Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Alfredo skrev:
Tre matcher i elitserien... :D
Det där begriper jag inte, det är ju ikväll som det intressanta är, när värmlänningarna åker på däng.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Ja det var ju du som jämställde egenavgifter med skatt väl... :rolleyes:
Jag har inte jämställt egenavgifter med skatt. Vad har du fått det ifrån?

Å andra sidan så kan man rent praktiskt kalla egenavgifterna för skatter. Man betalar F-skatt, man säger att företaget beskattas, pengarna ska in på ett skattekonto som administreras av Skatteverket. Men om man gillar att märka ord, så är en del av det vi betalar in skatt, en del avgifter. Det gäller både skatten för företaget och för privatpersonen. Den praktiska skillnaden är dock ringa.

Och jag kan lugna dig med att jag efter att drivit eget företag i över tjugo år är väl medveten om hur beskattningen fungerar.
 
andersmc skrev:
Jag har inte jämställt egenavgifter med skatt. Vad har du fått det ifrån?

Å andra sidan så kan man rent praktiskt kalla egenavgifterna för skatter. Man betalar F-skatt, man säger att företaget beskattas, pengarna ska in på ett skattekonto som administreras av Skatteverket. Men om man gillar att märka ord, så är en del av det vi betalar in skatt, en del avgifter. Det gäller både skatten för företaget och för privatpersonen. Den praktiska skillnaden är dock ringa.

Och jag kan lugna dig med att jag efter att drivit eget företag i över tjugo år är väl medveten om hur beskattningen fungerar.

Lite drygt med klippa och klistra på paddan men jag ber om ursäkt om jag misstolkade dig i ditt inlägg #762 för som jag tolkade det du skrev där så fick jag det till att du jämställde det med skatten, men när jag nu läser det igen på ett annat vis så kopplar jag att det inte var så du menade... :surprised:

Sorry, men så kan det lätt bli i skrift... ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Lite skillnad är det ju naturligtvis då hantverkarens arbetsplats t.ex är en lokal man har och driver företaget från.
Hur menar du att detta skulle skilja sig från andra egenföretagare?
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Personligen tycker jag det är svårt att jämföra då det handlar om två totalt olika saker eftersom man börjar prata traktamente m.m.
Med hantverkaren pratar man om förhållandevis ganska korta tider för transporter.

Tittar man på en hantverkarfirma eller likvärdig verksamhet där en anställd jobbar 8 timmar så kanske han bara är hemma hos kunder i 4 timmar under en dag...
VEM ska betala de andra 4 timmarna OM inte kunderna ?

I annat fall hade de ju fått dubbla timdebiteringen för att få täckning.

Konstaterar att många i denna tråden tydligen hade en forumfri kväll igår för väldigt vad det bara dog härinne ;) :p

Jag som började sikta mig på 1000 inlägg ;)
Kunderna få såklart beta för jobb,men den som får utfört jobb på 4 timmar skall väl för f**n inte betala för åtta eller dom andra 4 timmarna är spilltid som dibiteras samma kund i så fall brister det i planering
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
thomasx skrev:
Hur menar du att detta skulle skilja sig från andra egenföretagare?
Såja... Då har du tydligen vaknat igen... Eller inte :(

Om du nu hade läst ordentligt istället för att som alltid hugga som en kobra på allt jag skriver så kanske du hade sett att formuleringen av frågan inte hade något med egenföretagare att göra utan hantverkare !!!

bonnier skrev:
Gör ni hantverkare skillnad på resa till/från jobbet och resor inom arbetstid? Själv jobbar jag som konsult och min arbetstid börjar när jag kommer till arbetsplatsen, vilket i mitt fall är 8 mil från hemmet. Jag debiterar inte den tiden kunden och milersättning får jag ta via skattmasen vid deklarationen.
Hantverkarens arbetsplats är företaget han är anställd på... Inte hemma hos diverse kunder som bor här och var i vårt land... ;)
 
Redigerat:
Elkludde skrev:
Kunderna få såklart beta för jobb,men den som får utfört jobb på 4 timmar skall väl för f**n inte betala för åtta eller dom andra 4 timmarna är spilltid som dibiteras samma kund i så fall brister det i planering
VEM har påstått de du drar upp nu då... ??? :x

Om en kund får utfört arbete i 4tim debiteras han väl för de fyra plus tiden det tar hantverkaren att transportera sig till och från sitt företag... Knappast för resten av dagen vilket du väl borde begripa själv kan tyckas... :rolleyes:
Har han bara den kunden på fyra timmar plus körningen så blir ju resten spilltid och i annat fall debiteras det ju på andra kunder vilket borde säga sig självt. :x

Men av de 8 timmarna kanske han är hemma hos åtta kunder i totalt 4 och de resterande 4 går åt till körningar m.m för de olika kundernas räkning... ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Såja... Då har du tydligen vaknat igen... Eller inte :(

Om du nu hade läst ordentligt istället för att som alltid hugga som en kobra på allt jag skriver så kanske du hade sett att formuleringen av frågan inte hade något med egenföretagare att göra utan hantverkare !!!



