Status
Tråden går ej att kommentera.
Alfredo skrev:
Detta kan jag bara tolka som att din åsikt är att nästa gång jag behöver en ny dator, är det ingen mening för mig att överväga en produkt från Apple. ;)
Nä, just det. Apple = iPad. No more, no less. :D
 
peternicklas skrev:
Har ingen Apple produkt men försöker att finna vad det är som är så "bra" med dem.
Har svårt att finna detta och när man ska behöva jailbreak:a för att få de funktioner som saknas så börjar man undra. Jag kör vidare på de andra plattformarna som jag har, Apple är nog inte öppet tillräckligt för vissa av oss.
Vad det är som är bra med apples produkter? De fungerar :) Jag jobbar som programmerare på hårdvarunivå, bland annat kernel-moduler och drivrutiner. Jag använder Apple-prylar både i jobbet och privat och har aldrig behövt jailbreaka eller "hacka" grejerna för att få de att göra det jag vill. Det gäller som någon sa bara att våga "släppa sargen" och inse att allting inte fungerar som man är van. Jag känner folk som fortfarande sorterar sina filmer och mp3-filer manuellt i filsystemet för att de inte vill "släppa kontrollen". Jag undrar om de kontrollräknar kolumnerna i sina excelark också?

Jag är en "nörd" i själen och innan jag gick över till apple ägnade jag oräneliga timmar på att modda, konfa och tweaka mina windows och linux-burkar, och levde dessutom under villfarelsen att jag tyckte det var kul. Nu när jag slipper det där tramset inser jag att det finns roligare och vettigare saker man kan göra med sin tid :)

Anledningen till att apple valt att "låsa" ios, dvs att man kräver signerade applikationer ter sig ganska självklar ställt mot det faktum att ca 80% av alla installerade applikationer på android-plattformen är piratkopior. Det gapas på forumet om hantverkares biltillägg, materialpåslag, arbetskläder osv men att det finns en yrkesgrupp vars produkter man helt rått "stjäl" verkar vara en annan historia.
 
Redigerat:
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Johan Gunverth skrev:
Nä, just det. Apple = iPad. No more, no less. :D
Nej jag är väldigt väl medveten om att Apple har en mycket bredare produktportfölj än bara iPad. Har både en gammal 7100 och en (jätte)gammal LC hemma...

Dock missförstod jag termen "iOS-enhet" då jag tolkade det som att omfatta hela Apples nuvarande "produktfamilj" av laptops, stationära, iPads och vad mer de nu har. Jag är som sagt inte speciellt insatt i de nuvarande produkterna från Apple. Jobbade mycket med fabrikatet på slutet av 80-talet men kom av olika anledningar ifrån dem under 90-talet.
 
Alfredo skrev:
Nej jag är väldigt väl medveten om att Apple har en mycket bredare produktportfölj än bara iPad. Har både en gammal 7100 och en (jätte)gammal LC hemma...

Dock missförstod jag termen "iOS-enhet" då jag tolkade det som att omfatta hela Apples nuvarande "produktfamilj" av laptops, stationära, iPads och vad mer de nu har. Jag är som sagt inte speciellt insatt i de nuvarande produkterna från Apple. Jobbade mycket med fabrikatet på slutet av 80-talet men kom av olika anledningar ifrån dem under 90-talet.
Apple har två operativsystem (som iofs bygger på samma kärna). OS X för stationära och bärbara samt iOS för iPad, iPod touch och iPhone. OS X är helt "öppet", dvs det står var och en fritt att installera vad man behagar på datorn och rådda runt med filsystemet utan att apple kan lägga sig i.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
peternicklas
possum77 skrev:
Vad det är som är bra med apples produkter? De fungerar :) Jag jobbar som programmerare på hårdvarunivå, bland annat kernel-moduler och drivrutiner. Jag använder Apple-prylar både i jobbet och privat och har aldrig behövt jailbreaka eller "hacka" grejerna för att få de att göra det jag vill. Det gäller som någon sa bara att våga "släppa sargen" och inse att allting inte fungerar som man är van. Jag känner folk som fortfarande sorterar sina filmer och mp3-filer manuellt i filsystemet för att de inte vill "släppa kontrollen". Jag undrar om de kontrollräknar kolumnerna i sina excelark också?

