Status
Tråden går ej att kommentera.
peternicklas
Det lättaste för er som har Appleprodukter hade ju varit att, istället för att försvara allt till sista droppen, istället bara säga, visst den saknar detta, visst det är mindre bra att inte kunna o.s.v. Men inte, kommer det något negativt om Apple så är det igång. Ska det vara så svårt att erkänna dess svagheter???
 
Troberg skrev:
Men, då tycker vi ju lika. Man ska låta användaren bestämma hur de vill göra och hur de vill ha det. Det är det som Apple inte tillåter.

Apple är som Ford. Man kunde få T-Forden i vilken färg man vill, så länge som man vill ha svart.

Jag anser att en hemelektronik ska ge användaren valfrihet. Den ska skapa möjligheter, inte ta bort dem. Den ska inte ha åsikter alls om hur användaren vill organisera sig eller göra saker.



Visst, men man vill ju hitta dem också... Då krävs det ett filsystem så fort som man börjar få mer än några tusen filer.



Kanske, men det stör mig. Jag blir störd när de censurerar politiska appar eller appar med visst innehåll, utan att ens ge möjlighet att komma åt dem andra vägar.

Ärligt talat angår det inte Apple om jag spelar ett spel om iPhone-tillverkning på min enhet eller om jag tittar på porr på den.



Det är inte användarna jag rackar ner på, det är Apple. Ett företag som inte respekterar sina kunder är inte mycket att ha.



Eller varför inte: "Telefonen/pekplattan/datorn som inte låter sig styras. Vi bestämmer hur du ska jobba!". Ärlig, men inte lika säljande slogan...

Lägg till det att källkoden inte finns tillgänglig, så man vet inte ens vad den gör...



Hur jag är van är ointressant. Jag har jobbat med Amiga, DOS, VAX, Windows (varenda större version från och med 3.0), Linux (säkert 15 olika distros), Mac, iPhone, IPDS, Android, Novell och en packe andra OS. Jag kan tänka om. Vad jag är van vid är ointressant. Det som är intressant är vad jag vill kunna göra.



Tja, med ungefär en miljon filer, sorterade efter innehåll, typ, status (testade eller inte) osv, så är det en nödvändighet.

Sedan handlar det också om interoperabilitet. Apple har ett sätt att sköta det som ingen annan har stöd för. Hur funkar det då med mina mediaspelarmaskiner (mestadels XBMC), mina indexeringsprogram, mina mobila uppspelningsenheter, LinuxMCE osv? Hur smidigt integrerar det med mina filservers (det handlar om cirka 50 diskar i fyra servers). Hur väl integrerar det med min FTP-server och min VPN så att jag kan komma åt data var jag än är? Integrerar det bra med BitTorrent?

Sådant kräver att man följer standarder, inte egna hitte-på-lösningar.

För mig så är Linux/Android en dator, medan Apples prylar är gadgets. Datorn blir vad jag gör den till, gadgets gör det de är designade för, inte mer.
Jag tycker du sammanfattar det rätt bra; du vill ha det så och så, men låt det stanna där. Tvinga inte på andra dina lösningar. De är skräddarsydda för dig och jag tvivlar starkt på att de passar de flesta. Den stora majoriteten användare vill ha valfriheten att inte behöva välja. Detta gäller iOS.
OS X är helt öppet och följer strikt alla standarder, t.ex. Kerberos, SMB2 och Exchange WS. OS X är också Open Source, förutom GUI:t.

- Jag har cirka 1,3 miljoner filer i mina arbetsdator (Macbook Pro). Jag får svar på en sökfrågan inom 1 sekund. Frågan kan var en fritextsökning på "Frölunda". Svaret är cirka 3000 träffar på allt som innehåller, heter eller är taggat (bilder,filmer, ljud) med texten "Frölunda". Jag har ingen aning om var filerna finns och behöver inte heller veta det. Allt är indexerat i detalj och i högsta grad levande data.

