Hej alla husbyggare!

Vi har kört fast i våran lönegrupp angående bonus, och jag har kommit på ett system som jag tycker verkar vettigt och som båda parter tjänar på.

Jag ska ge förslag på ett bonus system till min arbetsgivare och skulle behöva hjälp med att formulera det på ett bra sätt.

Förslaget går ut på att på att man skulle få en årlig julbonus på ca: 10-20000 kr. förslagvis en viss procent av företagets vinst, men runt den summan. Och varför skulle en arbetsgivare gå med på detta?
Jo, tanken är att man ska räkna bort 500-1000 kr för varje dag man inte är på jobbet, och med det menar jag frånvaro från sjukdom, vård av barn och tjänstledigt.

Detta skulle öka incitamenten för att hålla sig frisk och företaget skulle slippa kostsam sjukfrånvaro.

I den branchen jag verkar i jobbar man nästan alltid 2 och 2 och om en blir sjuk, sänker det den andras produktion kraftigt, med andra ord är väldigt kostsam för företaget när någon blir sjuk.

Nu skulle jag behöva hjälp med att formulera detta på ett bra sätt, jag är en vanlig arbetare och har ibland lite svårt att uttrycka mig i text.

Och om det finns nån hjälpsam själ där ute, så ska ni veta om jag får igenom detta så tror jag att antalet arbetade timmar skulle öka kraftigt och därmed bidra med mer skattemedel till staten och bidra till ett sundare arbetsmarknads klimat.

Tack på förhand.
 
  • Haha
ByggPajken
  • Laddar…
Haha, ja det är en bra idé men du skall veta att det är minerad mark. Du får nog svar på tal särskilt från vissa håll.
 
Det tror jag med, finns en hel del som har högfrånvaro på företaget jag jobbar och de kommer så klart inte uppskatta det här förslaget, men tanken är jag ska be min arbetsgivare att föreslå detta. Summorna som jag nämnde är bara som jag föreslog på måfå, det går givetvis att räkna på detta mer noggrant. Tanken är den som har liten och mindre frånvaro än genomsnittet ska tjäna en slant på detta, och då även företaget genom minskad frånvaro.
 
Jag blir lite betänksam över upplägget (även om jag typ har en sjukdag var 5e år). Har inte arbetsgivaren indikerat vad de vill uppnå med bonussystemet?

Jag tror att det kommer att skapa dålig stämmning på arbetsplatsen, och det är det sista man vill att ett bonusssystem skall göra, det kommer att uppfattas som mer bestraffande än inspirerande.

Antingen gör man ett bonussystem som är allmänt, alla får bonus efter ungefär samma regler, men kopplat till företagets vinst mål eller liknande mål. Det kan då förbättra "vi känslan", stimulera teamwork, Alla måste bidra till målet.

Eller så bygger man ett system som är lite mer av provisions baserat på mål för individer eller små grupper. Skapar mer av tävlingskänsla, kan stimulera enskilda. Men också skapa en nedbrytande intern komkurrens, har sett exempel där enskilda säljare aktivt saboterat företagets affärer för att just den personen skulle framstå som den ende som når sina mål osv. Men som sagt det individuella bonussystenet är snarare en form av provisionslön, än ett bonussystem.
 
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
Det är inte en bonus, det är straffavgift. Bara tanken på risken att ytterligare spä på ojämställdheten i frågan om VAB är för mig minerad mark.
I ditt exempel skulle en bonus till den person/de personerna som finner en lösning på hur man kan minimera den impact som skapas vid kortare tids frånvaro vara roligare - i mina ögon.

Hälsningar nybliven pappa, som arbetar med friskvård.
 
Skall tillägga att jag har jobbat i företag med både mer allmäna bonusregler. Och provisions baserat. I det första bolaget fick alla en bonus på max en extra månadslön till Jul. Den blev max. om vi ökade bolagets vinst med 50% mot året före. Bonusen föll ut med max belopp 4 av de 5 år jag jobbade där.

I nästa bolag fick alla en del av lönen som rak provision baserat på bolagets omsättning (inte vinst) där skapade varje anställd en vinst på ca 3 milj. per år (sista året), och vinsten ökade med 100% per år, alla samarbetade över hela världen, som en stor familj. Bolaget köptes upp av ett större bolag som omedelbart övergick till individuell provisionsbaserad lön, efter något år var vinsten nere i NOLL. Men det berodde på väldigt mycket mer än lönesystemet.

Min erfarenhet är att de "kollektiva" systemen har varit väldigt mycket bättre både för företaget men även för individerna, än enskilda provisionssystem.
 
Man får inte diskriminera föräldrar. Ledsen men det bryter mot lagen.

