Status
Tråden går ej att kommentera.
skalman1 skrev:
Fast nu är ju denna tråden skapad pga applesnack i en tråd där TS inte var intresserad av en iPad så snacket har väl helt enkelt fortsatt i denna tråden.
Ursprungstråden har ju fått rensats 2 gånger pga iPad fantasterna inte kan acceptera att TS ville ha något annat....
Den rensades för att innehållet blev OT och nu är vi här. Med oss följde belackarna.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
I Linux/Unix världen så säger vi iaf oftast "Nej, det går inte föratt ("tekniskt problem," "eller det skulle i förlängningen leda till det här oförutsedda tekniska problemet", eller "Jo, det är inte så lyckat, men har blivit så av historiska skäl och nu är det för sent att ändra", eller "ja, det är ganska esoteriskt/kortfattat, men det ger andra fördelar för andra användare/experter, och de är de som utvecklat systemet")

Iaf när vi har en bra dag... Vi har dåliga dagar också. :)

Själv drar jag dock slutsatsen, iOS är inte för mig. Och det beror nog med 99% sannolikhet inte på att jag inte sett ljuset, ju mer jag lär mig om det desto mer övertygad blir jag om att jag inte är målgruppen.
Självklart är inte tekniska doktorer i datasäkerhet målgruppen, sådana bygger sina egna mobiltelefonsystem. :p Apple's prylar är till för civilingenjörer och nedåt på nördskalan. :)

Lite märkligt hur infekterade sådana här trådar blir, har aldrig sett något liknande när det gäller bilar, exvis.
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Johan Gunverth skrev:
Den rensades för att innehållet blev OT och nu är vi här. Med oss följde belackarna.
Håller man sig till "best practices" och accepterar begränsningarna som Apples ekosystem medför så är det oftast underbart och "bara fungerar". När något strular så kan det ibland vara svårare att se vad som går snett i ett så pass slutet system som iOS ändå är. Ska jag vara ärlig så har även jag en server smetfull med media i form av serier och filmer. Det är dock väldigt länge sedan den var i aktiv drift. Netflix/hulu/iTunes har ett så pass stort utbud att det inte behövs. Har kört xbmc, mce, wdtv i många år men gav till sist upp. Molntjänster har sina nackdelar och risker, men i det här läget i livet så är det den bästa lösningen för mig att ha ett lagligt mediabibliotek som ersätter upphovsmännen.

När det gäller val av iPad vs andra plattor så handlar det väl om hur pass integrerad / investerad man är i ett ekosystem. Min iPad använder jag uteslutande till eböcker. Ska man surfa eller skapa något föredrar jag en dator med tangentbord, i annat fall använder jag min iphone mer t.ex. Tapatalk. iPad mini känns en bättre formfaktor för mina behov. Hade kindle haft ett bättre native stöd för ePub / Elib så hade nya paperwhite varit ett alternativ.

Visst saknar man ibland möjligheten till att behandla paddan som en dator och kunna ansluta mus och usb minne för annat än digitalfoton. Men tio timmars användbar batteritid, ett bra urval appar och en multitouch funktion i linje med de bästa är värt en hel del. För den som vill tweaka allt finns det bättre val.
 
fredl skrev:
Netflix/hulu/iTunes ... men i det här läget i livet så är det den bästa lösningen för mig att ha ett lagligt mediabibliotek som ersätter upphovsmännen.
Fast med Hulu så begår du ju åtminstone avtalsbrott, eller? ;)

Och jag kan inte tänka mig att ett amerikanskt avtalsbrott vad gäller upphovsrätt inte också är ett lagbrott. Åtminstone DMCA måste du ju bryta mot. Så vänta bara, snart kommer de svarta helikoptrarna. ;)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Fast med Hulu så begår du ju åtminstone avtalsbrott, eller? ;)

Och jag kan inte tänka mig att ett amerikanskt avtalsbrott vad gäller upphovsrätt inte också är ett lagbrott. Åtminstone DMCA måste du ju bryta mot. Så vänta bara, snart kommer de svarta helikoptrarna. ;)
Med de svarta helikoptrarna tänkte jag direkt på en Cola Light reklam med en vacker kvinna och en insatsstyrka...
 
possum77 skrev:
Var hittar jag källkoden till Windows 7?
Här ;):D
 
  • Gilla
Nimajneb och 1 till
  • Laddar…
Det var det roligaste jag läst den här veckan!
 