- XBMC finns för OS X, vill du ha DLNA-klient och UPnP finns det också.
- LinuxMCE kan du köra virtuellt t.ex. i VirtualBox.
- varken Mac-klienten eller Mac-servern har några problem några sorters servrar. SMB1/2, NFS, AFP. ISCSI kräver köpemodul.
- FTP och VPN är inga problem. Vad saknar du?
- Bittorrent som klient fungerar naturligtvis som förväntat. Jag brukar använda Transmission. Jag har själv byggt en FreeBSD-booter med ztorrent för ett enrollmenttest med OS X. Otroligt smidigt men svårkört om inte allt klaffar

Vad jag vill komma till är att det är fruktansvärt massar myter om Apples prylar. Otroligt tröttsamt att alltid bli tvungen att lägga fakta på borden först istället för att ha en produktiv diskussion.
T.ex. myten om task managern i iOS. "Man måste stänga ner apparna här annars drar de en massa systemresurser". Fullständigt befängt, men ändå tror folk på det till den milda grad att man blir anklagad för att stå och ljuga dem rakt upp i ansiktet.
 
Johan Gunverth skrev:
Vad jag vill komma till är att det är fruktansvärt massar myter om Apples prylar. Otroligt tröttsamt att alltid bli tvungen att lägga fakta på borden först istället för att ha en produktiv diskussion.
Exakt. Man hamnar förr eller senare i läget "Men en sån där mackintorsk, den går ju inte att surfa på internättet me och inte kan jag ansluta min kämra heller för macken använder någon konstig specialplugg".
 
peternicklas skrev:
Det lättaste för er som har Appleprodukter hade ju varit att, istället för att försvara allt till sista droppen, istället bara säga, visst den saknar detta, visst det är mindre bra att inte kunna o.s.v. Men inte, kommer det något negativt om Apple så är det igång. Ska det vara så svårt att erkänna dess svagheter???
Jag skall alltså ljuga, tycker du. Förstår faktiskt inte vart du vill komma?

Jag försöker ge lite konsumentupplysning, men du vill att jag skall sluta med det och sprida lite falska myter istället?
 
peternicklas
Johan Gunverth skrev:
Jag skall alltså ljuga, tycker du. Förstår faktiskt inte vart du vill komma?

Jag försöker ge lite konsumentupplysning, men du vill att jag skall sluta med det och sprida lite falska myter istället?
Du är väl fel person att kommentera mitt inlägg. Du har väl gjort vad du kan för att tala om dess avsaknad av funktioner och förklarat varför eller hur man löser dem,eller har jag misstolkat dig?
 
possum77 skrev:
....du kan radera hela disken från terminalen om du vill (cd / sudo rm -rf)
...
Nästan. Du måste ha motsvarande runlevel=1 för att radera ALLT inkl. kärnan och bootloader. Det fungerar bara i Single User Mode och efterföljande "mount -uw /". Det en anledningarna till den fina säkerheten. Gränsen är hårdkodad och man måste alltid fråga launchd om lov.
Annats är det rätt att ALLT kan göras i terminalen. :)
 
peternicklas skrev:
Du är väl fel person att kommentera mitt inlägg. Du har väl gjort vad du kan för att tala om dess avsaknad av funktioner och förklarat varför eller hur man löser dem,eller har jag misstolkat dig?
Nja. Vi pålästa är rätt trötta på alla myter som sprids och att ständigt bli attackerade med utgångspunkt av att myterna är fakta. För min del är en del av jobbet så man blir rätt härdad. :)
 
Johan Gunverth skrev:
Nja. Vi pålästa är rätt trötta på alla myter som sprids och att ständigt bli attackerade med utgångspunkt av att myterna är fakta. För min del är en del av jobbet så man blir rätt härdad. :)
För egen del så är det dels förvåningen över att saker jag tycker borde vara enkla, inte är det. Samt att även min fru, (som är allt annat än datanörd) tycker samma sak blir lika förvånad.

En annan sak som retar mig i alla diskussioner om Apples förträfflighet är att om jag vill göra en sak på ett visst sätt, jag frågar och det inte går så blir ofta/alltid svaret "Du vill inte göra så egentligen", "Det är fel sätt", "Det är bara du som vill göra det för du är nörd, *alla* andra vill bara /att det skall fungera/" (det senare är tydligen något magiskt), "Släpp sargen(!)" osv.

