Totte_S
Ska man ha spis finns många med vred att välja på, det är just hällar som är svårt. Vet inget om ilve är bra, men jag är trött på snålvarianten med Touch. Nya hällen från cylinda har trögare touch än vår gamla siemens, vilken också var snabbare och hade fler lägen på temperaturen.

Sent from my ST18i using Tapatalk
 
Gillar den här
c6db11a71571f6269d8aa754fc40212f_XL.jpg
 
Skulle aldrig kunna gå tillbaka till keramikhäll igen. Slängde ut en bara några år gammal sådan och satte in en induktionshäll i nya lyan.
Aluminiumkastruller? Trodde dem försvann för 20 år sedan... Det sägs ju att det inte är hälsosamt att laga mat i dem dessutom?
 
Håller med om att rattar är lättare att använda, men jag hatar att göra ren dem. Att bara kunna torka av hällen är rena (!) drömmen.
 
Just touch delen man inte gillar, men man kanske får den att göra som man vill med lite träning:)
 
Hej

Har en induktionshäll med Siemens DiscControl som jag är väldigt nöjd med, en bra medelväg mellan rattar och touch kontroller. Kan vara värd att kolla upp tycker jag...

//Andreas
 
När det gäller touch tycker jag att det är stor skillnad på de som bara ha + och - knappar för temperatur, och de som har en "slide" funktion, där man bara för fingret upp och ned för att ställa in tempen.

Vi har en AEG med slide och den är busenkel att använda, även om man är lite slibbig om fingrarna.

Har lagat mat med den andra varianten och det upplevde jag som stressigt... men visst man vänjer sig kanske...

/S
 
Det finns ett par fördelar med glaskeramisk häll.
- Den är lättare att hitta begagnad billigt på blocket.
- Den accepterar fler sorters kastruller.
- Möjligen något robustare. Jag inbillar mig att induktionsspisar går sönder då och då.

Det är vad jag kan komma på. I övrigt är allt bättre med induktion.
- Snabbare reglering.
- spill bränner inte fast.
- Snabbare uppkok.
- Effektivare.

Erik
 
Hej
Ingen som funderat eller vet något om strålningen som påstås vara rätt hög från induktionshällar? Vi renoverar kök och det var ju självklart att vi skulle ha induktion för de har ju sjukt många fördelar.. SÅ trött på vår gamla med plattor! Men sen hörde jag om att de tydligen kan stråla ganska mycket och inte rekomenderas för gravida eller barn.. vi har ett barn och förhoppningsvis blir det fler så då blir man ju tveksam :(
 
ToveK skrev:
Hej
Ingen som funderat eller vet något om strålningen som påstås vara rätt hög från induktionshällar? Vi renoverar kök och det var ju självklart att vi skulle ha induktion för de har ju sjukt många fördelar.. SÅ trött på vår gamla med plattor! Men sen hörde jag om att de tydligen kan stråla ganska mycket och inte rekomenderas för gravida eller barn.. vi har ett barn och förhoppningsvis blir det fler så då blir man ju tveksam :(
Vansinnigt att folk får höra sånt här. Hör folk ordet "strålning" tror man att det är farligt.
Radiovågor är "strålning". Solljus (och allt annat ljus) är "strålning". Det är olika sorters elektromagnetisk strålning.
Det finns farlig strålning, sk joniserande strålning, det utsätts man inte så ofta för, förutom om man solar eller går till tandläkaren. Sen finns det icke joniserande strålning som kan vara energirik (aka många fotoner) när man utsätts för den, eller bli långtidsutsatt för.

Vad vi vet är de sistnämnda fallen inte farliga, det finns inget som tyder på det, eftersom väldigt väldigt stora mängder människor har varit i det under väldigt lång tid.

Det finns partikelstrålning också. Det utsätts du för hela tiden från bakgrundsstrålningen, är förhållandevis farligt (är väl i princip alltid joniserande) och går inte att göra något åt.

Istället för att sitta och rabbla upp allt som kan komma ur en vanlig platta (för det finns gott om strålning från andra plattor, snarare mer, till och med), så är frågan om vilken strålning du har hört att det kommer från en induktionsspis?

Och minns du inte, fråga den du hörde det av. Gå till botten med det så kan vi reda ut det här. Bullshit ska kvävas i sin linda.


(Var hur som helst betydligt mer bekymrad för solen.)
 
Redigerat:
  • Gilla
-PC- och 5 till
  • Laddar…
I bruksanvisningen till min Electrolux står det nåt om at man inte ska använda den om man har pacemaker.
 
Korrekt, här är en bra länk om varför:
http://europace.oxfordjournals.org/content/8/5/377.full

Men detta är något helt annat. "Strålningen" som låter så farlig är i det här fallet något som kan störa elektroniska komponenter.

Om vi har en lyftkran som håller en container 20m upp i luften och man med ett knapptryck i ett bås kan öppna den så att den ramlar ner så är även en tappad kaffekopp rent av livsfarlig. Eller spetsen på ett litet mjölkpaket.
 
Ja det får bli en induktion för oss ändå, det känns som att allt man läser om att det skulle vara farligt är skrivet av folk som också rekommenderar att man alltid går med mobilen på minst armlängs avstånd...

Älskar PCs kommentar om Onepiecen ;)

Tove
 
  • Gilla
Niklas_x och 1 till
  • Laddar…
Hej.
Lånar denna tråd lite. Har just renoverat köket hemma och satte in en Gorenje IT8612AC (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1281208) inte hade jag en tanke på detta surrande... Helt otroligt störande och jobbigt ljud. Nästan ingen ljud med en gjutjärnspanna men våra kastruller blir ju oanvändbara. Va ner och köpte en ny OBH-Nordica kastrull för att se om det skulle hjälpa... Icke... :(
Känns som om man kommer lämna tillbaka denna....

Vilka hällar är tysta? Måste man upp i prisklassen 10k eller?? Tips!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.