Troberg, på samma sätt som att du ska ha frihet att göra som du vill, skulle det inte vara ok om appel eller vilket annat företag som helst får tillverka vilka produkter som dom vill utan att du spyr galla över det? Det spelar väl inte dig någon roll?
Som konsument har man rätt att ställa krav på företagen. Det omvända gäller inte.

Källlkoden till kärnan i OS X/iOS (Darwin) är open source och du kan ladda ned den här: [länk]

Var hittar jag källkoden till Windows 7?
Kärnan, ja. Var är resten?

Sedan, när det gäller Windows, så har jag inte framhållit dem på något sätt. Heck, med Steve "Öppen källkod är en cancersvulst på den globala kodbasen!" Ballmer som boss, vad kan man vänta sig...

Har du en miljon filer som du sorterar manuellt så tycker jag synd om dig. Det är just på repetitiva uppgifter typ sortering av data som en dator excellerar. Även om du inte använder mac tycker jag du bör försöka ordna en bättre lösning
Vem har sagt att jag sorterar dem manuellt? Jag har gjort ett antal program som gör bulkjobbet åt mig. Till exempel tar det mig under fem minuter att döpa om 10 000 filer enligt mitt namngivningsschema, och då är kanske 30 sekunder av den tiden min tid, resten är datortid.

"Hitte-på-lösingarna" har du nog hittat på själv
eller rättare sagt, du har aldrig provat eller lagt någon tid på att undersöka hur saker egentligen ligger till och fungerar på "den andra sidan".
De stöder sig inte på någon internationell standard, då är de "hitte-på-lösningar".

Surfplattor och telefoner anser jag ska vara just "gadgets" på så vis att de ska göra vissa saker väldigt bra.
Så tänkte jag också från början, men sedan började jag inse vilken kapabel liten pryl min Android var (Samsung Galaxy Note, tidigare en Galaxy S). Nu har jag den som fjärrskrivbord för att administrera mina servrar var jag än är, jag har det som BitTorrent-kontrollenhet, jag har den som fickminne via WikiOnAStick, jag har den som bokläsare. Jag har den som min bärbara dator genom att ha över hundra portabla Windowsprogram via PortableApps.com, så att oavsett vilken dator jag sätter mig vid så har jag alltid LibreOffice, Photoshop, Explorer++, Notepad++, ClamWin, Opera, Firefox, Iron, TOR, Skype, FooBar, PSTools, AutoRuns, AdAware, SIW, 7Zip, KillBox, WinMerge, AutoPano, Photomatix, Blender, Gimp, Lynx, VLC, ImgBurn, Gobby, Scribus, InkScape, TotalDocConverter, AbiWord, LicenseCrawler, TeamViewer, LinuxLiveUSBCreator, Calibre, CDisplayEx, Foxit och en shitload andra program jag ofta använder. Den innehåller dessutom mina dokument (uppsatt så att det synkar när jag kopplar den till hemmadatorn). På så sätt har jag alltid med mig allt jag behöver, bara jag har en dator att sitta vid.

Den luren har mer rå datorkraft än vad en dator hade för 5-10 år sedan. Den datorkraften vill jag kunna använda. Just nu håller jag på att lära mig utveckla för Android, så att jag kan ha den till ännu mer...

Den stora majoriteten användare vill ha valfriheten att inte behöva välja.
Orwell skulle gillat den formuleringen.

- Jag har cirka 1,3 miljoner filer i mina arbetsdator (Macbook Pro). Jag får svar på en sökfrågan inom 1 sekund. Frågan kan var en fritextsökning på "Frölunda". Svaret är cirka 3000 träffar på allt som innehåller, heter eller är taggat (bilder,filmer, ljud) med texten "Frölunda". Jag har ingen aning om var filerna finns och behöver inte heller veta det. Allt är indexerat i detalj och i högsta grad levande data.
Och? Kan den svara lika fort på "Hur många dokumentärer från BBC har jag inte tittat på än som är i HD-kvalitet?". Eller, den betydligt knivigare frågan: "Vilka TV-serieavsnitt saknar jag i icke pågående serier eller säsonger?". Det kan jag svara på, på en sekund eller två, och det är viktiga frågor för mig.

