Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fruppe skrev:
Hur gör ni när ni handlar mat på tex ICA eller Coop?
Betalar och läser kvittot och efter det tar en diskussion med kassören/kassörskan om vilka hutlösa påslag det är på potatisen eller mjölken?
Ett utmärkt exempel, även om det slår bakut jämfört med ditt syfte med frågan.;)

1. Om priset som står på hylletiketten/prislappen är för stort så köper jag grejen någon annanstans.
2. Om priset i kassan inte överensstämmer med prislappen/etiketten så klagar jag direkt.
:wow:(y):rolleyes:
 
Locke skrev:
text text...... påpekar att han fått en massa anmärkningar i samband med brandskyddskontroll. Dessa anmärkningar avser saker som vi aldrig offererat men han anser att vi skulle sett att mer behövde göras på fastigheten och gjort det utöver vad som offererats. massa mer text
Jag förstår kunden att han blev sur att ni inte påpekade detta, uppenbarligen inte juridiskt, men troligen från ett moraliskt perspektiv. Ni var proffsen som borde flaggat.
 
Nej. Vi hade ett skriftligt underlag med bilder och annat som kunden tagit fram själv - det var underlag till offert. Vi utför offererade arbeten. Därefter kommer skorstensfejarmästaren och gör en brandskyddskontroll (det får inte vi göra - särskild utbildning och förordnande krävs) och hittar en massa annat som inte vi har med att göra.

Jämför - du mailar en mekaniker med bilder på trasig bakruta. Mekaniker lämnar offert med fast pris, lagar ruta och skickar faktura. Du besiktar bilen och får tvåa på bromsarna och vägra betala fakturan för bakrutan.

Nä, det är inte sjysst tycker jag!
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Men som jag uppfattade det hela så hade kunden utan att klaga accepterat att betala extra för det jobb som han menade att ni borde sett. Men det är naturligtvis omöjligt att bedöma fullständigt baserat på några foruminlägg.
 
Nu måste jag erkänna att jag inte läst igenom hela denna mastodonttråd, men såg att det är flera som tycker att 420 kr / tim exkl. moms är dyrt?

Här där jag bor är det helt omöjligt att hitta en rörkrökare för under 480 kr / tim exkl. moms.. Och då bor jag i en mindre stad i norrland. Trodde att alla skulle vara åtminstone över 500 kr i större städer?

(Kanske rörkrökarna här är bättre på kartellbildning bara? ;))
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Men som jag uppfattade det hela så hade kunden utan att klaga accepterat att betala extra för det jobb som han menade att ni borde sett. Men det är naturligtvis omöjligt att bedöma fullständigt baserat på några foruminlägg.
Nej, det där kom bara på tal först efter att han blev grinig för någon skitsak - jag tror det var någon takpanna som blev mos eller nåt. Nåja, han var ett arsle - du får tro mig på mina ord eller inte men det finns bökiga kunder - just i det här fallet misstänker jag någon diagnos eller lite något åt rättshaverist hållet...

Och visst finns det hantverkare och företagare som är arslen med - men inte 95 % !
 
  • Gilla
sj6 och 2 till
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Ett utmärkt exempel, även om det slår bakut jämfört med ditt syfte med frågan.;)

1. Om priset som står på hylletiketten/prislappen är för stort så köper jag grejen någon annanstans.
2. Om priset i kassan inte överensstämmer med prislappen/etiketten så klagar jag direkt.
:wow:(y):rolleyes:
Okej , men varför inte fråga hantverkaren då vad det kostar det man vill ha utfört, och vara tydlig med vad som ska göras... För han kan ju inte gå med prislappar på allt material på sig...
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Fruppe skrev:
Okej , men varför inte fråga hantverkaren då vad det kostar det man vill ha utfört, och vara tydlig med vad som ska göras... För han kan ju inte gå med prislappar på allt material på sig...
Men det är ju det tråden handlar om, kunderna vill veta vad det kostar medans hantverkarna inte vill tala om det.
 
Rrrrr skrev:
Nu måste jag erkänna att jag inte läst igenom hela denna mastodonttråd, men såg att det är flera som tycker att 420 kr / tim exkl. moms är dyrt?

Här där jag bor är det helt omöjligt att hitta en rörkrökare för under 480 kr / tim exkl. moms.. Och då bor jag i en mindre stad i norrland. Trodde att alla skulle vara åtminstone över 500 kr i större städer?

(Kanske rörkrökarna här är bättre på kartellbildning bara? ;))
Nä, du har inte läst tråden;)

Den handlar om alla extrakostnader som läggs ovanpå timpenningen.
 
Nimajneb: Jag har en bekanting i Stockholm som fakturerar krantillägg på tunga jobb (kran på bil samt kran på jul).

Om man då skulle baka in det i timpriset istället så skulle ju det innebära att alla kunder fick vara med att betala för kranen. Är det då inte bättre att ha en sådan "extra avgift" som bara läggs på de jobb där kranen brukas?

Om vi nu drar det resonemanget ännu längre - ta en firma som tillverkar byggplåt (hängrännor, fönsterbleck osv.)

Om de nu bakade in kostnaderna för bilparken i timpriset och du kom in på firman och köpte fönsterbleck över disk skulle inte det kännas orättvist?

Är det inte bättre att de jobb som kräver servicebil också ser till att bilen bär sig?
 
  • Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Inga speciella krav var ställda på materialet, mao samma bulk som varje elektriker har i bilen.
Du lär inte hitta många elektriker som har lager på just brytare och uttag i bilarna då det allt som oftast ska vara olika överallt och vilken modell på uttag och brytare räknar man som bulk... det är nog upp till betraktaren va ;)

Nimajneb skrev:
Uppdatering:

Elektrikern kontaktades nu på morgonen och följande förklaring gavs:

- 28 vs 16km: "Måste blandat ihop dig med någon annan".. Prisavdrag OK
- 6,5h vs 8h: "30min var körning och sedan så gick det ju runt en timme med offert och skriva faktura o annan admin" .. Inget prisavdrag.
- Servicebil: "Men det stod ju i offerten att bilersättning tillkom".... inget prisavdrag
- FK: "Men vad klagar du på, du har ju fått rabatt!".... inget prisavdrag.
Att ta betalt för att skriva offert och faktura köper inte jag heller men å andra sidan vet jag inte många som sitter och skriver offerter på så små arbeten då det inte är lönsamt... ;)
Bilersättningen anser jag skulle vara specad med summor på offerten i så fall och är de inte det kan man ju inte gnälla i efterhand heller för man har fortfarande fått en offert som man tydligen godkänt. ;)

Locke skrev:
Tobias: Det är jäkligt bökigt att köra byggmaterial i en Polo. Att snickarna kör större bil än dig får du nog tåla... :)
Jo men det verkar svårt att förstå hos vissa härinne att det är ett nödvändigt ont med stora dyra bilar för att vi ska kunna utföra våra arbeten... :x

Läste ju någon dålig pik från thomasx om folk som bytade leasingbilar vart 3e år och så med...
Men det hade nog varit bättre att hantverkarna körde runt i vrak och inte passade tiderna för bilarna rasade ihop var och varannan dag...

Som sagts så många ggr förr... hur hantverkarna än gör så blir folk sällan nöjda och den svenska avundsjukan lyser genom gång på gång... :x

Nimajneb skrev:
Men det är ju det tråden handlar om, kunderna vill veta vad det kostar medans hantverkarna inte vill tala om det.
Seriösa hantverkare talar visst om vad det kostar men kan å andra sidan inte ringa runt till varenda jä*la butik i regionen för att lämna ut alla olika prisuppgifter utan gör klart för sina kunder att man samarbetar med XXXX och XXXX och XXXX och i de fall det förekommer rabatter så är man generös och delar med sig av dessa till kunden mer eller mindre vilket man då upplyser kunden om...
Men inte ens detta tillvägagångssätt duger ju här för vissa blir aldrig nöjda !!! :x:thumbdown:
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Bedömningen var att elektrikern hade fixat det på en dag som han lovat och att han tom fick rabatt på delar av materialet.

hmm, sa jag men bad att få kolla på fakturan vilket han plockade fram från mailet.

Vi började syna den tillsammans:

- Offerten som han även den hade på Mail sa bara att arbetet skulle utföras 1 veckan i oktober, timpris, bilersättning tillkommer och att jobbet bör kunna utföras på en dag.

Fakturan sa, 28km körning a 50kr/mil... men vi kollade Eniro och avståndet tor är 16km
Timmarna var 8h, men killen hade varit där från 8.30-15.30 inkl 30 min lunch
Servicebil 250kr
FK 100m 20% rabatt.... 8kr/m

När jag påpekade att ha tydligen blivit överdebiterad med ung en timme, 12km körning samt en tveksam servicebilskostnad. Att FKn eg var svindyr var ju liksom grädden på moset.
Eftersom det nu tuggas så våldsamt mycket om detta så är jag lite nyfiken på hur man tolkar detta. ;)

"Jobbet bör kunna utföras på en dag"

Godkänner man denna offerten så godkänner man ju samtidigt att arbetet kan ta en dag = 8 timmar

Varför ens gnälla då... ;)

Är man som kund inte nöjd med den offerten så får man ju ifrågasätta den och inte fakturan.
Dock som jag tidigare skrev så kan man inte kräva uppsatser till offerter för sådana små skitjobb för då lär man aldrig få en hantverkare att ta jobbet... :rolleyes:
 
  • Gilla
sj6 och 2 till
  • Laddar…
Enig! Typiskt privatkunder att vilja att man skall komma ut och "titta". Efter 45 minuters allmän byggnadsteknisk rådgivning kommer man överens om att något som tar ett par timmar skall göras. Då vill kunden ha skriftlig offert, skall fundera på saken osv. osv.
 
  • Gilla
sj6 och 2 till
  • Laddar…
Locke skrev:
Enig! Typiskt privatkunder att vilja att man skall komma ut och "titta". Efter 45 minuters allmän byggnadsteknisk rådgivning kommer man överens om att något som tar ett par timmar skall göras. Då vill kunden ha skriftlig offert, skall fundera på saken osv. osv.
Hahaha... Precis... Och så förstår de inte att de är totalt ointressanta då de bara kostar pengar ;)

Tur man är skonad från sådana småjobb / kunder i min bransch iaf... :p
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Locke skrev:
Nimajneb: Jag har en bekanting i Stockholm som fakturerar krantillägg på tunga jobb (kran på bil samt kran på jul).

Om man då skulle baka in det i timpriset istället så skulle ju det innebära att alla kunder fick vara med att betala för kranen. Är det då inte bättre att ha en sådan "extra avgift" som bara läggs på de jobb där kranen brukas?

Om vi nu drar det resonemanget ännu längre - ta en firma som tillverkar byggplåt (hängrännor, fönsterbleck osv.)

Om de nu bakade in kostnaderna för bilparken i timpriset och du kom in på firman och köpte fönsterbleck över disk skulle inte det kännas orättvist?

Är det inte bättre att de jobb som kräver servicebil också ser till att bilen bär sig?
Jag har inga problem med kran, bil eller bulltillägg så länge man är överens om det i förhand så det inte kommer som en chock efteråt samt att man inte kunnat jämföra offerter på ett juste sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.