Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Paul-Staffanstorp skrev:
Menar du detta på allvar så låter det ju sjukt ! :x

Förstår bara inte riktigt hur du menar för då måste det ju vara två olika företag inblandade eller är det jag som är för trött just nu för att fatta vad du menar... :surprised:
Jag har för mig i en diskussion kring hantverkarformuläret tidigare så framfördes bland annat argumentet att redovisa sina självkostnader med ett påslag var otänbart för det var affärshemligheter. Sen kom argumentet fram att vissa hantverkaren inte bara är hantverkare utan driver affärsrörelse också. Så när hantverkaren åker till grossisten för att handla till kunden så köps först grejorna in till hantverkarens egen affär. Där prissätts sedan produkterna lämpligt nog av samma hantverkare innan hantverkarens affär säljer produkten till hantverkaren som sen redovisar affärens pris som självkostnadspriset.

Hmm, får erkänna att det låter som fullständig galenskapen när jag ser vad jag skriver så förhoppningsvis har jag luddigt minne och har fått allt om bakfoten...
 
Jugend skrev:
Återigen tar ni upp lönefrågan att man minsann inte tjänar så bra.
För mig är det helt irrelevant om ni tjänar jättebra eller sämre än snittet. Det är det som är marknadsekonomin och är man duktig på det man gör så skall man tjäna bra.
Det som jag vänder mig emot det är mer eller mindre dolda avgifter och att man rättfärdigar att det finns firmor som tillämpar det genom att säga att det är kundens ansvar att kolla upp alla avgifter innan. Den konsumentinställningen håller jag med om när det gäller dagligvaror. Men inte sällanköpsvaror. Ni som är experter har ju ett ansvar att bedriva en verksamhet som håller förväntat nivå när det gäller affärsmoral. Så verkar ju inte fallet vara med många i branschen. Skicka tydliga offerter. Man kan ju dra ett standardsms med de punkterna som Nimanjeb föreslog. Behöver inte vara så avancerat. Men det faktum att alla är så skeptiska gör ju att det verkar vara något som ni döljer.
Du är i Sverige nu , inte i drömmarnas land. Det är tufft oavsett hur duktig du är för det finns alltid konkurrens och här är det de oseriösa som förstör.
 
mr_bygg skrev:
Jag har för mig i en diskussion kring hantverkarformuläret tidigare så framfördes bland annat argumentet att redovisa sina självkostnader med ett påslag var otänbart för det var affärshemligheter. Sen kom argumentet fram att vissa hantverkaren inte bara är hantverkare utan driver affärsrörelse också. Så när hantverkaren åker till grossisten för att handla till kunden så köps först grejorna in till hantverkarens egen affär. Där prissätts sedan produkterna lämpligt nog av samma hantverkare innan hantverkarens affär säljer produkten till hantverkaren som sen redovisar affärens pris som självkostnadspriset.

Hmm, får erkänna att det låter som fullständig galenskapen när jag ser vad jag skriver så förhoppningsvis har jag luddigt minne och har fått allt om bakfoten...
Det där låter väldigt... ja grisigt.. Dubbla påslag möjligt då. OCh det första påslaget ser aldrig kunden. Smart men grisigt.
 
Fruppe skrev:
Hur gör ni när ni handlar mat på tex ICA eller Coop?
Betalar och läser kvittot och efter det tar en diskussion med kassören/kassörskan om vilka hutlösa påslag det är på potatisen eller mjölken?
Jag granskar kvittot ibland, och ser jag något fel säger jag till i kassan.
Senast jag klagade tog man 100kr för en vara som var skyltad till 80kr, tydligen stod det med väldigt liten stil att det bara gällde Vecka XX. men efter en liten diskussion så gav dom med sig och gav mig det skyltade priset, samtidigt som dom snabbt tog ner den gamla skylten.

Skulle jag upptäcka att man tagit ut en avgift för kundvagnen, samt en timpenning för personalen i kassan med en min. debitering på 1h och att jag fått betala för personalens restid till jobbet så skulle jag inte bli glad och verkligen klaga!