- XBMC finns för OS X, vill du ha DLNA-klient och UPnP finns det också.
Jag vet. Jag vet också att jag får hårdvaran till 6-8 Linuxbaserade XBMC-maskiner (hårdvara som man dessutom antagligen har liggande hemma redan) för priset av en OSX-baserad...

- LinuxMCE kan du köra virtuellt t.ex. i VirtualBox.
Återigen, dyr hårdvara. Dessutom känns VirtualBox lite klumpigt i sammanhanget. Skulle jag vilja köra virtuellt så skulle jag föredra en ren hypervisordistro som värd-OS.

- FTP och VPN är inga problem. Vad saknar du?
Tja, jag hade problem med min iPhone när jag ville få den att agera som FTP-server. Dessutom hade den som klient bara stöd för ett subset av FTP-kommandona, tex saknades resume-möjligheter.

T.ex. myten om task managern i iOS. "Man måste stänga ner apparna här annars drar de en massa systemresurser". Fullständigt befängt, men ändå tror folk på det till den milda grad att man blir anklagad för att stå och ljuga dem rakt upp i ansiktet.
Fast den myten finns om Android också...

En annan sak som retar mig i alla diskussioner om Apples förträfflighet är att om jag vill göra en sak på ett visst sätt, jag frågar och det inte går så blir ofta/alltid svaret "Du vill inte göra så egentligen", "Det är fel sätt", "Det är bara du som vill göra det för du är nörd, *alla* andra vill bara /att det skall fungera/" (det senare är tydligen något magiskt), "Släpp sargen(!)" osv.
Exakt. Ge användaren valfrihet! Sluta gissa vad användaren vill ha.

P.S. Och jag har inte en enda piratkopierad app på mina fyra olika androidsystem.
Inte jag heller. Jag har inte ens speciellt mycket tredjepartsproducerad programvara på mina Windows-maskiner längre, jag kör i stort sett enbart program under öppna licenser numera.

Jag förstår inte helt ärligt vad alla som INTE kör Apples produkter ALLTID har i dessa trådar att göra. Man får tamefan höra samma jävla tjat jämt och ständigt. Kvittar om man läser här på det lite mer mogna byggahus.se forumet, det lite mer elajta sweclockers eller på valfritt bilforum.

ALLTID går det ut på samma sak: "Apple är skit. Ni som använder deras grejor är lättlurade. Om man använder Apples grejor är man med i en sekt. Systemet är för låst. Ni är blåsta.". ALLTID samma jävla tjat.
Well, jag har ägt och kört Apple-hemelektroniker, så jag kommer inte "utifrån". Jag vet vad det är, och jag ogillar. Jag vill berätta om mina erfarenheter för andra, så att inte fler blir lurade av Apple. Sedan går fanboysen i försvarsläge, och diskussionen är ett faktum.
 
Troberg skrev:
Orwell skulle gillat den formuleringen.
Annie Lööf hade hatat den. Valfrihet skall vara obligatorisk.
Och? Kan den svara lika fort på "Hur många dokumentärer från BBC har jag inte tittat på än som är i HD-kvalitet?". Eller, den betydligt knivigare frågan: "Vilka TV-serieavsnitt saknar jag i icke pågående serier eller säsonger?". Det kan jag svara på, på en sekund eller två, och det är viktiga frågor för mig.
Ja, i princip. Med en enkel vyändring i valfri mediaspelare eller mediabibliotek. Om metainformationen finns vill säga. Man kan också bygga smarta spellistor eller om man fortfarande vill se filer; smarta mappar. Detta är styrkan med indexeringen på OS-nivå (Spotlight) att man kan presentera urvalet på otal sätt.
...Sedan går fanboysen i försvarsläge, och diskussionen är ett faktum.
Japp. I en annan diskussion har ateisterna har fortfarande inte bevisat att Gud inte existerar och de kan aldrig erkänna att de har fel. ;)
 
tompathepilot skrev:
Med de svarta helikoptrarna tänkte jag direkt på en Cola Light reklam med en vacker kvinna och en insatsstyrka...
Ja, som med det mesta från Amerika så är Hollywoodtolkningen betydligt roligare än verkligheten. Vänta du bara tills de *riktiga* svarta helikoptrarna kommer... ;)

(Och när jag var i Washington DC för några år sedan så flög det verkligen en helsvart helikopter utan något registreringsnummer (jag såg iaf inget), förbi uteplatsen. Jag satte nästan drickan i halsen... :))
 
Det du kallar försvarsläge Troberg, det handlar ju bara om att andra människor har helt andra krav än vad du har på produkterna. Varför inte acceptera att det som inte funkar för dig kan fungera utmärkt för Johan eller mig eller någonannan utan att man är lurad? DET är problemet med diskussionen, inte fanboysnack....

