Yrrol skrev:
Angående 4G och dess begränsningar så läste jag en summering som jag tänkte dela med mig, kanske någon som har glädje av den:
Och var läste du den? För den verkar ju inte stämma för Telenor.

Från Telenors hemsida:

Med 4G Mini ingår 2 GB data/månad, därefter sänks hastigheten till 64 kbit/s fram till nästa månad då du erhåller 2 nya GB till normal hastighet.

För 4G Maxi gäller:
Varje månad får du en datavolym på 15 GB. Det räcker till exempel till 3 timmars surfande/dag, 2 h WiMP-lyssnande/dag och 10 timmar SVTPlay i HD under en månad. Om du skulle uppnå din maximala datavolym under månaden sänks hastigheten till 200 kbit/s fram till nästa månad då du erhåller 15 nya GB och återgår till normal hastighet.
För 4G premium gäller:
Du får en datavolym på hela 50 GB data/månad med en hastighet på upp till 80 Mbit/s. Perfekt för dig som gillar att surfa mycket, strömma filmer och spela spel på nätet. Om du skulle uppnå din maximala datavolym sänks hastigheten till 200 kbit/s fram tills nästa månad då du erhåller 50 nya GB och återgår till normal hastighet.

Det där med max 9 kronor per dygn gäller deras kontantkort Fri om man tankar för 150 kronor (och inte har mobilsurfpaketet för 69 spänn i månaden).

Laddar du med 300 kr får du surfa i upp till 1 Mbit/s och får fri surf. Laddar du med 150 kr får du samma hastighet och en datamängd på 0,5 GB att förbruka under 30 dagar. Surfar du upp dina 0,5 GB behåller du surfhastigheten för endast 9 kr/dygn de dagar du surfar.
Men det har ju alltså inget alls med deras mobila bredband att göra.
 
Nerre skrev:
Och var läste du den? För den verkar ju inte stämma för Telenor.

Från Telenors hemsida:
[En massa begränsningar]

För 4G Maxi gäller:
[En massa begränsningar]

För 4G premium gäller:
[En massa begränsningar]
Och för mitt Bahnhof abbonemang via fiber (50MEGAbps upp/ner, IP-telefoni ingår betalar för samtal) så gäller:
260:- per månad och inga begränsningar öht... ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Och för mitt Bahnhof abbonemang via fiber (50mbps upp/ner, IP-telefoni ingår betalar för samtal) så gäller:
260:- per månad och inga begränsningar öht... ;)
Jag skulle nog uppleva 50 millibit/sekund som en kraftig begränsning ;-)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Och för mitt Bahnhof abbonemang via fiber (50MEGAbps upp/ner, IP-telefoni ingår betalar för samtal) så gäller:
260:- per månad och inga begränsningar öht... ;)
Det räcker ju att vara noga med versaler och gemener i beteckningarna så blir det rätt för alla petimetrar :D
Stort M = Mega, litet m = mili
Stort B = Byte, litet b = bit
1 byte = 8 bit

Uppkopplingshastigheter beskrivs i Mb och datamängder i MB. 100Mb/s tankar alltså (i teorin) ner 12,5 MB data i sekunden.

(I verkligheten ligger det under optimala förhållanden för egen del någonstans mellan 1-5MB/s).
 
Njae, även om det var ett rent slintande på tangentbordet som förvandlade 'M'ega till 'm'illi så är det andra du skriver om tyvärr inte något man kan lita på. (Utom möjligtvis 8bitar = en byte :)) Tyvärr.

Efter sju (eller tjugofem beroende på hur man räknar) år i datkombranschen så lär man sig att man måste fråga om alla detaljer. Inom datakom så är mega för det mesta 10^6, men inte alltid, ibland är det 2^20. 100 Mbps refererar ibland till hälften av en duplexuppkoppling (jmf 100 Mbps ethernet ger 100 Mbps upp och 100Mbps ner samtidigt), men ibland så summerar man upp och nedlänk och skriver då 200Mbps för samma fall. Sedan så har vi frågan om vi räknar med diverse protokolloverhead eller inte. 802.11g WiFi skrivs t ex som 54 Mbps, men själva nyttodatat som du kan få igenom ligger närmare 20Mbps.

Och om vi kommer till datamängder så är 10^6 kontra 2^20 förvirringen total. Diskar är "alltid" 10^6, på kartongen, men "internt" så är de faktor två i nästan allt (sektorstorlek i multipler av 512 t ex).

I vilket fall så ger min uppkoppling verkligen 50 x 10^6 bitar per sekund både upp och ner (samtidigt), under gynsamma förhållanden. ;) (Och ibland avsevärt mer, vid programuppdateringar för Linux t ex.)
 