Jag är en "nörd" i själen och innan jag gick över till apple ägnade jag oräneliga timmar på att modda, konfa och tweaka mina windows och linux-burkar, och levde dessutom under villfarelsen att jag tyckte det var kul. Nu när jag slipper det där tramset inser jag att det finns roligare och vettigare saker man kan göra med sin tid :)

Anledningen till att apple valt att "låsa" ios, dvs att man kräver signerade applikationer ter sig ganska självklar ställt mot det faktum att ca 80% av alla installerade applikationer på android-plattformen är piratkopior. Det gapas på forumet om hantverkares biltillägg, materialpåslag, arbetskläder osv men att det finns en yrkesgrupp vars produkter man helt rått "stjäl" verkar vara en annan historia.
Jag pratar inte om att man ska acceptera olagliga appar eller program. Att göra signerade appar är ju ingen konst men det hade räckt att man blev informerad om det, varför låsa det så mycket? Det var länge sedan man behövde konfiga t.ex. en PC med W7, fungerar bra från början. Även Android funkar bra med en gång, hittar t.ex. olika nätverk och tar det som är bäst för tillfället, kan visst inte Ipod göra. Bara det att man måste ha alla sina filer i en virtuellt moln får mig att rysa. Men om igen, det är inte så stora fel på deras produkter utan systemet eller deras tankesätt som får mig att avstå. Såg en kompact Imac eller vad de heter, på 27", bra krydda i skärmen.
 
peternicklas skrev:
Jag pratar inte om att man ska acceptera olagliga appar eller program. Att göra signerade appar är ju ingen konst men det hade räckt att man blev informerad om det, varför låsa det så mycket? Det var länge sedan man behövde konfiga t.ex. en PC med W7, fungerar bra från början. Även Android funkar bra med en gång, hittar t.ex. olika nätverk och tar det som är bäst för tillfället, kan visst inte Ipod göra. Bara det att man måste ha alla sina filer i en virtuellt moln får mig att rysa. Men om igen, det är inte så stora fel på deras produkter utan systemet eller deras tankesätt som får mig att avstå. Såg en kompact Imac eller vad de heter, på 27", bra krydda i skärmen.
Varför ska du ha dina filer i ett "virtuellt moln"? Det är väl ingen som tvingar dig till det oavsett om du använder ios eller android? Google som äger android är ju för övrigt en av jättarna inom moln-branschen.

Jag är medveten om att W7 inte behöver konfas, däremot är vi oeniga om att det "funkar bra". Jag mår fysiskt illa när jag tvingas anävnda det systemet som är ett märkligt hopplock av gammal och ny teknik. Det ser fint ut på ytan men börjar du klicka dig ned så dyker det plötsligt upp gammalt skräp från windows 2000. Dessutom kan man fråga sig varför alla dialoger måste ha så många nivåer? Men smaken är olika som sagt.

Så länge android är segt som sirap (ja jag har testat galaxy s3) så avstår jag även om wifi-hanteringen är något bättre ;) Produkten är ju dessutom en ren blåkopia på ios så jag använder hellre originalet. Dock är det långt ifrån dåligt, android verkar funka riktigt bra utan det är återigen en fråga om vad man föredrar.

Eftersom OSX är helt öppet, vad är det som får dig att avstår från en imac?
 
peternicklas
possum77 skrev:
Varför ska du ha dina filer i ett "virtuellt moln"? Det är väl ingen som tvingar dig till det oavsett om du använder ios eller android? Google som äger android är ju för övrigt en av jättarna inom moln-branschen.

