Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Telefonfan
 
Elkludde skrev:
Paul varför blir du inte VANLIG knegare istället som har en ganska låg lön,som Du skall betala hantverkarnas
påslag av allt möjligt så får Du se verkligheten i hur lång dennes lön räcker
Locke hann före mig att svara dig men jag kan då tillägga att denna frihet är värd löjligt mycket för mig... :wow:

Jag kan ta vilka jobb jag vill och slipper bli tvingad av en chef att utföra ett jobb till någon dryg människa som jag inte vill ha med och göra... t.ex... :p

Jaaaa du... man kanske skulle fundera på att bli det du nu kallar "vanlig knegare"...
...men det trodde jag att hantverkaren var med ;)

Hade man blivit det hade man kanske haft råd att anlita hantverkare till allt man hade behövt få gjort
hemma för det har man inte råd med nu utan tvingas göra det själv på nätter och helger... :rolleyes:
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Svartmåla hur hantverkare debiterar debiteras
Skulle det va
 
Gaaaah. Den lägger ord i min mun.
 
sunqan skrev:
2040-5*40 blir de 1800 timmarna man har om man räknar bort semestern. Semestern är en del av den ofakturerbara tiden. Om du vill Kan vi räkna på 1800 och 70%

Jag är inte ute för att svarta hantverkare debiteras, utan tvärtom . I en normal bransch är 60%/70% debiteringsgrad inte ovanligt. Och där blir alltså 500 i timmen ca 21000 i månaden. Vad tjänar en anställd målare/snickare/vidare?
Arbetar man sen i en bransch som har brist på arbetskraft, är det bara att gratulera :D

Så tingen är inget att grIna över, men när man debuterar arbetstid för att åka och handla, då blir det fånigt.
Ja men herregud vad svårt då... :rolleyes:

Man har 365 dagar på ett år...
...minus 104 lörd/sönd...
...minus ca. 11 möjliga helgdagar...
...minus 25 semesterdagar...
= 225 dagar á 8 tim = 1800 ARBETSTIMMAR / år

Räknar man då som det framkom tidigare på att man har 60% debiteringsbar tid så är det ganska klart att det framkommer en siffra enligt följande...

1800 x 0,6 = 1080 DEBITERINGSBARA timmar

- VAD är det du inte förstår eller kan förklara på ett förståeligt sätt ???? :x:rolleyes:

Fortfarande envisas du med dina 500:- ex moms än om man gång på gång försöker få dig att förstå att i princip INGA hantverkare debiterar den timpengen utan snarare runt 400:-................

- VAD är det du inte förstår eller kan förklara på ett förståeligt sätt ???? :x:rolleyes:
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
sunqan skrev:
Vad tjänar en anställd målare/snickare/vidare?

..................när man debuterar arbetstid för att åka och handla, då blir det fånigt.
Betydligt mer än några 21000:- i alla fall ;)

Att debitera arbetstid när man gör inköp till kunder är FULLT normalt då det är ett arbete man utför till kunden så det tycker jag borde vara färdigdiskuterat om vi inte ska börja om från början av tråden... ;)
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Haha, jag sitter bara och småler... :D
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Locke skrev:
Haha, jag sitter bara och småler... :D
Jag förstår det, men berätta gärna om jag har fel i mina åsikter så jag har en chans att lära mig ;)
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Nä, jag ler åt ditt tålamod... Som en ängel eller vad säger man... :D
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Betydligt mer än några 21000:- i alla fall ;)

Att debitera arbetstid när man gör inköp till kunder är FULLT normalt då det är ett arbete man utför till kunden så det tycker jag borde vara färdigdiskuterat om vi inte ska börja om från början av tråden... ;)
Visst är det OK om kunden är med på detta. Men om nu kunden väljer att köpa in materialet själv, då ska inte hanteverkaren börja tjura för detta, utan utföra installationen efter kundens önskemål.
 
Tigersågen skrev:
Visst är det OK om kunden är med på detta. Men om nu kunden väljer att köpa in materialet själv, då ska inte hanteverkaren börja tjura för detta, utan utföra installationen efter kundens önskemål.
Självfallet, men som jag också skrivit för längesedan så lämnar iaf inte jag fasta priser om kunden skaffar eget material då arbetstiden kan variera ganska mycket beroende på om man ska arbeta med kvalitétsmaterial eller budgetmaterial eller material man är van vid eller inte van vid... ;)

Dessutom när det gäller våtrum är det ännu värre...
Jag gör inga våtrumsarbeten alls om kunden köper in egna tätskiktssystem från t.ex Bauhaus, Biltema etc...
Helt enkelt för att jag inte FÅR jobba med de produkterna om jag ska kunna leverera ett godkänt våtutrymme ;)
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Självfallet, men som jag också skrivit för längesedan så lämnar iaf inte jag fasta priser om kunden skaffar eget material då arbetstiden kan variera ganska mycket beroende på om man ska arbeta med kvalitétsmaterial eller budgetmaterial eller material man är van vid eller inte van vid... ;)

Dessutom när det gäller våtrum är det ännu värre...
Jag gör inga våtrumsarbeten alls om kunden köper in egna tätskiktssystem från t.ex Bauhaus, Biltema etc...
Helt enkelt för att jag inte FÅR jobba med de produkterna om jag ska kunna leverera ett godkänt våtutrymme ;)
Vem bestämmer att du inte får arbeta med dessa material, när kunden själv får göra detta? Trodde att du var egen företagare.
 
Tigersågen skrev:
Vem bestämmer att du inte får arbeta med dessa material, när kunden själv får göra detta? Trodde att du var egen företagare.
http://www.bkr.se/vem-ar-behorig.aspx

Behörighet innebär att
  • minst en våtrumsansvarig arbetsledare har gått Byggkeramikrådets kurs 1, teoretisk tätskiktskurs samt kurs 2, entreprenadjuridik och byggkeramiska grundkunskaper. Båda kursernas prov ska vara godkända.
  • personal som utför tätskiktsarbeten enligt Branschreglerna har genomgått Byggkeramikrådets kurs 1, teoretisk tätskiktskurs med godkänt prov samt kurs 3, praktisk tillämpning av godkända konstruktioner.
Kurs 3 anordnas av respektive tätskiktsleverantörer och det är ju omöjligt att gå ALLA sådana. ;)
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Det kan inte vara lätt att vara hantverkare ibland... själv jobbar jag som konsult (anställd). Vi debiterar naturligtvis tiden som det tar att skaffa något ifall det är i ett specifikt uppdrag. Ska jag lämna in prover på lab kostar det såklart också pengar för den tid det tar. Reser jag till och från kund är det restid som debiteras plus milersättning för den bil jag kör. Bilen kostar ju pengar i drift. Den har inte med min timlön att göra. I timlönen ingår saker som datorer, skrivare, kontorshyra och sånt men om det behövs saker utöver det (hyrbil eller liknande) så kostar det kunden pengar. Och min tid kostar såklart pengar, oavsett om jag sitter på kontoret eller i en bil. Visst har även vi odebiterbar tid, men då handlar det om marknadsföring, offertarbete, utbildning och liknande. Inget som går att relatera till ett uppdrag (om vi inte lämnat ett fast pris och sedan överskrider våra timmar).
 
Redigerat:
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Elkludde skrev:
Det tillkommer väl inte några extra avgifter på ett fast pris ??:eek:
Fast pris är fast pris, då vet kunden vad det kostar.
Jag menar avgifter då man kör löpande...
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.