Johan och andra som använder Ipaddan, vad har ni för förslag på vettig mediaspelare till Ipaddan? Behöver hantera iso mkiv etc samt spela upp desas från lokal WHS. Förutom filstöd vore det också bra om en fyraåring kan starta filmer och musik genom att peka på ikoner....
 
Ja, fast nu får vi ju inte glömma var vi startade diskussionen. Original TS ville *inte* ha en Ipad. Och det gick inte länge innan vi fick höra att "ja, om man inte vill ha det bästa så..."

Så det är nog inte Ipadbelackarna som startade den här gången. Men visst, vi är förstås lite till mans trötta på att höra att det bara finns en rätt och sann väg och när vi säger något annat (iaf för oss personligen) så får man omedelbart höra motsatsen.

Det är klart att Apples produkter har begränsningar. Alla produkter har begräsningar (Jag kör exv. undantagslöst Linux, och det är behäftat med en massa begräsningar, det är jag den förste att medge). Med den konsekventa väg som Apple valt så vore det ju tom underligt om dessa inte var *större* om ens användningsfall avvek från "den enda och sanna vägen".
 
Johan Gunverth skrev:
Ja, i princip. Med en enkel vyändring i valfri mediaspelare eller mediabibliotek. Om metainformationen finns vill säga. Man kan också bygga smarta spellistor eller om man fortfarande vill se filer; smarta mappar. Detta är styrkan med indexeringen på OS-nivå (Spotlight) att man kan presentera urvalet på otal sätt.
Du missade nog en nyans i min fråga. Jag behöver söka efter filer som SAKNAS. Jag vill alltså i en enkel sökning få upp alla filer i avslutade säsonger som jag INTE har, komplett med förväntat namn och allt.

Det du kallar försvarsläge Troberg, det handlar ju bara om att andra människor har helt andra krav än vad du har på produkterna. Varför inte acceptera att det som inte funkar för dig kan fungera utmärkt för Johan eller mig eller någonannan utan att man är lurad? DET är problemet med diskussionen, inte fanboysnack....
Problemet är att de hävdar att det fungerar för mig också, vilket det uppenbarligen inte gjorde. Jag blev lurad. Jag har inte hävdat att andra är lurade, men jag har hävdat att Apple fortfarande luras.

Jag kör exv. undantagslöst Linux, och det är behäftat med en massa begräsningar, det är jag den förste att medge
Visst har Linux begränsningar, men, och det är viktigt, det har också möjligheterna som krävs för att fixa dem. Det är inte som, tex, en iPhone, som man måste bända upp medan spjärnar mot med näbbar och klor. Heck, Apple har ju till och med hotat de som gjort verktyg för att jailbreaka deras stuff, så det är ju inte bara att de inte vill hjälpa till, de motarbetar aktivt användarinflytande över deras elektronik.
 
MathiasS skrev:
Johan och andra som använder Ipaddan, vad har ni för förslag på vettig mediaspelare till Ipaddan? Behöver hantera iso mkiv etc samt spela upp desas från lokal WHS. Förutom filstöd vore det också bra om en fyraåring kan starta filmer och musik genom att peka på ikoner....
Airvideo
http://www.inmethod.com/air-video/index.html
Kräver egen spelare som köps på App Store. Finns säkert fler alternativ, men jag har inte utforskat området i och med att allt jag har är i h.264.
 
Troberg skrev:
Du missade nog en nyans i min fråga. Jag behöver söka efter filer som SAKNAS. Jag vill alltså i en enkel sökning få upp alla filer i avslutade säsonger som jag INTE har, komplett med förväntat namn och allt.
...
Tja, ett bash-script fixar ju allt, men det är ju inte ett svar du önskar antar jag. ;)
Jag skulle hävda att man enklast och snabbast löser det som jag nämnde för du SER rätt snabbt vad som saknas. Hjärnan är ju rätt bra på mönsterpassning.
Hur löser du det idag? Har aldrig fått frågan förut, men tangerar den när man använder rsync eller diff
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.