Y
Nerre skrev:
Och var läste du den? För den verkar ju inte stämma för Telenor.
I en datornörd diskussion på sweclockersforumet gällande att de olika leverantörerna som hävdar frisurf medan det så inte är ifall man läser det finstilta. Då var det en som summerade den listan. Utgick ifrån att den stämde då de andra inte protesterade.
 
Redigerat:
Yrrol skrev:
I en datornörd diskussion på sweclockersforumet gällande att de olika leverantörerna som hävdar frisurf medan det så inte är ifall man läser det finstilta. Då var det en som summerade den listan. Utgick ifrån att den stämde då de andra inte protesterade.
Jag har varit inom branschen i många år och av det som påstås vara "fakta" stämmer nog endast i 20-25% av fallen.
Sedan är väl tjänster och priser snart en dagsvara då det ändras många gånger per år och via olika kampanjer.
 
b_hasse skrev:
Det blir ju lite konstigt eftersom Svenska Stadsnär numera ägs av Telia.
Va? Har de sålt sin själ?? När jag hade kontakt med dem för ett antal år sedan i stadsnätsfrågor så klankade man ner ordentligt på Telias affärsmodeller mm. Skulle vara intressant att höra hur Jimmy lägger fram saken nu :)
 
Swn får man ju också komma ihåg att operatörerna iblnad sätter gränser i avtal som de sen inte inför praktiskt. Men genom att ha dem i avtalen så kan de införas vid behov
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, även om det var ett rent slintande på tangentbordet som förvandlade 'M'ega till 'm'illi så är det andra du skriver om tyvärr inte något man kan lita på. (Utom möjligtvis 8bitar = en byte :)) Tyvärr.

Efter sju (eller tjugofem beroende på hur man räknar) år i datkombranschen så lär man sig att man måste fråga om alla detaljer. Inom datakom så är mega för det mesta 10^6, men inte alltid, ibland är det 2^20. 100 Mbps refererar ibland till hälften av en duplexuppkoppling (jmf 100 Mbps ethernet ger 100 Mbps upp och 100Mbps ner samtidigt), men ibland så summerar man upp och nedlänk och skriver då 200Mbps för samma fall. Sedan så har vi frågan om vi räknar med diverse protokolloverhead eller inte. 802.11g WiFi skrivs t ex som 54 Mbps, men själva nyttodatat som du kan få igenom ligger närmare 20Mbps.

Och om vi kommer till datamängder så är 10^6 kontra 2^20 förvirringen total. Diskar är "alltid" 10^6, på kartongen, men "internt" så är de faktor två i nästan allt (sektorstorlek i multipler av 512 t ex).

I vilket fall så ger min uppkoppling verkligen 50 x 10^6 bitar per sekund både upp och ner (samtidigt), under gynsamma förhållanden. ;) (Och ibland avsevärt mer, vid programuppdateringar för Linux t ex.)
Nu hade jag väl i ärlighetens namn en viss föraning om att du skulle svara "aningens" mer utförligt precis som du gjorde, jag ville mest hålla det sakligt utan att vara alltför detaljerad :D

(Men fint att du utvecklade det hela, så slapp jag ;) )
 
Vart tog fibertråden vägen?
 
Andy78 skrev:
Vart tog fibertråden vägen?
Någon grävde av den? ;)

Mina Kanadensiska kollegor berättade att de alltid hade med sig 6 fot fiber när de campade i vildmarken. Om de någonsin gick vilse så var det ingen fara. Bara att gräva ner fibern, vänta 6 timmar på att det skulle komma någon med grävskopa och gräva av den och sedan lifta med den tillbaka till civilisationen. :rolleyes:
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
timmelstad skrev:
Nu hade jag väl i ärlighetens namn en viss föraning om att du skulle svara "aningens" mer utförligt precis som du gjord...
Touché! :D
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Mina Kanadensiska kollegor berättade att de alltid hade med sig 6 fot fiber när de campade i vildmarken. Om de någonsin gick vilse så var det ingen fara. Bara att gräva ner fibern, vänta 6 timmar på att det skulle komma någon med grävskopa och gräva av den och sedan lifta med den tillbaka till civilisationen. :rolleyes:
Ytterligare en fördel med fiber. Tekniken ovan skulle garanterat inte fungera med en trådlös lösning utan då förblir man vilse... ;):p
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
AndersS skrev:
Sedan är väl tjänster och priser snart en dagsvara då det ändras många gånger per år och via olika kampanjer.
Precis. Det man skall ta med sig från den genomgången är att vad gäller mobilt bredband gäller att

a) Det finns en hel mängd bivillkor av en massa olika slag vad gäller datamängder, hastigheter osv. samt,
b) Dessa ändras stup i kvarten, så det som var bra när man köpte kan helt plötsligt bli sämre.

Dvs det motsatta mot det typiska fiberavtalet. Mitt avtal har inte ändrats på 5 år, med undantag för någon enstaka prishöjning (högst rimlig sådan).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.