Jag tycker att hantverkaren skall berätta vilken timkostnad man har och ev reseresättning, inga mer avgifter skall behövas. ( pratar nu vanliga jobb hos elektriker och rörkrökare).
Och att priset på material är rätt = om jag kollar och hittar samma grejer i butik eller på nätet skall det vara ungefär samma, inte 20 - 500% högre vilket vissa tycks ta.
 
  • Gilla
piglet och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
Fick en räkning från elektrikern idag. Allt specat, timlön, material åtgång samt kostnader. Ingen kostnad för restid eller bil.
 
  • Gilla
piglet
  • Laddar…
Den elektrikern kommer inte bli poppis bland hantverkarna i den här tråden...
Vi vill bara lura, bedra och roffa åt oss... ;)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Fruppe skrev:
Men allvarligt, om man vill ha ett jobb utfört så är man väl inte så jävla dum att beställer jobbet utan att fråga vad det kan kosta?

Nee du får ursäkta mig men jag tycker du har en negativ inställning till oss hantverkare som försöker driva ett företag seriöst.
Det lilla extra jag kan få in i företaget gör att jag kan köpa mer nödvändiga verktyg/maskiner och tom kanske byta bil utan att behöva låna till hela beloppet. Sen ska det även räcka till om jag blir sjuk , pengarna försvinner jävligt fort. Och jag tar INTE ute nån skyhög lön snarare tvärtom!
Man behöver inte vara dum om man inte frågar,det räcker att få en kostnad totalt,man inte ens behöva fråga om och hur mycket som tillkommer,alla är ju inte juridisk kunniga,eller psykolog
för att klura ut om det ligger en hund begraven i offerten,om ni vill kalla oss konsumenter dumma så får N i göra det för
min del,men jag tycker företagare som inte talar om totalkostnaden är ändå dummare
 
Zixten skrev:
Jag granskar kvittot ibland, och ser jag något fel säger jag till i kassan.
Senast jag klagade tog man 100kr för en vara som var skyltad till 80kr, tydligen stod det med väldigt liten stil att det bara gällde Vecka XX. men efter en liten diskussion så gav dom med sig och gav mig det skyltade priset, samtidigt som dom snabbt tog ner den gamla skylten.

Skulle jag upptäcka att man tagit ut en avgift för kundvagnen, samt en timpenning för personalen i kassan med en min. debitering på 1h och att jag fått betala för personalens restid till jobbet så skulle jag inte bli glad och verkligen klaga!

Jag tycker att hantverkaren skall berätta vilken timkostnad man har och ev reseresättning, inga mer avgifter skall behövas. ( pratar nu vanliga jobb hos elektriker och rörkrökare).
Och att priset på material är rätt = om jag kollar och hittar samma grejer i butik eller på nätet skall det vara ungefär samma, inte 20 - 500% högre vilket vissa tycks ta.
Var inte direkt så jag menade med handlingen , jag ska förtydliga mig.
Du hade tänkt att "lyxa" till det en fredag med säg oxfilé eller hummer när du väl tittar på priset tycker du det är på tok för högt. Går du då till närmaste personal och börjar diskutera deras "påslag" på varan?

Vissa har väldigt höga påslag det säger jag inte emot. Vilket är trist.
 
Fruppe skrev:
Var inte direkt så jag menade med handlingen , jag ska förtydliga mig.
Du hade tänkt att "lyxa" till det en fredag med säg oxfilé eller hummer när du väl tittar på priset tycker du det är på tok för högt. Går du då till närmaste personal och börjar diskutera deras "påslag" på varan?

Vissa har väldigt höga påslag det säger jag inte emot. Vilket är trist.
Men hur många gånger ska du tjata om detta som inte har ett smack med tråden att göra?
OT: Hur stora påslag inbillar du dig att dagligvaruhandeln har?? 5,10,50,100%????
 
peternicklas skrev:
Fick en räkning från elektrikern idag. Allt specat, timlön, material åtgång samt kostnader. Ingen kostnad för restid eller bil.
Rimliga materialkostnader?
 