Hantverkarens arbetsplats är företaget han är anställd på... Inte hemma hos diverse kunder som bor här och var i vårt land... ;)
Jo då, en arbetsplats är en arbetsplats, oavsett om den är inom den egna lokalen eller hos en kund, och avsett om man är hantverkare eller konsult. Frågeställaren relaterade till hantverkare och jämförde med sig själv som konsult. Du pratar om hantverkarens arbetsplats, i relation till konsultens föreföll det då. Vissa åker via sin lokal, andra direkt till kunden hemifrån, även det gäller ju många hantverkare såväl som konsulter.
 
Jag känner inte en enda konsult som fakturerar resväg till kund om de sitter i samma kommun. Det har jag däremot fått betala till hantverkare. :x En sådan avgift är naturligtvis egentligen helt oacceptabel. Klart att hantverkaren inte kan ta betalt för att köra inom samma kommun. Det får ju definieras som sitt hemmaområde.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
VEM har påstått de du drar upp nu då... ??? :x

Om en kund får utfört arbete i 4tim debiteras han väl för de fyra plus tiden det tar hantverkaren att transportera sig till och från sitt företag... Knappast för resten av dagen vilket du väl borde begripa själv kan tyckas... :rolleyes:
Har han bara den kunden på fyra timmar plus körningen så blir ju resten spilltid och i annat fall debiteras det ju på andra kunder vilket borde säga sig självt. :x

Men av de 8 timmarna kanske han är hemma hos åtta kunder i totalt 4 och de resterande 4 går åt till körningar m.m för de olika kundernas räkning... ;)
Jo visst jag hoppades det var som du nu beskriver,men i den här tråden har det förekommit möjliga o omöjliga sätt för att firman skall få full täckning för dagen,så inget är självklart
 
Elkludde, tjafsar man med paul får man ta påhopp som att man borde begripa bättre, är en kobra, m.m. ;)
Men det är ju precis som du säger,så egentligen var ju du den som begrep allt från början ;) Och jag kan ju inte annat än att instämma i det, man ska inte betala för mer än de timmar man får jobbat för sig. :)
 
Jugend skrev:
Jag känner inte en enda konsult som fakturerar resväg till kund om de sitter i samma kommun. Det har jag däremot fått betala till hantverkare. :x En sådan avgift är naturligtvis egentligen helt oacceptabel. Klart att hantverkaren inte kan ta betalt för att köra inom samma kommun. Det får ju definieras som sitt hemmaområde.
Självklart, jag hade en här som inte skulle ha något alls. Sedan kom han efteråt och skulle ha 300:-/dag i resersättning. Men det var så klart inte del av avtalet, ändå gick han till inkasso och hotade med domstol. Ja, det finns en del udda filurer.
 
thomasx skrev:
Elkludde, tjafsar man med paul får man ta påhopp som att man borde begripa bättre, är en kobra, m.m. ;)
Men det är ju precis som du säger,så egentligen var ju du den som begrep allt från början ;) Och jag kan ju inte annat än att instämma i det, man ska inte betala för mer än de timmar man får jobbat för sig. :)
tack för hjälpen men det har sin förklaring att Paul inte fattade !:rolleyes:
 
  • Gilla
thomasx
  • Laddar…
Jugend skrev:
Jag känner inte en enda konsult som fakturerar resväg till kund om de sitter i samma kommun. Det har jag däremot fått betala till hantverkare. :x En sådan avgift är naturligtvis egentligen helt oacceptabel. Klart att hantverkaren inte kan ta betalt för att köra inom samma kommun. Det får ju definieras som sitt hemmaområde.
Självklart ska du betala för all tid som läggs ner på att serva dig. (Vem ska annars betala detta? Kunden innan? Efter? Staten? EU-bidrag?) Detta är helt klart acceptabelt för de flesta som tänker till lite.

Anlitar du en konsult så får du också betala för denna tid, dock kanske inte synligt genom mer tid på fakturan utan i stället genom att konsulten tar en högre timpenning för att täcka upp för restid och dylikt.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Beror på vilken konsult också. Konsultation på kontoret debiteras enligt den tid som mötet tar. Begär man ut mig till annan plats är min timdebitering från kontoret tills jag är tillbaka igen plus 30 kr/mil.

Ber man mig att resa långt för konsultation eller process så tar jag arbetstid 8 timmar/dag plus omkostnader.

Debitering för all tid som går till möten, processtid och tid för att författa brev, avtal etc. Däremot debiteras ingen tid för att läsa på praxis eller annan undersökning även om ingen har all fakta i huvudet så ser jag ändå att det en kund eftersöker är min kunskap och den tar jag inte extra betalt för att "bygga upp". Men då ska erkännas att det finns luft i timdebiteringen för att täcka ej debiterbar tid ;)
 
  • Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.