securitywarehouse
 
1. Jag har planerat för två keypads i huset - Det räcker väl att en är programmerbar och har wireless support om jag är ute efter de funktionerna? Den andra kan väl vara av den enklaste typen?

2. Jag skall ha trådbundet ut till garaget som jag vill kunna larma på/av oberoende av huset men även möjlighet att larma tillsammans. För att larma av i garaget från garaget - behöver jag en keypad där eller kan en nyckelring med 4 knappar fylla samma funktion? Det är ju framförallt när man kommer hem och skall köra in bilen det är intressant.

3. I övrigt hoppas jag kunna klämma in 3 expansionskort + en seriell-modul (RS-232) + ev. en IP eller GSM-modul i det medföljande kabinettet till PC1864 - Får det plats?

4. Behöver expansionkorten 1 ingång från huvudkortet eller kommunicerar de via en egen buss på huvudkortet?

5. För en bra larmningslösning som inte är utstörningskänslig hur skall jag göra? Är larmning via internet eller 3G eller GSM det bästa? Jag vet att det är omdiskuterat. Finns det en kombinerad trådlös (GSM/3G?) och trådbunden (IP?) lösning i en och samma modul?
Vad använder ni? Vilka larmtjänster är ni anslutna till?

Har skjutit på beställningen länge nu, men nu är det dags!
 
1. Dsc stödjer bara en keypad med wireless så en med och en utan blir bra
2. Det är lite meckigt att få till det där med att larma på/av båda delarna om du vill kunna köra garaget och huset som oberoende i övrigt. Vill du inte ha en keypad så kan man larma av/på med tex en nyckelbrytare eller en fjärrkontroll. Jag körde den med 4X3 knappar bara för skojs skull.
3. Jag tror det blir väldigt trångt för att utrycka det millt (jag satte mina expansionsmoduler närmare sensorerna)
4. Egen buss
5. Pass
 
Angående punkt 5:

Det mest störningssäkra borde vara larm via IP förutsatt att du har UPS till all nödvändig hårdvara (router ,fiberomvandlare etc) samt att uttaget till UPS:en inte är kopplat via JFB.
 
Tl265gs är DSCs egen uppringare som kör Ethernet/gprs över t-link

Annars använder vi iris440 som Securitas att Nicayha levererat.

Det går att larma av/på flera/ett område med knappsatsen, men bökigt, inget som rekommenderas utan klartextdisplay
 
Lånar denna tråden lite, hoppas att det är ok.

Skall kompletera mitt dsc larm lite och har lite frågor ang det.
Jag skall skaffa en 4-wire brandvarnare till, då jag inte fått den trådlösa att fungera som jag vill. Så det jag funderade på är om jag skall koppla in den på samma pgm port som den beffintliga, så att när jag trycker *6 eller vad det är för att reseta så resetar man båda samtidigt även om det bara är en som löst ut.

Sedan har jag lite funderingar på hur man skall göra när larmet larmar. Jag har inte lust att betala massa pengar för att någon väktare skall åka ut, utan jag vill att larmet skall kontakta utvalda personer. Gärna på något bättre sätt än att larmet bara ringer och "piper"
Jag funderade då på en ip modul, kan man få den att tex skicka ett mail där det står i klartext vad som larmar, tex "brand övervåning" eller liknande?
 
Jag har fortfarande inte kunnat bestämma mig för typ av kommunikationsmodul. Kan fler rekommendera TI265gs eller någon annan? Fungerar den med PC1864?
 
Raginglynx skrev:
Jag har fortfarande inte kunnat bestämma mig för typ av kommunikationsmodul. Kan fler rekommendera TI265gs eller någon annan? Fungerar den med PC1864?

Vilken version på 1864 är det samt hur vill du ta emot larmet?
 
Casca skrev:
Vilken version på 1864 är det samt hur vill du ta emot larmet?
Hur tar jag reda på versionen? Jag har inte beställt än, tänkte beställa idag eller imorgon från Homesecuritystore.com
 
Har du inte beställt så får du senaste, de före 4.5c går inte få till att skicka sms via pclink nämligen
 
Casca skrev:
Har du inte beställt så får du senaste, de före 4.5c går inte få till att skicka sms via pclink nämligen
ok, bra - tycker du att jag skall satsa på en sån om jag vill ha en säker lösning. 3G är inget att ha?
 
Tl265 kör Ethernet och gprs, ett andranummer över hederlig telekabel så har du hängslen och dubbel livrem :)
 
  • Gilla
Raginglynx
  • Laddar…
Casca skrev:
Vilken version på 1864 är det samt hur vill du ta emot larmet?


Kapar också tråden lite, har en äldre version av 1864. Nu funderar jag på om jag kan plocka ut info via antingen it-100 eller en envisalink, vill ha infon för att göra hemmet smartare med z-wave produkter läsa av detektorerna tända och släcka vissa lampor vid olika tider och status på larmet. Finns det begränsningar iom att jag har en äldre version av centralkort?
 
Raginglynx skrev:
Ännu en fråga - kan man blanda rökdetektorer och rörelsedetektorer från andra tillverkare med PC1864 från DSC? Går viss funktionalitet förlorad?

Jag tänker på om jag skall ta:
[länk]
eller:
[länk]

Varför skall man ha 4-wire istället för 2-wire. Är det säkrare?
Att blanda med andras trådade sensorer går utmärkt.
Jag har inte en enda DSC sensor i huset utan kör med optex RX40-pt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.