jämföra med städyrken men det blir inte riktigt samma, beställer man ett kök eller badrum blir man besviken om jobbet inte lever upp till förväntningarna, är städningen dåligt utförd kan man ju bli lite ledsen, men det är enkelt att göra om.
Så är det, men affärsmodellen för hur man tar betalt är fullt jämförbar.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Så var vi ute och halkade igen ja... ;)

Bara vid en snabb koll så dök följande tre länkar upp som motsäger dina påståenden om att de inte tar betalt för körningarna eftersom merparten tydligen gör det... ;)

[länk]
[länk]
[länk]

Hantverkarna tar inget betalt för sina verktyg heller så det är också felaktigt att påstå... :x


Förmoda kan du göra länge till då känner jag det som när jag läser följande...

[länk]

:p

Som Rrrrr skrev... HELT KORREKT...
...alla branscher har sitt sätt att dra in pengarna som behövs för att driva företagen. :)
Nej då, det är inte jag som är ute och halkar, jag har uppgett precis vad som gäller för vår städhjälp.
Att de företagen du visar har klara och tydliga prislistor är ju föredömligt, det är ju precis vad vi konsumenter efterfrågar. Har du motsvarande prisinformation på din hemsida?
 
thomasx skrev:
Nej då, det är inte jag som är ute och halkar, jag har uppgett precis vad som gäller för vår städhjälp.
Att de företagen du visar har klara och tydliga prislistor är ju föredömligt, det är ju precis vad vi konsumenter efterfrågar. Har du motsvarande prisinformation på din hemsida?
Kan du då visa var i ditt påstående det står att det du skrev gällde ER städhjälp... :rolleyes:

...och hur kan du förmoda att de städat upp när de flesta likt hantverkarna bevisligen debiterar för körningarna. ;)

Svar NEJ.... jag har ingen prisinformation på min hemsida och anser inte det vara nödvändigt.
Det viktiga är att det klart och tydligt framkommer till kunden via offerten vad jag tar betalt för olika saker.

thomasx skrev:
Intressant jämförelse. Städhjälpen har inga extra avgifter för bil, km eller restid, inga avgifter för hyra av hink, skurmopp eller polermaskin, inte ens ett idag-var-det-extra-skitigt-påslag har hon. Man får förmoda att städbranschen redan har städat sig själva först :)
Kanske något för hantverksbranschen att se upp till :)
 
Redigerat:
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
thomasx skrev:
Alla egenföretagare lever i samma värld vad gäller att administrera sitt företag, många väljer att lägga ut administrativa uppgifter på de som gör det bättre snabbare och billigare, och istället öka sin debiterabara tid, vilket i många fall lönar sig rent ekonomist. kanske något för Paul att fundera över. Men jag har ingenstans sett att det som står ovan är sant i Pauls fall. och då uppstår också frågan, var har det framgått att paul jobbar 100h i veckan men bara tjänar 12000 i månaden?
Korrekt thomasx...
...följande saker framkommer ingenstans i detta forumet och lär aldrig göra det heller ;)

- Hur mycket jag arbetar
- Vem som gör vad för mitt företags räkning
- Vad jag debiterar
- Vilka omkostnader jag har
- Vad jag tjänar

m.m m.m m.m

Därför att det är totalt oväsentligt att ens diskutera detta på ett forum för det är inte mig vi diskuterar härinne utan någonting helt annat...
Just nu är vi sååååå OT som det kan bli känns det som...

Frågan var fortfarande:

- Får en hantverkare "salta" en faktura ??

...och svaret NEJ är alla överens om... ;)
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Frågan var fortfarande:

- Får en hantverkare "salta" en faktura ??

...och svaret NEJ är alla överens om... ;)
Och svaret från Paul-Staffan och hans kollegors svar på frågan.
"Vad gör hantverkarna gemensamt för att reda ut de som saltar?"
Paul-Staffan och Cos reaktion på förslag: Orkar inte, kan inte, skulle inte funka, jag kommunicerar det får de andra göra också, det är konsumentens fel. Tja tråden kan göras lång. :)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Kan du då visa var i ditt påstående det står att det du skrev gällde ER städhjälp... :rolleyes:
Tja, jag refererade till henne i bestämd form, hur svårt kan det vara att förstå... :rolleyes:


Paul-Staffanstorp skrev:
...och hur kan du förmoda att de städat upp när de flesta likt hantverkarna bevisligen debiterar för körningarna. ;)
Ta ditt eget första exempel, Hemfrid, klar och tydlig prisinformation på hemsidan. De tar inte betalt för restid, km eller bil, däremot har de en fast inställelseavgift som är klart och tydligt specificerad. Som sagt: Föredömligt!
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Exakt det är inte metoderna i sig som man är upprörd över utan att det smugglas in på en faktura. Om hanverkarna hade en sådan här sida hade ju varit jättebra! (y)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Korrekt thomasx...
...följande saker framkommer ingenstans i detta forumet och lär aldrig göra det heller ;)

- Hur mycket jag arbetar
- Vem som gör vad för mitt företags räkning
- Vad jag debiterar
- Vilka omkostnader jag har
- Vad jag tjänar

m.m m.m m.m

Därför att det är totalt oväsentligt att ens diskutera detta på ett forum för det är inte mig vi diskuterar härinne utan någonting helt annat...
Just nu är vi sååååå OT som det kan bli känns det som...

Frågan var fortfarande:

- Får en hantverkare "salta" en faktura ??

...och svaret NEJ är alla överens om... ;)

Och jag har INGET att invända :)
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
thomasx skrev:
Tja, jag refererade till henne i bestämd form, hur svårt kan det vara att förstå... :rolleyes:

Ta ditt eget första exempel, Hemfrid, klar och tydlig prisinformation på hemsidan. De tar inte betalt för restid, km eller bil, däremot har de en fast inställelseavgift som är klart och tydligt specificerad. Som sagt: Föredömligt!
Det stod fortfarande inte att det gällde DIN specifika städhjälp ;)
Det stod "städhjälpen" och kunde likadant stått "hantverkaren" utan att det framkommer att det var en specifik person... ;)

...för att Hemfrid har gjort det så menar du att de städat upp sin bransch och menar på att inte hantverkarena har det...
TROTS att mängder av hantverkare kör med lika öppna kort om vad de debiterar på sina offerter.
Lika specificerat och lika föredömligt !!!

Nä.... du bara måste gnälla på just hantverkarna... det är det som det handlar om för din del... :screwy:


...och när du får svart på vitt att det är likadant i andra branscher där du inbillat dig att det inte är det, så gör du allt för att vända på steken för att slingra dig undan verkligheten... herrejisses :p
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.