Mikael_L
Då jag kan så försvinnande lite om sådant här så ska jag inte ifrågasätta, egentligen ...


..men, varför ska en relativt liten villaplatta öht delas upp?
 
Ja, se det undrar jag med - men det kanske var lite av en hypotetisk diskussion?
 
När jag tycker inte heller det behövs egentligen, men uppenbarligen är det ett sätt att styra var de nästan oundvikliga krympsprickorna hamnar. Hos en bekant som fick hjälp av "riktiga betonggubbar" så gjorde man på detta sättet och det verkar ha fyllt sitt syfte. Men man kan ju reflektera över nyttan med det.
 
Det är nog mest teoretiskt hur man borde göra. Min platta blir ca 65-70kvm, men den är ganska avdelad. Källaren ser ut så här (fast väggen till toaletten finns inte ännu, men avdelningen i mitten finns där.
kallare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är vad det blå i ritningen blir tillverkat av:
underlag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu funderar jag på hur jag skall få detta att ligga kvar på sulan vid gjutningen. Helst skulle man ju vilja "limma" fast det i sulan med något men jag vet inte vad. Funderade på asfaltklister, men jag är osäker på hur bra det är att ha inomhus. Jag får testa, kanske räcker det med att lägga armeringsjärn på det så det håller sig på plats. Det kommer bli en del klippande....
 
Ta fogsvansen och såga remsor.....
 
Inte så tokig ide. Sparar lite tid där helt klart. Sulan är dock inte lika djup överallt, men det skiljer ju inte så mycket på 1,8m som ett liggunderlag är.
Hur höll du dina nere? Eller det kanske inte är ett problem i praktiken.
 
Mikael_L
Köp några patroner PL400 och sätt en klick här och där och pressa mot ett litet tag.
 
Jag kan faen i te minnas hur jag gjorde...... Limmade inte. Gissar att jag hade vikter på....
 
Problemet med limmet var ju i praktiken mindre än tänkt. Jag lägger remsorna under plasten och då hålls de nere av den styva plasten. På några ställen här och där fäste jag med pl400 för att hålla nere ordentligt. De 12 liggunderlagen räcker längre än jag tänkt så jag behöver nog inte mer. Fortsätter imorgon kväll antar jag,
 
Har du sett till att gräva ut den där kubikmetern för sub-lådan nu.....?
 
Tro mig, jag är framtidsäkrad på den fronten. En STOR del av detta utrymme blir ju bio. I dagsläge så är min baslösning baserad på ganska exakt 1m^3 bashorn, men även andra ideer som utnyttjar krypgrunden som är kvar i huset finns....
 
Låter bra.

Har funderat lite på det där inför nästa utgrävning här hemma men jag kan inte riktigt bestämma mig för vad som händer när man gräver 1m till på djupet, mitt under huset, långt under bef dränering etc....
 
MathiasS skrev:
Låter bra.

Har funderat lite på det där inför nästa utgrävning här hemma men jag kan inte riktigt bestämma mig för vad som händer när man gräver 1m till på djupet, mitt under huset, långt under bef dränering etc....
Gräva åt sidan? Fast det kanske är lite sent nu.

Jag fortsatte mitt liggunderlagande idag, men stötte på lite huvudbry. Jag har ett par ställen där sulan är större (typ 0,5m2 kanske). Den delen ligger lite under högst cellplastnivån (3cm ungefär). Om jag lägger 3cm cellplast på dem så har jag inte plats med mina liggunderlag där. Kanske skall jag strunta i cellplast därpå och lägga flera lager liggunderlag för att säkra rörelsemån nedåt. Eller så hoppas jag på att 3cm cellplast kan packas ihop så det räcker om det skulle behövas.
 
12 liggunderlag, nästan 400 st buntband och typ 260m 20mm PEX senare....
slang.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.