Fruppe skrev:
Var inte direkt så jag menade med handlingen , jag ska förtydliga mig.
Du hade tänkt att "lyxa" till det en fredag med säg oxfilé eller hummer när du väl tittar på priset tycker du det är på tok för högt. Går du då till närmaste personal och börjar diskutera deras "påslag" på varan?

Vissa har väldigt höga påslag det säger jag inte emot. Vilket är trist.
Lättare att jämföra priser på mat, då jag handlar mat oftare än hantverkartjänster eller material från hantverkare.
Om jag upptäcker att matbutiken tar dubbelt betalt för en vara åker jag ju självklart till konkurenten och handlar.
(ja självklart jämför man priset på samma produkter eller jämförbara)

Gör jag samma med hantverkaren vägrar han göra jobbet om han inte får sälja materialet.
Eller så vet jag inte ens vilket material som kommer att användas, och vet inte vad jag skall jämföra.
Det enda jag kan jämföra är priset på "mojängen" som hantverkaren skall installera, vilket hantverkaren har ett ok pris på, sen hugger han upp sig och tar dubbelt betalt för installationsmaterialet som behövs...
 
Nimajneb skrev:
Men hur många gånger ska du tjata om detta som inte har ett smack med tråden att göra?
OT: Hur stora påslag inbillar du dig att dagligvaruhandeln har?? 5,10,50,100%????
Jag kan sluta att tjata om det när du slutar tjata om "rimliga material kostnader" ;)
Det känns som du verkligen avskyr hantverkare på riktigt tyvärr , antagligen har du råkat ut för nått riktigt rötägg..
 
Fruppe skrev:
Jag kan sluta att tjata om det när du slutar tjata om "rimliga material kostnader" ;)
Det känns som du verkligen avskyr hantverkare på riktigt tyvärr , antagligen har du råkat ut för nått riktigt rötägg..
Men låt oss stanna vid din matbutik.
vad jag vet så ligger deras kostnader/omsättning ung enligt:
Personal 10%
Kapital 2%
Hyra o avskrivningar 3%
Inkurrens 3%
Vinst 5%
Detta ger ett påslag på 25-30%
Notera den höga personalkostnaden då dom måste hela tiden fylla på i hyllorna, manuell chark, OB tillägg samt dom ruttna tomaterna på 3%, detta är ju inget som drabbar hantverkaren.

Därför har jag inte klagat på ett 20% påslag utifrån inköpspriserna när det kommer till hantverkare.
 
Nimajneb skrev:
Men låt oss stanna vid din matbutik.
vad jag vet så ligger deras kostnader/omsättning ung enligt:
Personal 10%
Kapital 2%
Hyra o avskrivningar 3%
Inkurrens 3%
Vinst 5%
Detta ger ett påslag på 25-30%
Notera den höga personalkostnaden då dom måste hela tiden fylla på i hyllorna, manuell chark, OB tillägg samt dom ruttna tomaterna på 3%, detta är ju inget som drabbar hantverkaren.

Därför har jag inte klagat på ett 20% påslag utifrån inköpspriserna när det kommer till hantverkare.
Du har säkert rätt med dom siffrorna.

Jag håller med att el och rörmokeri har ett galet rabatt system och vissa väldigt höga påslag det säger jag inte emot, men som jag skrev tidigare så verkar du eller någon närstående råkat ut för just detta och det känns som du drar alla över samma kant vilket är väldigt synd.
 
Fruppe skrev:
Du har säkert rätt med dom siffrorna.

Jag håller med att el och rörmokeri har ett galet rabatt system och vissa väldigt höga påslag det säger jag inte emot, men som jag skrev tidigare så verkar du eller någon närstående råkat ut för just detta och det känns som du drar alla över samma kant vilket är väldigt synd.
Det enda jag argumenterar emot är smygavgifter på fakturorna och otydlighet och höga påslag för VVS o el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.