Jag är medveten om att W7 inte behöver konfas, däremot är vi oeniga om att det "funkar bra". Jag mår fysiskt illa när jag tvingas anävnda det systemet som är ett märkligt hopplock av gammal och ny teknik. Det ser fint ut på ytan men börjar du klicka dig ned så dyker det plötsligt upp gammalt skräp från windows 2000. Dessutom kan man fråga sig varför alla dialoger måste ha så många nivåer? Men smaken är olika som sagt.

Så länge android är segt som sirap (ja jag har testat galaxy s3) så avstår jag även om wifi-hanteringen är något bättre ;) Produkten är ju dessutom en ren blåkopia på ios så jag använder hellre originalet. Dock är det långt ifrån dåligt, android verkar funka riktigt bra utan det är återigen en fråga om vad man föredrar.

Eftersom OSX är helt öppet, vad är det som får dig att avstår från en imac?
Som jag skrev innan, Apple och deras tänkesätt till hur man ska använda produkterna, eller hur man får använda dem.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/minekonomi/bredbandtelefoni/article15633566.ab
Beror nog lite på var i världen man är gällande kopiering av produkter.
http://www.youtube.com/watch?v=wFeC25BM9E0&feature=fvsr
Sedan vad som är original eller inte kan ju diskuteras.
 
prototypen skrev:
För mig som Mac fantast så är iPad en besvikelse.
Fördelen ute på jobb är att startar på ett kick jmf med en laptop.
Vilken laptop har du? Min Macbook Air startar lika snabbt som en iPad, dvs direkt. Den är obetydligt större än en iPad och oerhört mycket mer kraftfull som arbetsredskap, såvida man inte behöver just pekskärmen till något speciellt. Jag gillar iPad men för mig är det mest en trevlig grej att ha hemma och en leksak/läromedel för ungarna.
 
peternicklas skrev:
Som jag skrev innan, Apple och deras tänkesätt till hur man ska använda produkterna, eller hur man får använda dem.
Du får ju använda din mac precis hur du vill. Det finns inga restriktioner på vad som får installeras, köras eller modifieras. OS X är inte låst på något vis. Det finns ingen "helig skrift" från apple med regler över vad du "får" göra.

iOS är mer låst ja. Det finns begränsingar på vad som går att göra, exvis har du som användare inte direkt tillgång till filsystemet utan det måste ske via appar. Kan man leva med detta får man en stabil plattform där man kan vara 100% säker på att appar man laddar ned fungerar utan krångel. Kan man inte leva med detta får man köpa en annan produkt.

Andriod är något mer öppet iom att du tillåts installera vad du vill utan att gå genom android market. Dock finns det en uppsjö olika varianter av telefoner och modifikationer/tillägg av android vilket för oss utvecklare innebär en massa merarbete för att stöda alla varianter och för användare att många applikationer bara finns för de mest populära varianterna. Äldre (> 1 år) telefoner stöds sällan.

peternicklas skrev:
[länk]
Beror nog lite på var i världen man är gällande kopiering av produkter.
[länk]
Sedan vad som är original eller inte kan ju diskuteras.
Apple har väl aldrig påstått att de varit först med något, tvärtom har de ju ändan sedan starten gjort sin business på att ta en existerande ide/produkt och förbättra den så att en faktiskt blir användbar. Faktum kvarstår dock att android (som faktiskt visades upp innan iphone) från början var tänkt att köras på mer traditionella telefoner med fysiskt tangentbord och relativt liten skärm. Sen kom iphone och trots att många var snabba att håna telefonen utan knappar så såg snart alla smartphones likadana ut.
 