I Linux/Unix världen så säger vi iaf oftast "Nej, det går inte föratt ("tekniskt problem," "eller det skulle i förlängningen leda till det här oförutsedda tekniska problemet", eller "Jo, det är inte så lyckat, men har blivit så av historiska skäl och nu är det för sent att ändra", eller "ja, det är ganska esoteriskt/kortfattat, men det ger andra fördelar för andra användare/experter, och de är de som utvecklat systemet")

Iaf när vi har en bra dag... Vi har dåliga dagar också. :)

Själv drar jag dock slutsatsen, iOS är inte för mig. Och det beror nog med 99% sannolikhet inte på att jag inte sett ljuset, ju mer jag lär mig om det desto mer övertygad blir jag om att jag inte är målgruppen.

P.S. Och jag har inte en enda piratkopierad app på mina fyra olika androidsystem. Och även om de är av olika version allihop så fungerar alla appar jag är prövat/är interesserad av. Google Play säger tom till mig det.
 
Redigerat:
Kan hålla med om att det är lite tråkig attityd om man säger "det är inte så du vill göra det". Det kan lätt omformuleras till "det är så här det är tänkt, för att du skall slippa det och det" så har man en positiv attityd. Jag brukar själv ha den inställningen i undervisningen, framför allt med lärare som är oerhört kritiska. :D
Det finns många idioter i Apple-lägret också men tyvärr dras alla över samma kam.

"Släpp sargen" tycker jag dock är i all välmening. Det är ju lite som att slänga flytetygen när man lär sig simma.
 
D09
Johan, jag har en time capusle, ipad 3 och en samsung trådlös samsung skrivare.

Hur ska jag få skrivaren att funka utan samsungs app ( tycker inte den fungerar bra ) och köra med skrivaren via kabel till time capsulen. Då borde väl ipaden hitta skeivaren direkt? Pluggar in kabeln men hittar inte skrivaren...

Sen så tycker jag att kombinationen time capsule, ipad och itv är grym. Går riktigt snabbt när man ska visa film t ex otåliga barn som ska se disney :)
 
D09 skrev:
Johan, jag har en time capusle, ipad 3 och en samsung trådlös samsung skrivare.

Hur ska jag få skrivaren att funka utan samsungs app ( tycker inte den fungerar bra ) och köra med skrivaren via kabel till time capsulen. Då borde väl ipaden hitta skeivaren direkt? Pluggar in kabeln men hittar inte skrivaren...

Sen så tycker jag att kombinationen time capsule, ipad och itv är grym. Går riktigt snabbt när man ska visa film t ex otåliga barn som ska se disney :)
Samsungskrivaren måste vara ansluten trådlöst eller via Ethernet och sitta på samma nätverk som iPad:en. Om Time Capsule delar ut nätverket eller någon annan router gör det spelar ingen roll. Samsung-skrivaren måste också ha Airprint för att det skall funka.
Kolla i listan här om den finns med: http://support.apple.com/kb/HT4356?viewlocale=sv_SE

Att koppla in en Airprint-skrivare till USB-porten på Time Capsule funkar inte som Airprint, ej heller med en valfri annan skrivare utan stöd. Den måste i sig vara på samma nätverk. Allt baseras på Bonjour som utan lite trixande bara fungerar på det lokala nätverket.
 
Jag förstår inte helt ärligt vad alla som INTE kör Apples produkter ALLTID har i dessa trådar att göra. Man får tamefan höra samma jävla tjat jämt och ständigt. Kvittar om man läser här på det lite mer mogna byggahus.se forumet, det lite mer elajta sweclockers eller på valfritt bilforum.

ALLTID går det ut på samma sak: "Apple är skit. Ni som använder deras grejor är lättlurade. Om man använder Apples grejor är man med i en sekt. Systemet är för låst. Ni är blåsta.". ALLTID samma jävla tjat.

