Jag har fått en Myford ML8 svarv i gåva. Problemet är att få tag i en adapater som gör att jag kan gänga fast tex en chuck eller en fläns. Gängan är på ena sidan en Witford 1 tum med 12 tpi stigning och på andra 7/8 tum samma stigning. Vet någon vart jag kan få tag i någon som kan fixa till sådana gängor på en adapter eller har någon ide om hur det kan fixas på annat sätt.
 
En mekanisk verkstad har hjälpt mig med liknande problem. Om de bara har gängverktyg med dina gängor borde det gå att lösa.

Du får inte loss axeln? Då kanske de kan svarva en helt ny med rätt dimension och gänga på en gång..
 
Menar du Whitworth-gänga?
 
Är du säker på att 7/8" gängan har 12tpi? Låter riktigt udda.
 
Jo det skall vara Withworth gänga förståss och jo det är 7/8 tum. Det var någon i UK som kom på att det var bra på 40-talet och 12 tpi skall det vara enligt den ritning jag fått tag på på det engelska forumet för Myford. Inga reservdelar som funkar på just mina gängor verkar finnas (Myford ml 7 verkar vanligare). Axeln är rätt komplicerad med ett flertal olika hjul för kilremmen och olika hastigheter så att göra en sån är nog svårt. Mer tips tas emot tacksamt!! Kan man gänga om axeln ?? Kan man svetsa fast en fläns med tillräcklig noggrannhet?
Har läst vidare och det finns också en Morse kona 1 i axeln - kan det hjälpa??
 
Är det en withworth 7/8" har den bara 9 tpi det är därför jag ser den som RIKTIGT udda om den skulle ha 12 tpi
W1/2" har 12tpi men den gängan är rätt mycket mindre
 
Jag Googlade lite och du har rätt att gängorna är 1" -12tpi respektive 7/8" -12tpi
Så mycket kan jag säga att det inte är en standard gänga.
Om det står i de papprena du har att det är Withworth så menar de troligen att gängorna har 55graders profil.


Mk1 konan funkar kanske till en medbringardubb men inte till en skiva då den är rätt liten.
 
En bra mekanisk verkstad kan slå de gängorna i en svarv utan gängkloppor/tappar.
Att modifiera axeln är även det ett jobb för en mekanisk verkstad.
Jag hade tagit med svarven och låtit dem mäta upp det alternativt drivaxeln om den går att demontera lätt så de kan prova den nya gängan med.

Har du ingen möjlighet att finna någon i dina trakter så messa mig så skall jag kolla med en bekant här nere, men det måste finnas nån mindre verkstad i Sthlm som kan göra detta.

/Kent
 
Lysande! Jag kollar upp några verkstäder och återkommer vid behov!
 
Det är inte fingänga? Visserligen inte riktigt rätt ändå, men den fingängade Whitworthen med 7/8" har 11 tpi.
 
I sprängskissen står det 7/8 tum 12 tpi. Hur vet man om det är en fingänga?? Kan man tvinga på en chuck med väldigt lik gänga - det finns tydligen någon amerikansk gänga som kan likna denna - måste väl riskera att bli lite snett då? (Var inne på en site för tågrenoveringsentusiaster som hade en diskussion om gängor - vilka nördar det finns - inklusive oss antar jag)
 
7/8" står för ytterdiametern på gängan.
12tpi står för att det är 12 gängor per tum (Tooth Per Inch) det är själva stigningen ju fler desto finare gänga.
Sen är det skillnad på Withworth och amerikanska (UNC/UNF).
Amerikanska har 60 graders vinkel på gängprofilen medan Withworth har 55grader.

Tillägg!!!!
Har en UNC och en W samma diameter och stigning går det att tvinga på. Sen om det gäller båda hållen W på UNC eller UNC på W är jag inte säker på.

Skulle de ha olika stigning är det inte ens någon idé att försöka.
 
Redigerat:
Maskintillverkare har under många år gjort egna gängor för spindlar och annat så många finns ej som standard. Tex spindel gängan på schaublin 102 svarvarna har m37,6 x 3mm försök hitta gängsnitt/tapp till den gängan:). Och då är schaublin ansedd som ett av dom allra bästa fabrikaten.
 
Just den där gängan på Myford verkar var ett problem. På Practicalmachinist.com behandlas den (som fler säkert redan sett).

Borde det inte vara en möjlighet att få den omgjord till en 3/4" (minsta möjliga skillnad.)

Enligt uppgifter jag fick om Whitworth kontra UNC (vet ej om det gäller BSF/UNF dock, de fingängade varianterna), så är Whitworth och UNC konvertibla utom på 1/2" där stigningen skiljer sig ett varv. Tolv på ena och tretton på den andra tror jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.