Redigerat:
peternicklas
possum77 skrev:
Det där kan man ju vända och vrida på hur man vill. Ingen är väl någonsin först med något. Faktum kvarstår dock att android (som faktiskt visades upp innan iphone) från början var tänkt att köras på mer traditionella telefoner med fysiskt tangentbord och relativt liten skärm. Sen kom iphone och trots att många var snabba att håna telefonen utan knappar så såg snart alla smartphones likadana ut.
Jo det stämmer ju, där var apple snabba, titta på Nokia som inte var lika snabba.
 
Acceptera då att det fungerar alldeles utmärkt för den majoritet användare som inte vill bry sig om att rota bland mappar och filer och istället lägga sin fritid på annat. Att du väljer en annan metod betyder i te att omvärlden måste anamma den.
Men, då tycker vi ju lika. Man ska låta användaren bestämma hur de vill göra och hur de vill ha det. Det är det som Apple inte tillåter.

Apple är som Ford. Man kunde få T-Forden i vilken färg man vill, så länge som man vill ha svart.

Jag anser att en hemelektronik ska ge användaren valfrihet. Den ska skapa möjligheter, inte ta bort dem. Den ska inte ha åsikter alls om hur användaren vill organisera sig eller göra saker.

Folk i allmänhet bryr sig inte om sina filer, de bryr sig om innehållet i filerna.
Visst, men man vill ju hitta dem också... Då krävs det ett filsystem så fort som man börjar få mer än några tusen filer.

Apple har valt att ha en enda app-butik. Så är det och acceptera det. Den absoluta majoriteten bryr sig inte det minsta och är nöjda med det valet.
Kanske, men det stör mig. Jag blir störd när de censurerar politiska appar eller appar med visst innehåll, utan att ens ge möjlighet att komma åt dem andra vägar.

Ärligt talat angår det inte Apple om jag spelar ett spel om iPhone-tillverkning på min enhet eller om jag tittar på porr på den.

Slutligen; tillför något positivt till tråden istället för att avpolletera din omgivning (iOS-användarna) som idioter.
Det är inte användarna jag rackar ner på, det är Apple. Ett företag som inte respekterar sina kunder är inte mycket att ha.

Men jag upphör fortfarande inte att förvånas. Jag tycker gott Apple kunde trycka mer på det i sin marknadsföring. "OBS, ser ut som en dator/telefon/läsplatta men är det inte..."
Eller varför inte: "Telefonen/pekplattan/datorn som inte låter sig styras. Vi bestämmer hur du ska jobba!". Ärlig, men inte lika säljande slogan...

Lägg till det att källkoden inte finns tillgänglig, så man vet inte ens vad den gör...

Det gäller som någon sa bara att våga "släppa sargen" och inse att allting inte fungerar som man är van.
Hur jag är van är ointressant. Jag har jobbat med Amiga, DOS, VAX, Windows (varenda större version från och med 3.0), Linux (säkert 15 olika distros), Mac, iPhone, IPDS, Android, Novell och en packe andra OS. Jag kan tänka om. Vad jag är van vid är ointressant. Det som är intressant är vad jag vill kunna göra.

Jag känner folk som fortfarande sorterar sina filmer och mp3-filer manuellt i filsystemet för att de inte vill "släppa kontrollen"
Tja, med ungefär en miljon filer, sorterade efter innehåll, typ, status (testade eller inte) osv, så är det en nödvändighet.

Sedan handlar det också om interoperabilitet. Apple har ett sätt att sköta det som ingen annan har stöd för. Hur funkar det då med mina mediaspelarmaskiner (mestadels XBMC), mina indexeringsprogram, mina mobila uppspelningsenheter, LinuxMCE osv? Hur smidigt integrerar det med mina filservers (det handlar om cirka 50 diskar i fyra servers). Hur väl integrerar det med min FTP-server och min VPN så att jag kan komma åt data var jag än är? Integrerar det bra med BitTorrent?

Sådant kräver att man följer standarder, inte egna hitte-på-lösningar.

