Hej,
Min granne bytte ut alla El på sitt gamla släp till ett nytt kitt med Led i tron om att det skulle innebära mindre pyssel eftersom lamporna inte skulle behöva bytas på lääänge. Tyvärr har det visat sig att varken hans Audi eller min passat från -08 tycker om släpet. Troligen så tycker inte bilarna om att det är så lågt motstånd eller nåt utan allt bara blinkar slumpmässigt. Släpet fungerar kanon på en gamal Volvo 740 så det är rätt kopplat men kan man modifiera det så det även funkar på nya bilar? eller behöver man fixa nåt med bilarna?

Att hjälpa min 72-åriga granne med att få den nya tekniken att fungera känns som det minsta jag kan göra då han bara blir glad när vi lånar saker som släp och verktyg.

Så kan någon hjälpa mig och grannen att lösa detta.

/Janne
 
Vet inte hur det är nu, men bilar från 2000 hade olika kopplade kontakter så man var tvungen att ha rätt kabel och vända den åt rätt håll, annars funkade inte bromsljusen och den ena blinkersen t.ex.
 
Kolla om det finns spänning på hylsa #2 i uttaget på bilen när tändningen är (det får inte finnas spänning med tändningen avslagen).

Koppla i så fall belysningen till denna hylsa, dvs flytta belysningen från stift #5 och/eller #7 till #2 i släpvagnens stickpropp.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Släpvagnskontakt
 
Redigerat:
Att lägga belysningen mot konstant ström löser inte t.ex problem med bromsljus och blinkers, lösningen är nog att lägga ett lagomt stort effektmotstånd parallellt med LED lampan så bilens styrenhet uppfattar att det sitter en belastning på utgången (bilen torde även kunna varna för trasiga lampor etc på vagnen utan en belastning inom "normalområdet")

Blir ju tyvärr en komponent som kommer ärga, glappa och bli allmänt jobbig med tiden.
 
Givetvis är det så, men det framgår inte om problemet även gäller blinkers och bromsljus. :)

Jag hade fö samma problem på en Mercedes, men med vanliga lampor. Det visade sig att tillfällig kortslutning i kontakten hade löst ut en säkring till den bakre elektronikmodulen som bla sköter släpvagnskontakten. Lamporna fladdrade helt galet.
 
Redigerat:
Tack för alla tips, Problemet gäller även blinkers och bromsljus så det är nog bara till att koppla in motstånd, tänkte själv i de banorna men eftersom det var länge sen jag läst någon ellära så tar jag tacksamt emot tipps på val av motstånd och placering....
 
Mikael_L
Ett motstånd på 144ohm tar en watt effekt.
Undar om det kan räcka för att lura bilen?

Det är ju tråkigt att behöva elda mycket effekt, det blir ju rejält varmt = kräver stora och/eller kylda motstånd.
Jag funderar på om det möjligen skulle gått att sätta motstånden i själva stick-kontakten?!, men då måste effektutvecklingen hållas nere. Att kyla bort t.ex. 5W ur en liten plastgrunka utan kylfläns eller liknande är inte helt superenkelt.

T.ex. ett sådant här
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=60-250-96&toc=20124
eller sånt här:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=60-541-73&toc=20085

Ger alltså 1W belastning, och utvecklar 1W värme som måste kylas bort.
Kopplas parallellt med lampan.

Behövs det mer belastning får man ta ett 68 ohm istället. Och då utvecklas det alltså drygt 2W värme i det och motståndet måste således vara på minst 3W. Men gärna 4-6W, då själva motståndet håller sig svalare då.
Eller så lägger man helt enkelt 2 st 150ohm parallellt = 75 ohm och 2W last.
 
det är inte så att ni har såpass moderna bilar att ni har halvljusautomatik?? I så fall måste ni ställa ljusvredet manuellt på halvljus för att kärrans ljus skall funka. d.v.s. den får inte stå i "Auto" för om man då testar på dagtid i dagsljus så startar inte bilen med halvljus.
 
  • Gilla
Zedig
  • Laddar…
peternicklas
Johan Gunverth skrev:
Du behöver ha LED-lampor som är CANBUS-kompatibla. T.ex. såna här:

[länk]
Inte tvunget, kan lösas på andra sätt. Det beror lite på hur kablen till släpvagnskontakten är inkopplad mot bilens elsystem. På min bil sitter det en egen krets för matning av släpet. Denna kretsen har egen elektonik som är kompatibel med Canbus-systemet. Den kostade en slant(1200) men man slipper många problem. Mercedes t.ex. och även Volvo måste programera om elsystemet när man monterar släpvagnskontakt, det behövde inte jag.
 
Volvo har sin trailermodul på senare årsmodeller. En sådan monterade jag på min 2005a. Behövs ingen programering för att det ska fungera.
 
peternicklas
MathiasS skrev:
Volvo har sin trailermodul på senare årsmodeller. En sådan monterade jag på min 2005a. Behövs ingen programering för att det ska fungera.
Du har nog för gammal bil.
"Om man ful-monterar utan TRM(Trailer Stability Assistans) och mjukvaruuppgradering får man inte TSA (Trailer
Stability Assistans) som fångar upp en vobblande vagn." Kallas för VIDA e, programmering.
"Om man använder orginalsatsen till extra lampor så krävs det oxå en VIDA
programering." Hämtat från http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=49282#p362174
 
För gammal bil för att ditt uttalande ska vara sant - ja.
 
peternicklas
MathiasS skrev:
För gammal bil för att ditt uttalande ska vara sant - ja.
Men det var mycket bättre och enklare förr. Skottar i bagaget och sedan funkade allt på släpet.
 
  • Gilla
NetNut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.