Sjuka är ok, så länge det inte är avdrag vid kronisk sjukdom.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Din stora uppförsbacke blir nog inte att formulera förslaget utan att bemöta kritikerna med bra argument. Därför tror jag du ska fästa störst vikt vid de i den här tråden som är kritiska till hela idén.

Däribland mig.

Personligen tycker jag att en bonus ska vara kopplad till prestation och föredrar systemet där samtliga anställda får lika mycket, korrigerat för anställningstid (tjänstledigt, deltid etc).

Att lägga ytterligare en ekonomisk börda på den som vabbar inbillar jag mig leder till att sjuka barn som egentligen har behov av att vara hemma och pigga till sig i stället hamnar på förskolan. Det är ingen bra lösning. Varken för det sjuka barnet eller dess kompisar på förskolan som i värsta fall också blir sjuka.

Samma sak gäller sjuka kollegor. Vill du verkligen ha dem på jobbet så att du också blir sjuk?

Mina åsikter är naturligtvis färgade av min egen situation. Jag går oftast till jobbet även om jag känner mig lite krasslig och slåss med min fru om vem som ska ha förmånen att få gå till jobbet när barnen är sjuka.

Dessutom tyder hög sjukfrånvaro på en dålig arbetsmiljö som kräver helt andra lösningar än att bolla med bonusregler.
 
Redigerat:
  • Gilla
Emmet och 4 till
  • Laddar…
Det lite paradoxala med bonussystem är att i goda tider när man knappt behöver anstränga sig ramlar det in massor med bonus. När det sedan blir tuffa tider och man jobbar ihjäl sig får man inget..

Bonusen bör vara målrelaterad till de mål som företaget strävar efter. Det kan vara bruttovinst, omsättning, aktiekurs, eller något annat. Det viktiga är att målet inte går att manipulera, och att det inte finns någon övre gräns på bonusen om det skulle råka gå jättebra ett år. (Jag jobbade på ett företag där det gick så bra ett år att man satte lock på bonusen efterföljande år. Kul.)

Skall man ha något närvaroincitament så måste det vara kollektivt, dvs baseras på den totala närvaron annars blir det katastrof, vilket redan många skrivit.
 
Värdelöst förslag. Ett bonus system bör väl ändå vara kvalitets och prestationsbaserat? Inte straffa folk som har barn eller åker på influensan.... har en känsla att du lär inte skaffa dig några vänner på arbetsplatsen förrutom möjligen chefen. Och det är väl ändå dina arbetskamrater du ska trivas med.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
E sällan sjuk och har inga sjukdagar, men tycker förslaget e värdelöst. Stackars de personer som e ensamstående föräldrar. Måste alltid vabba och skall alltid straffas. Jag har haft många provisionssystem, men alla har baserats på prestation, enskild eller grupp och det har fungerat lite olika, men ingen har känt sig bestraffade.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Skicka in förslaget, kommer din arbetsgivare att gilla det, kommer de i alla fall att skriva om det.
Alla arbetsgivare gillar folk som har idéer.
 
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
Här kommer ett ganska ogenomtänkt förslag; för att vända på steken, skulle man inte kunna ha en del av bonusen baserat på hur många övertidstimmar man haft?

skickat från en telefon nära mig.
 
Jag håller med Mycke_nu. Ska det vara någon om närvaro så ska det vara kollektivt. Kanske till och med så att det slår åt båda hållen. T.ex. om den totala frånvaron är större än tio dagar per anställd på ett år så minskar bonusen med 2%-enheter, men är den mindre än tre dagar per anställd och år så ökar bonusen med 2%-enheter.

Annars så måste jag förorda ett så enkelt och rakt system som möjligt som inte ger utrymme för tolkning. Dessutom bör det vara direkt kopplad till vinsten för att chefen ska kunna motivera utbetalningar. Även om jag gillar idén med bonus kopplat mot måluppfyllnad så fungarar det inte om företaget går med förlust, men målen är uppfyllda aller till och med överträffade.

Det är dock svårt att formulera ett förslag till dig, då jag inte vet vad det är för bransch, storlek på företag, historik på vinst o.s.v.
 
Om företaget är hyfsat stort och går rätt skapligt, så skulle ett förslag vara kopplat till företagets rörelsemarginal. Exempelvis: En procentuell bonus på årslönen som betalas ut vid ett tillfälle. Procenten kan beräknas till +0,5%-enheter/1% rörelsemarginal från 0-10%. Över 10% rörelsemarginal: +1%-enhet/1% rörelsemarginal.

En rörelsemarginal på 5% ger 2,5% (5*0,5) årsbonus. En rörelsemarginal på 12% ger 7% (10*0,5+2*1) bonus.

Detta ger alla på företaget en direkt möjlighet att påverka sin egen bonus. Både genom att dra in mer pengar till företaget, men även genom att hålla kostnaderna nere.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.