Vem fan är DU (valfri gnällspik här på forat) att bedömma vad JAG behöver. Eller hur jag vill använda min dator? Jag har varit PC och Windowsfan sedan 1992 och jobbat mig uppåt. Jag har sedan 2001 jobbat som datortekniker några år framåt med Windows / PC miljöer. Men. 2006 hände något. Jag såg ljuset i tunneln. Jag vågade släppa "släppa rinken" och testa något nytt. Jag föll totalt för Apple iPhone och sedan utvecklades det och det blev en iMac, iPad, TimeCapsule, Airport Express osvosvosv. Är jag lättlurad för det? Nej inte det minste. Jag är så jävla nöjd med mina prylar idag. Jag klarar av att göra precis det jag vill med mina produkter - även om även iOS och iPrylarna har sina nackdelar ibland. Men så räcker det med att ens kolla på en Android och inse att sirapen inte är något att sukta efter. Inte alls. Att Apples prylar DESSUTOM är trevliga att se på, gedigna att använda och håller en god upplevd kvalitet med sina aluminium och glasytor gör inte saken sämre direkt. Håller man en iPhone 4/5 i handen och sedan tar i en SGS II / III så är det en riktig plastleksak.

Gillar ni inte Apple - UNDVIK då att läsa i en tråd som heter "Ipad snack" för där finns ju troligtvis ingenting som intresserar er. Skärp till er en aning och sköt erat eget skit. Det är VÄLDIGT sällan det är Apple folk i Androidtrådar och förstör men väldigt ofta det är Androidfolk i Appletrådar och härjar runt. Det är jävligt konstigt.
 
Då skall du veta vilka som just nu driver Nordens största Mac-site 99mac.se...

SweClockers! :D
 
Johan inte mig emot.. :) Men läser man på sweclockers så finns där generellt ett stort hat mot Appleprylar.
 
Niklas_NiKeMaN skrev:
Jag förstår inte helt ärligt vad alla som INTE kör Apples produkter ALLTID har i dessa trådar att göra. Man får tamefan höra samma jävla tjat jämt och ständigt. Kvittar om man läser här på det lite mer mogna byggahus.se forumet, det lite mer elajta sweclockers eller på valfritt bilforum.

ALLTID går det ut på samma sak: "Apple är skit. Ni som använder deras grejor är lättlurade. Om man använder Apples grejor är man med i en sekt. Systemet är för låst. Ni är blåsta.". ALLTID samma jävla tjat.

Vem fan är DU (valfri gnällspik här på forat) att bedömma vad JAG behöver. Eller hur jag vill använda min dator? Jag har varit PC och Windowsfan sedan 1992 och jobbat mig uppåt. Jag har sedan 2001 jobbat som datortekniker några år framåt med Windows / PC miljöer. Men. 2006 hände något. Jag såg ljuset i tunneln. Jag vågade släppa "släppa rinken" och testa något nytt. Jag föll totalt för Apple iPhone och sedan utvecklades det och det blev en iMac, iPad, TimeCapsule, Airport Express osvosvosv. Är jag lättlurad för det? Nej inte det minste. Jag är så jävla nöjd med mina prylar idag. Jag klarar av att göra precis det jag vill med mina produkter - även om även iOS och iPrylarna har sina nackdelar ibland. Men så räcker det med att ens kolla på en Android och inse att sirapen inte är något att sukta efter. Inte alls. Att Apples prylar DESSUTOM är trevliga att se på, gedigna att använda och håller en god upplevd kvalitet med sina aluminium och glasytor gör inte saken sämre direkt. Håller man en iPhone 4/5 i handen och sedan tar i en SGS II / III så är det en riktig plastleksak.

Gillar ni inte Apple - UNDVIK då att läsa i en tråd som heter "Ipad snack" för där finns ju troligtvis ingenting som intresserar er. Skärp till er en aning och sköt erat eget skit. Det är VÄLDIGT sällan det är Apple folk i Androidtrådar och förstör men väldigt ofta det är Androidfolk i Appletrådar och härjar runt. Det är jävligt konstigt.
Fast nu är ju denna tråden skapad pga applesnack i en tråd där TS inte var intresserad av en iPad så snacket har väl helt enkelt fortsatt i denna tråden.
Ursprungstråden har ju fått rensats 2 gånger pga iPad fantasterna inte kan acceptera att TS ville ha något annat.



Sent from my SK17i using Byggahus
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.