Hade elektriker hemma här om dagen och han verkade ju lite virrig så därför frågar jag er en liten fråga.

På bilderna ser ni hur det är kopplat och kopplingsschemat från LVI broschyren.

Borde inte jorden vara in kopplad? Tycker den borde kopplats in mot 3:e "stiftet"...

Är ju ingen elare själv så jag frågar er. :)

Mvh
Sulan

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
  • uploadfromtaptalk1351191148089.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1351191180997.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, som det är kopplat nu är inte radiatorns utsatta delar jordade (såvida den inte är dubbelisolerad, och då är det ok). Annars är det inte ok.
 
Tar bort förra då jag kolla fel...
 
Redigerat:
Nä det gör jag inte. Bifogar etiketten
Ingen skruv där jag kan koppla jorden pss det ar på lampor ibland


Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
  • uploadfromtaptalk1351194171780.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltså ingen symbol likt den du hänvisa till.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Vet inte riktigt om det är dubbel isolerat men jag tror inte det.

Det är LVI Yali G, någon som vet om de är dubbelisolerade?

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Jag tycker det framgår ganska klart av etiketten att den inte är dubbelisolerad dvs den ska skyddsjordas. Även inkopplingsanvisningen tyder på det. Jord ska då anslutas på tredje skruven uppifrån, där borde även jordsymbolen finnas om du tittar efter.

Ditt antagande att elektrikern var lite virrig är kanske inte helt fel.
 
Är rummet i övrigt ojordat så ska man/kan man lämna radiatorn ojordad. Men detta tvistar väl fortfarande de lärde om.

Personligen så tycker jag det känns olustigt att installera en radiator som är gjord för att jordas utan att jorda den.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Varför är det okej att lämna det ojordat om övriga rummet är ojordat?

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Om du av någon anledling råkar ta i det jordade elementet samtidigt som du håller en trasig elapparat som är ansluten till ett ojordat uttag så får du en krets och strömgenomgång.
Om elementet däremot inte är jordat och därmed har flytande potensial så blir det ingen krets och därmed ingen strömgenomgång.
 
Men om man har jordfelsbrytare spelar ingen roll eller?

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Jordfelsbrytaren är ett sekundärt skydd och kommer i de flesta fall att ge skydd (förutsatt att de är rätt underhållet med ett funktionsprov ungefär 6:e månad) Men i grunden gäller att man inte får blanda jordat och ojordat i samma rum. Jag stöter på även hus projekterade av stora elfirmor (-70 talet) där alla element är jordade, men inte alla uttag.
När radiatorerna byts där så förordar vi klass 2 för att slippa ta ställning om jordning eller inte då det är en avvägning från rum till rum radiator för radiator.
 
Ok. Tack för svaret! Vad skulle du rekommendera då?

I min värld låter ju jordat bättre men det är ju iofs "oändligt" mycket större risk att en lampa går sönder och blir strömförande än att elementet blir det och då är ju ojordat kanske ändå bättre.

/Sulan

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Efter som jag inte har sett rummet så kan jag bara ge en generell rekommendation.
Om det finns ojordade uttag i rummet, kör ojordat.
Det är lurigt speciellt om en kund ringer och säger -ta med dig ett 500W element och koppla in det. eller ännu värre, -när du ändå är här, jag har köpt ett elemet på biltema kan du koppla in det åt mig? i badrummet. Då har man inte möjlighet att sätta sig in i anläggningen och ge rekomendationer. Har man åkt en bit så är det inte säkert att kunden blir glad om man får vända med oförrättat ärende för att det är fel IP klass, skyddsklass eller fel spänning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.