För mig så är Linux/Android en dator, medan Apples prylar är gadgets. Datorn blir vad jag gör den till, gadgets gör det de är designade för, inte mer.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Troberg skrev:
gadgets gör det de är designade för, inte mer.
..och helst inte mindre, vilket är Apple's styrka.
 
För att förtydliga: en iOS-enhet (iPhone, iPad, iPod Touch, AppleTV) hittar automatiskt det mest lämpliga nätverket och erbjuder användaren att ansluta sig till detta.
Det finns dock undantag. Om nätverken som publiceras (SSID) sitter i samma basstation och har samma sorts säkerhet, kan den inte avgöra vilket som är mest lämpligt. Detsamma gäller nätverk med captive portal (hotell, SJ, kaféer) där man har ungefär samma signalstyrka. IOS väljer inte efter signal/brus vilket hade varit bättre.
 
Troberg, på samma sätt som att du ska ha frihet att göra som du vill, skulle det inte vara ok om appel eller vilket annat företag som helst får tillverka vilka produkter som dom vill utan att du spyr galla över det? Det spelar väl inte dig någon roll?
 
Troberg skrev:
Ärligt talat angår det inte Apple om jag spelar ett spel om iPhone-tillverkning på min enhet eller om jag tittar på porr på den.
Internet är inte censurerat på något vis. Du hittar nog det du söker där även om du surfar på en iphone :)

Troberg skrev:
Lägg till det att källkoden inte finns tillgänglig, så man vet inte ens vad den gör...
Källlkoden till kärnan i OS X/iOS (Darwin) är open source och du kan ladda ned den här: http://www.opensource.apple.com

Var hittar jag källkoden till Windows 7?

Troberg skrev:
Tja, med ungefär en miljon filer, sorterade efter innehåll, typ, status (testade eller inte) osv, så är det en nödvändighet.
Har du en miljon filer som du sorterar manuellt så tycker jag synd om dig. Det är just på repetitiva uppgifter typ sortering av data som en dator excellerar. Även om du inte använder mac tycker jag du bör försöka ordna en bättre lösning

Troberg skrev:
Sedan handlar det också om interoperabilitet. Apple har ett sätt att sköta det som ingen annan har stöd för. Hur funkar det då med mina mediaspelarmaskiner (mestadels XBMC), mina indexeringsprogram, mina mobila uppspelningsenheter, LinuxMCE osv? Hur smidigt integrerar det med mina filservers (det handlar om cirka 50 diskar i fyra servers). Hur väl integrerar det med min FTP-server och min VPN så att jag kan komma åt data var jag än är? Integrerar det bra med BitTorrent?

Sådant kräver att man följer standarder, inte egna hitte-på-lösningar.
Allt det du räknar upp fungerar alldeles utmärkt tillsammans med OS X med reservation för dina indexeringsprogram då jag inte vet vilka det är. "Hitte-på-lösingarna" har du nog hittat på själv ;) eller rättare sagt, du har aldrig provat eller lagt någon tid på att undersöka hur saker egentligen ligger till och fungerar på "den andra sidan".

Troberg skrev:
För mig så är Linux/Android en dator, medan Apples prylar är gadgets. Datorn blir vad jag gör den till, gadgets gör det de är designade för, inte mer.
Håller med dig om att en dator ska vara vad man gör den till. Dock är det en myt att OS X kulle vara låst. Det är faktiskt rejält mer öppet än windows. Iom att det är baserat på BSD så har du även alla unixverktyg tillgängliga, ingenting är låst eller begränsat utan du kan radera hela disken från terminalen om du vill (cd / sudo rm -rf)

Surfplattor och telefoner anser jag ska vara just "gadgets" på så vis att de ska göra vissa saker väldigt bra. De saker som inte går att lösa på ett bra sätt är jag hellre utan än har något fulhack. För att dra en analogi till byggvärlden, vad är bättre? En separat skruvdragare + en sticksåg eller en kombimaskin som gör både och?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.